Ce fel de afacere e muzica?

Publicat în Dilema Veche nr. 472 din 28 februarie - 6 martie 2013
Ce fel de afacere e muzica? jpeg

Muzica a ajuns o marfă ca oricare alta, în afara artei, dar confundată cu aceasta, putînd fi vîndută de absolut oricine are ocazia unei combinaţii sau a învăţat să facă comerţ. S-au schimbat legi – doar pentru ca unii să vîndă, indiferenţi la conţinutul lipsit de consistenţă originară, Internetul este sufocat de adevărate bătălii, virtualul permiţînd încălcarea oricărei reguli, dar nu şi adaptarea unor strategii de marketing, valabile în lumea materială. Muzica s-a trezit ambalată în cutii frumoase, cu sclipici, irezistibile mai ales pentru cei mai puţin informaţi, şi vîndută pe aceleaşi criterii meschine ca orice obiect inert.

Toată această industrie stă pe umerii unor oameni dedicaţi, abandonaţi în propria pasiune, bucuroşi că pot alege să-şi cîştige şi existenţa materială din ceea ce le place, dar al căror statut este uneori pus la îndoială. De către cine? Tocmai de către cei care percep fenomenul prin prisma propriilor limite şi nevoi imediate, incapabili să-şi adapteze gîndirea şi simţurile. Practic, cei care contestă profesia de muzician sînt pe acelaşi calapod cu cei care parazitează acest sistem. Altfel nu-mi explic de ce iese atît de multă muzică de proastă calitate, din moment ce contează doar cum vinzi. Cine stabileşte nivelul artistic în raport cu afacerea muzicală? Artistul? Publicul? Nici vorbă. Doar negustorul, care o face şi el ca tot omul, după cît a învăţat. De ce se cîntă prost şi se scrie neinspirat? Nu pentru că nu ar fi artişti sau că nu ar mai fi idei, ci pentru că e suficient aşa, industria ştie cît să bagi ca să scoţi mai mult, fără „eforturi“ precum inspiraţia, mediul, influenţa, spiritul, stilul etc. Dacă lumea acceptă şi aşa, de ce să mai pierzi timp? Nu izvorul e problema, ci locul în care se varsă.

Mică istorie a muzicantului

Oamenii fac bani din muzică de mii de ani, doar că în ultima vreme, cam de la Payola încoace, lucrurile au cam luat-o razna, numai din cauze naturale: lăcomie şi ignoranţă. Muzica a apărut simultan cu capacitatea omului de a gîndi. Afacerile au apărut cînd unii s-au trezit că pot profita de cei care nu folosesc acest dar al gîndirii. Există picturi din neolitic, descoperite în Tanzania, cu oameni folosind instrumente de suflat. Neoliticul nu e o casă de discuri, ci o perioadă derulată cu mult timp înaintea apariţiei trabucului şi a ghiulului, iar picturile rupestre au apărut înaintea tabloului imens cu portret, din spatele biroului. Înainte de dezvoltarea unor instrumente specializate, precum flautul, oamenii şi-au folosit vocile şi au lovit tot felul de obiecte, pentru a păstra ritmul în timpul ceremoniilor. Amatorismul în muzică sau cîntatul de plăcere există din zilele în care au avut nevoie, dar mai ales timp pentru recreere. Chiar şi acele instrumente rudimentare au fost construite de muzicieni tot ca exerciţiu de recreere. Atunci, cînd şi de ce a trecut muzica la regimul „profi“? Datorită lui Edison? Odată cu izbucnirea democraţiei, dar şi a analfabetismului în muzică, în anii ’50? Nu cred. Biblia (mă refer desigur la Pentateuh) se referă la muzicienii care cîntau la curtea regelui David sau a lui Solomon, şi mă gîndesc că acei oameni erau plătiţi. O mie de ani mai tîrziu, teatrul grec a folosit muzicieni pe care i-a plătit. Asta înseamnă că avem o istorie de minimum 2500, mai degrabă de 4000 de ani de cînd există muzicieni profesionişti. Tradiţia teatrului s-a extins către Roma şi a cuprins întreg Imperiul Roman. Teatrele erau folosite mai mult pentru lupte între animale şi întruniri majore, dar, dincolo de tragicomedia zilnică, aveau loc spectacole de muzică şi dans, iar oamenii implicaţi erau plătiţi. În toate aceste contexte, muzicienii erau împărţiţi în două categorii: cei care cîntau pe bani şi cei care cîntau pentru a se recrea. Atîta timp cît angajatorii erau educaţi, artiştii erau respectaţi, chiar dacă erau plătiţi modest. Nici un profesionist nu prea putea trăi exclusiv din muzică, decît dacă era angajat la o curte mai importantă sau dacă era foarte bun. Vă sună cunoscut?

