În apărarea unui indezirabil – omul politic

Publicat în Dilema Veche nr. 456 din 8-14 noiembrie 2012
În apărarea unui indezirabil – omul politic jpeg

Scriu aceste rînduri ca semn de apreciere pentru un tînăr om politic pe care îl cunosc şi care, în mod cu totul neaşteptat, zilele trecute a rupt cîteva minute din timpul său preţios pentru a fi prezent la o lansare de carte a unui poet, coleg al său de generaţie. L-am studiat, fără să ştie, cu atenţie. M-au bucurat emoţiile pe care i le-am citit în voce şi mi-am adus aminte că la aceiaşi ani intram şi eu în politică. Mi s-a părut atunci, şi cred şi acum, că pariul schimbării din 1996 era extrem de mare şi nu mai puteam sta pe gînduri...

În timp ce vorbea tînărul despre care am amintit, mi-am dat seama că nu ar trebui să fiu surprins de căldura sa din voce şi gesturi, că particip pînă la urmă la un eveniment normal şi că, la rîndul meu, gîndindu-mă altundeva, nu sînt decît o victimă a corului general de înjurături la adresa omului politic român. În ceaţa şi confuzia care ne sînt turnate zilnic în capete, mă pierdusem pînă şi eu, care mă credeam imun la aşa ceva.

Mai cunosc asemenea oameni în politică şi în afara sa. Specia aceea – pe care unii o consideră rară – a idealiştilor, neindiferenţi la ce se întîmplă în jurul lor şi care cred într-un destin democratic şi prosper pentru România. În măsura în care sînt şi lucizi, aceşti oameni preţuiesc fiecare cît „greutatea sa în aur“. Există asemenea oameni, şi noroiul zilnic revărsat de peste tot în cantităţi uriaşe îi atinge, în mod nemeritat, şi pe ei. Sîntem nedrepţi cînd îi judecăm pe toţi la comun, fără discernămînt.

Aş începe să-l apăr pe omul politic prin a spune că eu cred că percepţia noastră despre puterile sale de a ne influenţa viaţa cotidiană este eronată. Trăim într-o lume liberă, complexă şi interdependentă, guvernată la propriu din ce în ce mai mult de instituţii şi structuri regionale sau internaţionale. Ceea ce altădată era la îndemîna unui decident naţional acum nu îi mai aparţine de mult. Uneori chiar omul politic – despre care noi credem că „poate mult“ – este simplu spectator al unor procese şi decizii care nu-i aparţin. Mai mult, îi confundăm puţin şi între ei. Prefectul nu ne poate da bani să reparăm gardul bisericii iar parlamentarul nu poate să ne rezolve litigiul cu localitatea alăturată privind islazul comunal. Respectarea legii şi ordinea în judeţ le asigură prefectul, iar parlamentarul trebuie să-şi asume iniţierea şi dezbaterea unor legi bune pentru toată ţara. Nimeni nu poate face o lege doar pentru un colegiu. De fapt, omul politic democratic, oriunde ar fi, trebuie să asigure respectarea legii, să legifereze în consonanţă cu societatea, asigurînd o dinamică economică pozitivă, sănătoasă şi stabilitatea naţiunii în fruntea căreia se află.

Imaginea omului politic este afectată şi de modul absolut defectuos, chiar rău intenţionat, în care este reflectată mediatic viaţa politică. Din răutate, interes sau prostie, dezbaterea parlamentară, de exemplu, ne este prezentată ca o ceartă continuă şi astfel ceea ce ar trebui să ne bucure ne deprimă. Chiar cearta la propriu nu ar trebui să ne îngrijoreze mai mult decît ar fi cazul. Politica înseamnă interese şi apărarea lor pe diferite tonuri este legitimă.

Există un gen de făţărnicie care funcţionează în mintea celor care sar permanent la gîtul politicianului. Eu nu spun că n-ar fi vinovaţi pentru multe, chiar pentru foarte multe, dar a-i înjura pentru orice mi se pare deja prea mult. Prea mulţi dintre noi spun în gura mare că ei sînt drepţi şi cinstiţi, prin contrapunere cu cei din politică. Mai mult, au ajuns să-şi justifice indiferenţa găunoasă sau chiar incompetenţa prin formule de genul „eu nu mă bag în cloaca aia“, ca şi cum nu ar fi vorba de oraşul lor, de comuna lor sau de ţara lor. E simplu să fii ţîfnos pe margine, e mai greu să fii om în interior. Comentatorii de acest tip sînt credibili, într-o măsură, cînd nu au funcţii. Odată ajunşi pe scaune, se poartă la fel ca ceilalţi.

