Despre mizele mari ale credinței sau necredinței

Publicat în Dilema Veche nr. 861 din 8 - 14 octombrie 2020
Despre mizele mari ale credinței sau necredinței jpeg

Philomena, film britanic, realizat in 2013 de regizorul Stephen Frears, cu Judy Dench și Steve Coogan în rolurile principale. Filmul spune povestea unei femei care, în urmă cu cincizeci de ani, a fost separată de copilul ei. La 18 ani, Philomena s-a îndrăgostit și a rămas însărcinată. Părinții au ascuns-o într-o mînăstire catolică, unde a născut un băiat. După patru ani, timp în care și-a putut vedea copilul doar o oră pe zi, maicile l-au dat spre adopție pe Anthony, contra unei sume de bani, unei familii americane. Decenii bune, mama a purtat de una singură secretul, vina și rușinea, fără să spună nimic soțului și copiilor de mai tîrziu. L-a căutat pe băiat, dar fără noroc, căci maicile au refuzat să îi dea vreun indiciu. În sfîrșit, un jurnalist, în căutare de subiecte senzaționale, emoționante, se oferă să o ajute. Și deslușesc împreună drumul și viața lui Anthony, frînturi și amintiri din biografia lui trăită printre străini.

La prima vedere, pare un film, foarte bun, dintre multe altele despre abuzuri ale Bisericii, făcute în numele credinței: într-o comunitate irlandeză, dogma religioasă și oamenii care o slujesc pun stăpînire pe viețile din jur, pe normele morale și stabilesc necruțător cine a păcătuit, cine merită să trăiască în rușine, cine și cît trebuie să plătească. Filmul, însă, e mai mult decît atît: este despre credință și testul ei de rezistență în fața răului, și cu atît mai mult, a răului făcut în numele ei. Citez din C.S .Lewis, A Grief Observed: „Bridge-players tell me that there must be some money on the game, or else people won’t take it seriously. Apparently it’s like that. Your bid – for God or no God, for a good God or the Cosmic Sadist, for eternal life or nonentity – will not be serious if nothing much is staked on it. And you will never discover how serious it was until the stakes are raised horribly high, until you find that you are playing not for counters or for sixpences but for every penny you have in the world.” („Jucătorii de bridge mi-au spus că jocul trebuie să fie întotdeauna pe bani, altfel oamenii tind să nu îl ia prea în serios. Pare că așa și e. Pariul tău – că Dumnezeu există sau nu, că există un Dumnezeu sau un Sadic Atotputernic, că există viață după moarte sau nu – nu va fi niciodată demn de luat în seamă dacă nu există și o miză. Și nu vei ști niciodată cît de serios este acest pariu, pînă cînd miza nu va fi uriașă, pînă cînd nu vei descoperi că joci nu pe jetoane sau pe mărunțiș, ci pe toți banii pe care îi vei avea în lumea asta.“) Philomena și-a trăit viața într-o credință absolută în Dumnezeu și în instituția lui pe pămînt. A trăit convinsă că păcatul, vina pentru despărțirea de fiu a fost a ei. Și acesta a fost motivul pentru care a amînat mărturisirea episodului din tinerețe. Dar poate că nu a fost singurul motiv: poate că a amînat căutarea și mărturisirea și pentru că i-a fost teamă de momentul în care credința îi va fi pusă la încercare, de momentul în care va descoperi că maicile, model de virtute, de viață trăită fără păcat, după preceptele lui Dumnezeu, sînt cele vinovate de suferința și nefericirea ei și a fiului ei. Mai ești dispus să mizezi pe existența divină atunci cînd „pe masă” se află viața ta și a celui pe care îl iubești? Momentul de care s-a temut, momentul adevărului, în care Dumnezeu pare nedrept și neiubitor, este unul extrem de impresionant, în film: tulburată de toate cîte le află și de întîlnirea cu firul subțire dintre credință și tăgadă, Philomena caută refugiul în singurul loc care i-a adus alinare: intră în biserică, plîngînd. Iar preotul îi spune: „Mărturisește. Dumnezeu te va ierta, orice ai fi făcut”. Acesta este momentul de revoltă. Momentul în care Philomena pleacă din instituția Domnului, fără să se uite înapoi.

La final, jurnalistul, ateu, o întreabă cum de poate ierta răul făcut. Iar ea îi răspunde: „Pentru că nu vreau să rămîn furioasă. Nu vreau să urăsc oamenii”.

Maria Iordănescu este psiholog.