În Evul Mediu au existat două moduri de a cîştiga bani din muzică. Jongleurii şi menestrelii umblau din oraş în oraş pentru a distra oamenii la nunţi şi la alte petreceri. Cu puţină şansă, găseau un „sponsor“ mai bogat şi, astfel, menestrelul hoinar ajungea maestru muzical al curţii. Dar nu orice curte îşi permitea acest lux. Uneori, angajamentul era doar temporar, oferind muzicianului posibilitatea de a petrece o iarnă caldă, distrînd lumea după mese, ţinînd companie oaspeţilor şi oferind lecţii celor mai tineri. Un alt mare angajator al Evului Mediu a fost Biserica. Muzicienii proveneau din diferite ordine sau medii laice, beneficiind de o mai bună formare muzicală. J.S. Bach, spre exemplu, a scris, dar a şi cîntat muzică religioasă în biserică. Între timp, s-a dezvoltat şi teoria muzicală, partiturile putînd fi trimise dintr-un loc în altul, păstrîndu-se astfel integritatea compoziţiei. Prin secolul al XIII-lea, muzicienii aveau deja o lingua franca şi puteau să se adune în comunităţi în care un maestru sau altul transmitea mai departe arta în forma ei cît mai pură, precum şi pe diferite clase, reprezentînd nivelul fiecăruia de măiestrie şi inspiraţie. Existau muzicienii de curte, trataţi ca servitori de către nobilime, muzicieni din biserici, care aveau de obicei şi alte surse de cîştig (Bach a vîndut o vreme băuturi spirtoase), şi muzicienii itineranţi, menestreli şi klezmorim, care cîntau cînd şi cum puteau.

Odată cu Renaşterea şi apariţia clasei de mijloc în Europa, muzicienii au început să se desprindă de curte, să se elibereze de condiţia angajării ca „om de casă“ şi să se adune în diferite ligi, beneficiind astfel de protecţie legală şi de alte avantaje. O singură audiţie era necesară, fie şi pentru un muzician sărac, pentru a intra într-o astfel de uniune, prin care puteai găsi mai uşor de lucru şi te puteai pregăti mai bine. În aceste condiţii, prestigiul muzicienilor a crescut, la fel şi poziţia lor în nou-formata clasă de mijloc. Aceste bresle stabileau nivelul plăţilor, stabilizînd astfel „piaţa“. Tot pe atunci, un aurar pe nume Gutenberg a descoperit o metodă de tipărire, cu o presă care putea include şi simboluri muzicale. În acel moment a intervenit întrebarea: cine deţine drepturile? Cel care a scris muzica sau cel care a tipărit-o? Editorii au început să cumpere partituri de la compozitori, pînă cînd cele două părţi au ajuns la o înţelegere prin care drepturile erau împărţite 50/50. Se pare că le-a convenit, din moment ce acelaşi gen de relaţie se poartă şi acum, dar într-un mod mai abuziv.