Cu timpul, în corul înjurăturilor, de care media este plină, se acreditează o altă idee năucitoare. Se spune direct sau în subtext că poporul român nu poate da mai mult şi că, în consecinţă, „trebuie să facem ceva“ pentru creşterea nivelului clasei politice. Există pe buzele tuturor o întrebare: „Ce-i de făcut?“ şi mii de răspunsuri care mai de care mai halucinante. Trecînd peste observaţia că o asemenea întrebare au provocat-o comuniştii şi fasciştii înainte de a veni la putere, voi spune că nu trebuie să facem nimic. Trebuie doar să ne respectăm mai mult oamenii şi să nu-i mai credem proşti. Într-o democraţie, cei mulţi au dreptate şi atunci cînd greşesc. Numai prin respectul faţă de exprimarea liberă şi vot vom reuşi să ne ferim de excese, de care istoria este plină. De altfel, ultimele manifestări ale clasei politice de la noi nu sînt departe de ideea de „a face“ ceva mai mult, sub o presiune uriaşă a mediei. Omul politic nici nu e bine să fie inadecvat, el trebuie – şi democraţia asigură asta – să reprezinte întru totul spaţiul geografic, tradiţional, cultural şi de interes economic de unde vine. Numai aşa în parlament va fi populaţia ţării prin aleşii săi. Aşa dezbaterea şi tensiunile din societate se mută din stradă şi de pe uliţă în parlament, adică acolo unde le este locul. Nu există posibilităţi democratice şi nici nu e bine să ne gîndim, vreodată, că vom alcătui un parlament numai din savanţi sau numai din muncitori. Încercările de acest fel s-au soldat, toate, cu reîntoarcerea la popor prin revoluţii devastatoare. În lumea occidentală, democraţia este o stare naturală, singura în consonanţă cu mediul cultural şi tipologia noastră umană. Libertatea politică este baza celorlalte libertăţi. În lipsa ei, începe haosul, adevăratul haos şi degradarea umană specifice oricărui tip de dictatură. A da de înţeles – tu ca „om al elitei“ – că proştii aleg proşti şi că sîntem într-un cerc vicios fără ieşire este ca şi cum ai trăi tu însuţi în mijlocul unei drame, al unei nepotriviri cu tine însuţi şi cu lumea în care trăieşti. Asta i se poate ierta unei fetiţe absolvente de comunicare, cine ştie pe la ce şcoală, fabricantă de ştiri „senzaţionale“ pe la vreo televiziune de apartament, dar nu i se poate ierta unuia care se crede de-a binelea formator de opinie. Pînă la urmă, politica este un exerciţiu al reprezentării. Numai respectînd acest principiu, deciziile celor aleşi vor rămîne în acord cu societatea şi prin această adecvare se poate păstra ceea ce numim pace socială.

Ca om care urmăreşte cu atenţie întîmplările din jurul său, cel mai mult mă „supără“ (m-am gîndit mult dacă să pun sau nu ghilimele) judecăţile în masă, nevrotice şi pline de venin. Cele mai multe dintre ele, în ultimii ani, au început să se extindă şi asupra instituţiilor. Eu spun că parlamentul şi partidele politice sînt instituţii fundamentale ale democraţiei, adică ale libertăţii politice şi ele sînt acum populate cu români. Personal, mă mîndresc cu asta şi nu aş prefera acolo nici sudanezi, nici brazilieni sau cine mai ştie ce naţii ale pămîntului. A lovi în ele este ca şi cum ai nega vocaţia de libertate politică a României. Cred că, de fapt, asta se şi urmăreşte. Prin menţinerea slabă a acestor instituţii, şi a altora, se urmăreşte minimizarea unui posibil rol important pe cara ţara îl poate juca în zonă. Aceleaşi personaje sinistre ies la televizor şi ne pun aceeaşi placă, încercînd să ne convingă că sîntem nişte proşti fără nici un destin. Mă opresc aici pentru a nu fi acuzat de simpatii pentru nu ştiu ce teorii ale conspiraţiei.