„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (II)
Dar poate că mai mult decît plimbarea în sine conta acel „împreună”.
p 19 jpg
Cultul virginității
Ideea că virginitatea fizică atestă puritatea și inocența depășește granițele religioase, devenind un construct social și ipocrit prin care unei femei i se anulează calitățile morale în favoarea celor fizice, ajungînd să fie prețuită mai degrabă integritatea trupului decît mintea și sufletul.
p 20 San Filippo Neri WC jpg
Despre creștinism și veselie
Multe dintre textele clasice ale creștinismului dovedesc o relație încordată pe care Sfinții Părinți o întrețineau cu rîsul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Migdalul lui Origen
Editat, tradus, redescoperit în bogăția și autenticitatea sa în ultimul secol, Origen revine de fiecare dată în atenția cititorilor cu o înnoită putere de atracție.
Zizi și neantul jpeg
Dacia roșie
Era o oază, într-o vreme în care lucrurile se degradau pe zi ce trecea: la cantina de acolo se putea mînca bine și ieftin, ba chiar și cumpărai una-alta pentru acasă, uneori.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La Galați, o candidată a fost surprinsă în timp ce încerca să fraudeze examenul de bacalaureat cu un pix-telefon. Avea 45 de ani și era absolventă a unui liceu particular, la frecvenţă redusă.
41580801101 373a7ea5c2 c jpg
Oamenii fac orașele
Paradigmei moderniste de producție a noilor cartiere, Jacobs îi opune observația directă și studiul la firul ierbii, sau la bordura trotuarului, a vieții urbane.
Zizi și neantul jpeg
Roți și vremuri
Trebuia să mănînci nu știu cîți ani numai iaurt și să economisești, să pui bani la CEC ca să-ți poți cumpăra o Dacie.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-Les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (I)
În Aix zilele de vară se mișcă în ritm de melc, par nesfîrșite, exact ca acelea din vacanțele copilăriei.
E cool să postești jpeg
Tastatura sau creionul?
Este un avantaj real acest transfer al informațiilor direct pe dispozitivele elevilor?
p 20 WC jpg
Religiile manevrate de dictatori
Sîntem înconjuraţi de spaţii unde religia e folosită în beneficiul unor regimuri antiliberale: Rusia lui Putin, Turcia lui Erdogan, Ungaria lui Orbán.
Theodor Pallady jpeg
Discretul eroism al moderației
Nu prea cunoaștem opera românilor americani, iar numele care circulă simultan în cele două culturi provin cu precădere din zona umanistică.
p 23 Lea Rasovszky, Bubblegun of Sweet Surrender (Soft War) I  Codre jpg
„Războiul este doar «eu» și nici un pic «tu»” – artiștii și galeriile în timp de război
„Un fel de așteptare epuizantă la capătul căreia sperăm să fie pace.”
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
După ce, cu o săptămînă în urmă, doi lei au încercat zadarnic să evadeze din grădina zoologică din Rădăuți, un șarpe mai norocos a pătruns în Spitalul Orășenesc din Balș.
Zizi și neantul jpeg
Mare, pofte, necuprins
Tocmai ăsta era hazul vacanței: împletirea ciudată de pofte concrete și visări abstracte. Figurau, cu toatele, într-un meniu pestriț și cu pretenții.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Vacanțe de altădată
Nu pot vedea mai multe, însă sînt convinsă că au și bomboane străine sau ciocolată, poate că au și gume cu surprize.
E cool să postești jpeg
S-o fi supărat pe mine?
Ca să nu „supere” această societate, foarte multe femei ajung să fie prizoniere ale unor prejudecăți pe care și le autoinduc, perpetuîndu-le, uitînd de cele mai multe ori de ele însele.
p 20 Sf  Augustin WC jpg
De ce scandalizează creștinismul?
Scandalul creștinismului stă așadar în neverosimilul lui. Însuși Dumnezeu vorbește, dar nu o face ca un stăpîn.
setea de absolut convorbiri cu christian chabanis jpg
Setea de absolut
Atunci cînd am întrevăzut cîteva adevăruri esențiale este dureros să simțim că, în măsura în care vrem să le comunicăm oamenilor, ele capătă limitele noastre, impuritățile noastre, degradîndu-se în funcție de acest aliaj.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
O femeie din București a fost pusă sub control judiciar, fiind bănuită de săvîrșirea infracțiunii de înșelăciune prin vrăjitorie.
Edgar Allan Poe, circa 1849, restored, squared off jpg
Prăbușirea casei Usher
Una dintre cele mai emoționante descrieri de arhitectură din literatura universală este tabloul creionat de Edgar Allan Poe în debutul nuvelei „Prăbușirea casei Usher”.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cum e să pleci în vacanță bolnav și complet epuizat
N-am mai fost într-o vacanță parțial din cauza pandemiei, însă mai mult din cauza faptului că nu mi-am mai permis o vacanță.
p 20 Ierusalim, Muntele Templului WC jpg
Loc disputat
De curînd, la Ierusalim au izbucnit din nou – dar cînd au încetat? – tensiunile pe esplanada Cupolei Stîncii.
Theodor Pallady jpeg
Scurtă oprire în biblioteca perfectă
Cel mai adesea afli despre autorii de cărți din cărțile altor autori: circulația bibliografică prin notele de subsol asigură ventilația academică din care se compune tradiția intelectuală a oricărei societăți moderne.

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, într-o vreme când majoritatea coloniilor spaniole din Americi își declaraseră independența sau erau pe cale s-o câștige, președintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poartă numele și care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA și a lumii.