Comerţul cu sunete

De aici a pornit întrebarea legată de modalităţile autorului de a-şi proteja interesele şi de a-şi continua procesul creativ. În Franţa, conceptul de idei protejate a căpătat o formă legală pe la mijlocul secolului al XVIII-lea. America cea nouă s-a consolidat prin Constituţie, care în art. 1 dădea Congresului abilitatea de a promova progresul ştiinţei şi al artelor prin asigurarea unui mediu în care autorii şi inventatorii să-şi poată proteja lucrările. Astfel, Lumea Nouă se obişnuia cu concepte noi, precum copyright şi proprietate intelectuală. Muzica nu a evoluat prin aceste măsuri, în schimb, practicarea şi dezvoltarea ei au devenit preocupări recunoscute oficial ca fiind profesii.

Primul caz major dezvoltat pe tema proprietăţii intelectuale a apărut prin 1850, cînd John McTammany, un mecanic de piane, a inventat „pianola“, un pian mecanic. El a descoperit că fabricarea unui instrument şi vînzarea acestuia reprezintă două aspecte diferite, iar pianola nu a avut succes pînă nu a fost preluată şi distribuită de Aeolian Organ Company, în 1888. Au trecut 11 ani pînă cînd pianul cu pedale, care rulează un cilindru din hîrtie groasă perforată, conţinînd „înregistrarea“, să devină cunoscut pe piaţă. În cîţiva ani s-au vîndut 75.000 de exemplare şi peste un milion de role perforate. În 1920, afacerea ajunsese la 20 de milioane de dolari. În 1921, din cele 341.652 de piane vîndute, 60% erau mecanice. O nouă întrebare apărea: cum să plăteşti autorul pentru acele hîrtii perforate care-i reproduc muzica? Nu era acelaşi lucru ca în cazul partiturilor. Era vorba de un suport mecanic, nu de compozitor în carne şi oase. Fiecare exemplar vîndut însemna un acord pentru drepturi de autor mecanice, parafat între autor şi editor. După doar cîţiva ani, acest concept devenea şi mai important, aşa cum observăm cînd aveam de-a face cu drepturi şi contracte. Acum, în aglomeraţia haotică a pieţei, contractele capătă dimensiuni ridicole, iar baza lor devine din ce în ce mai diluată în interese meschine şi imediate. Pe atunci, se ţinea cont şi de artist.

Deci muzica a însemnat bani, de mii de ani. La fel cum noţiunea de music business ne arată eşecul intenţiei de a combina echilibrat arta şi comerţul, ajungînd o burtă imensă care digeră neregulat sunete, ni se arată şi o ecuaţie: muzică = afacere. Pînă şi amatorii sînt implicaţi în comerţul cu muzică: ei cumpără instrumente, partituri, dar mai ales înregistrări. Muzica şi-a urmat evoluţia, conţinînd valoare spirituală, prin puterea oamenilor de a-şi transmite valorile fundamentale. Afacerea, ca orice sistem abuziv, s-a dezvoltat civilizat, cel puţin pînă la intervenţia corporatistă. Din acel moment, confuzia de termeni şi de metode de lucru a dus la din ce în ce mai multe conflicte de principiu, iar lăcomia şi lipsa de adaptabilitate vor duce la acelaşi deznodămînt de care au avut parte toate imperiile: sucombarea sub propria greutate.

Chiar înainte ca Edison să imprime muzica pe foaie de tablă, muzica şi mediul de afaceri au avut o relaţie problematică. Bună sau nu, muzica absoarbe o grămadă de bani în producţie, promoţie şi distribuţie. Acolo unde sînt bani din ce în ce mai mulţi, va exista din ce în ce mai puţină măsură. Acest fenomen atrage automat o bună parte din viciile omeneşti: avariţie, corupţie, impostură şi din ce în ce mai mult bullshit. De aici, contradicţia dintre plăcerea de a comunica prin sunet şi dorinţa de a profita incorect de aceasta. Ajungem la ideea conflictului dintre pasiune şi interes, dintre a lua şi a da, dintre virtute şi viciu.