Pe acest fond apar manifestările politice şi structurile politice antisistem, antidemocratice. Se cultivă, cu grijă, haiducia politică, se inventează personaje sinistre şi imbecile pe post de salvatori naţionali. Cu sau fără intenţie, toată media şi societatea românească muncesc din greu la creaţia unui monstru care azi are cinci procente, mîine face zece şi poimîine ne va întreba dacă nu sîntem de acord cu desfiinţarea celorlalte partide politice. Bineînţeles că cei mai mulţi dintre noi vor fi de acord, obosiţi de atîta zbucium la care, iată, i-a supus democraţia asta „rea“ şi politicienii ăştia „răi“. Ne vindecăm greu de comunism şi faptul că, mereu, peste 80% dintre noi cred că ne îndreptăm într-o direcţie greşită spune multe despre disponibilitatea noastră de a renunţa la povara grea a responsabilităţii şi de a o pasa spre un mesia, fie el şi unul slab şi ştirb.

Ideea că putem sta liniştiţi pentru că sîntem membrii UE şi NATO şi deci evoluţia democratică e fără întoarcere este greşită. Nimeni nu ne va acorda mai multă atenţie decît merităm, într-o lume în profundă schimbare în care trăim. Sub presiunea – sau mai bine zis ca urmare a tehnologiilor viitorului – situaţia geopolitică se va schimba mult. Am putea trăi o zi în care nimeni nu mai mare nevoie de un aliat nedemocratic, instabil şi pentru menţinerea căruia se cheltuieşte mult, prea mult...

Cred că bătălia pentru democraţie este una fără final şi le dau dreptate clasicilor ştiinţelor sociale cînd afirmă acest lucru. Jean-Jacques Rousseau spunea, în Contractul Social, că este un guvernămînt al zeilor. Să fie prea mult pentru noi? Sper că nu… Cert este că avem nevoie mai mult ca oricînd de solidaritate şi discernămînt. Evenimentele din vara trecută au fost doar un examen. Cine ştie ce mai urmează…

Doar pentru că sîntem în preajma campaniei electorale, cînd scriu aceste rînduri, amintesc vorbele economistului meu preferat: „Masele, mulţimile de oameni de rînd nu produc nici un fel de idei, nici sănătoase, nici nesănătoase. Ele nu fac altceva decît să aleagă dintre ideologiile dezvoltate de către liderii intelectuali ai omenirii. Însă alegerea lor este finală şi determină cursul evenimentelor. Dacă preferă doctrine rele, atunci nimic nu poate împiedica dezastrul“ (Ludwig von Mises, Acţiunea Umană; www.ludwigvonmises.ro).

Dorel Dumitru Chiriţescu este profesor de economie la Universitatea „Constantin Brâncuşi“ din Tîrgu-Jiu. În 2010 a publicat cartea A treia Romă. Despre capitalism, America şi criza din 2007, Editura Academică Brâncuşi.

Foto: L. Muntean

„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (II)
Dar poate că mai mult decît plimbarea în sine conta acel „împreună”.
p 19 jpg
Cultul virginității
Ideea că virginitatea fizică atestă puritatea și inocența depășește granițele religioase, devenind un construct social și ipocrit prin care unei femei i se anulează calitățile morale în favoarea celor fizice, ajungînd să fie prețuită mai degrabă integritatea trupului decît mintea și sufletul.
p 20 San Filippo Neri WC jpg
Despre creștinism și veselie
Multe dintre textele clasice ale creștinismului dovedesc o relație încordată pe care Sfinții Părinți o întrețineau cu rîsul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Migdalul lui Origen
Editat, tradus, redescoperit în bogăția și autenticitatea sa în ultimul secol, Origen revine de fiecare dată în atenția cititorilor cu o înnoită putere de atracție.
Zizi și neantul jpeg
Dacia roșie
Era o oază, într-o vreme în care lucrurile se degradau pe zi ce trecea: la cantina de acolo se putea mînca bine și ieftin, ba chiar și cumpărai una-alta pentru acasă, uneori.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La Galați, o candidată a fost surprinsă în timp ce încerca să fraudeze examenul de bacalaureat cu un pix-telefon. Avea 45 de ani și era absolventă a unui liceu particular, la frecvenţă redusă.
41580801101 373a7ea5c2 c jpg
Oamenii fac orașele
Paradigmei moderniste de producție a noilor cartiere, Jacobs îi opune observația directă și studiul la firul ierbii, sau la bordura trotuarului, a vieții urbane.
Zizi și neantul jpeg
Roți și vremuri
Trebuia să mănînci nu știu cîți ani numai iaurt și să economisești, să pui bani la CEC ca să-ți poți cumpăra o Dacie.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-Les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (I)
În Aix zilele de vară se mișcă în ritm de melc, par nesfîrșite, exact ca acelea din vacanțele copilăriei.
E cool să postești jpeg
Tastatura sau creionul?
Este un avantaj real acest transfer al informațiilor direct pe dispozitivele elevilor?
p 20 WC jpg
Religiile manevrate de dictatori
Sîntem înconjuraţi de spaţii unde religia e folosită în beneficiul unor regimuri antiliberale: Rusia lui Putin, Turcia lui Erdogan, Ungaria lui Orbán.
Theodor Pallady jpeg
Discretul eroism al moderației
Nu prea cunoaștem opera românilor americani, iar numele care circulă simultan în cele două culturi provin cu precădere din zona umanistică.
p 23 Lea Rasovszky, Bubblegun of Sweet Surrender (Soft War) I  Codre jpg
„Războiul este doar «eu» și nici un pic «tu»” – artiștii și galeriile în timp de război
„Un fel de așteptare epuizantă la capătul căreia sperăm să fie pace.”
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
După ce, cu o săptămînă în urmă, doi lei au încercat zadarnic să evadeze din grădina zoologică din Rădăuți, un șarpe mai norocos a pătruns în Spitalul Orășenesc din Balș.
Zizi și neantul jpeg
Mare, pofte, necuprins
Tocmai ăsta era hazul vacanței: împletirea ciudată de pofte concrete și visări abstracte. Figurau, cu toatele, într-un meniu pestriț și cu pretenții.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Vacanțe de altădată
Nu pot vedea mai multe, însă sînt convinsă că au și bomboane străine sau ciocolată, poate că au și gume cu surprize.
E cool să postești jpeg
S-o fi supărat pe mine?
Ca să nu „supere” această societate, foarte multe femei ajung să fie prizoniere ale unor prejudecăți pe care și le autoinduc, perpetuîndu-le, uitînd de cele mai multe ori de ele însele.
p 20 Sf  Augustin WC jpg
De ce scandalizează creștinismul?
Scandalul creștinismului stă așadar în neverosimilul lui. Însuși Dumnezeu vorbește, dar nu o face ca un stăpîn.
setea de absolut convorbiri cu christian chabanis jpg
Setea de absolut
Atunci cînd am întrevăzut cîteva adevăruri esențiale este dureros să simțim că, în măsura în care vrem să le comunicăm oamenilor, ele capătă limitele noastre, impuritățile noastre, degradîndu-se în funcție de acest aliaj.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
O femeie din București a fost pusă sub control judiciar, fiind bănuită de săvîrșirea infracțiunii de înșelăciune prin vrăjitorie.
Edgar Allan Poe, circa 1849, restored, squared off jpg
Prăbușirea casei Usher
Una dintre cele mai emoționante descrieri de arhitectură din literatura universală este tabloul creionat de Edgar Allan Poe în debutul nuvelei „Prăbușirea casei Usher”.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cum e să pleci în vacanță bolnav și complet epuizat
N-am mai fost într-o vacanță parțial din cauza pandemiei, însă mai mult din cauza faptului că nu mi-am mai permis o vacanță.
p 20 Ierusalim, Muntele Templului WC jpg
Loc disputat
De curînd, la Ierusalim au izbucnit din nou – dar cînd au încetat? – tensiunile pe esplanada Cupolei Stîncii.
Theodor Pallady jpeg
Scurtă oprire în biblioteca perfectă
Cel mai adesea afli despre autorii de cărți din cărțile altor autori: circulația bibliografică prin notele de subsol asigură ventilația academică din care se compune tradiția intelectuală a oricărei societăți moderne.

Adevarul.ro

image
Avertizări de caniculă şi vijelii pentru toată ţara. Unde se vor înregistra fenomene extreme: harta regiunilor afectate
Avertizări de Cod Portocaliu şi Cod Galben de ploi torenţiale, vijelii şi grindină au fost emise marţi, 5 iulie, pentru mai multe judeţe din ţară.
image
Atacul rechinilor. Ce spun biologii marini despre cazul turistei românce ucise în Marea Roşie a Egiptului
Periodic, rechinii atacă turiştii în Marea Roşie. Ultima victimă este o româncă de 40 de ani din Suceava. Aceasta nu a avut nicio şansă în faţa Marelui Alb care la doar 600 de metri distanţă mai ucisese o turistă din Austria.
image
Cum se vor impozita imobilele şi care este baza de calcul pentru contribuţiile la pensii şi sănătate
Modificările Codului Fiscal prevăd, printre altele, şi modificări ale modului de calcul pentru plata imobilelor, dar şi a bazei de calcul pentru contribuţiile la sănătate şi pensii.

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, într-o vreme când majoritatea coloniilor spaniole din Americi își declaraseră independența sau erau pe cale s-o câștige, președintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poartă numele și care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA și a lumii.