Toate sistemele rumegătoare rulează practic aceeaşi marfă, pentru că orice intră în sfera profitului nemăsurat şi a trocului brutal, orice intră pe mîna celor care nu cunosc devine o marfă depersonalizată. Muzica se dezvoltă natural datorită respectării aceloraşi reguli, a măsurii, a ritmului şi a armoniei, dar mai ales a spiritului celor aleşi să o aibă în grijă. De aceea, ea există sub forma unui fenomen ciclic, fără final. Afacerile au ajuns însă într-o fundătură din care e posibil să avem toţi de cîştigat. Afacerea creează un context pentru comerţ, dar astăzi funcţionează pe seama a ce funcţiona la un moment dat.

Artistul a produs tot timpul, indiferent de felul în care s-a vîndut, cu intenţia iniţială de a-şi face viaţa mai frumoasă şi de a transmite un mesaj unificator. În natură, spiritul şi materia sînt complementare, pentru că sînt pe „mîini“ sigure. Odată ce echilibrul este lăsat la îndemîna omului, acesta capătă stabilitate în raport cu individul sau grupul de indivizi implicaţi. De aceea nu va fi niciodată linişte. Anumite practici au devenit paradigme, cu rol esenţial în dezvoltarea mediului muzical. De aceea, e imposibil să mai separi muzica de afacere. La fel şi în cazul oricărei forme de artă. Banii ung roţile sistemului, indiferent de modul de exprimare.

Muzicienii au nevoie de un mediu sănătos în care să se dezvolte, iar acest mediu nu poate fi format decît într-o profundă cunoştinţă de cauză. Muzica este un cuvînt care descrie capacitatea omului de a ordona sunetul. Unii se bucură de muzică, alţii profită de ea, fiecare după cum poate. Banii şi muzica se împacă doar dacă oamenii învaţă să le ţină împreună. Industria muzicală a început să-şi roadă coada şi va sfîrşi prin a se autoconsuma pînă la dispariţie. Schimbarea este iminentă şi e provocată chiar de către cei care nu prea agreează schimbarea. Pînă atunci, cei care cîştigă din muzică la fel cum ar cîştiga din orice negustorie, indiferenţi la nuanţele propriei existenţe, ar putea să încerce, măcar de gura lumii, să practice puţină muzică, să mai schimbe poziţia în care au amorţit şi să sufle măcar într-un fluier, nu doar contra vîntului.

Berti Barbera este muzician. Mai multe la www.bertibarbera.com.

DilemaVeche (2) jpg
Uleiul de rozmarin: Secret antic roman pentru podoaba capilară
Din cele mai vechi timpuri, plantele aromatice au fost folosite nu doar pentru parfumul lor plăcut, ci și pentru puterea lor vindecătoare.
img 1 jpg
Don Ro Casino: Ce să faci și ce să nu faci când joci online
Lumea divertismentului digital oferă numeroase opțiuni de recreație, iar casino online reprezintă una dintre formele de entertainment care necesită o înțelegere atentă a regulilor și a etiquettei specifice.
pe tera cristalelor gigantice din mexic este frumoasa dar mortala jpg
Peștera Cristalelor Gigantice din Mexic este Frumoasă, dar Mortală
Gipsul: De la materie primă pentru construcții uscate la cristale gigantice în peștera Naica.
1  Irina Rimes x Roman Tolici x IQOS jpg
Irina Rimes x Roman Tolici – cea mai nouă colaborare a brandului IQOS
A fost prezentată într-un eveniment care a redefinit ideea de spectacol polisenzorial. Curios?
de ce sa alegi o rochie din in pentru evenimentele de vara jpg
De ce să alegi o rochie din in pentru evenimentele de vară
Vara aduce cu ea nu doar zile mai lungi și soare blând, ci și invitații la evenimente speciale – nunți în aer liber, botezuri intime, seri de vară care merită celebrate. În toate aceste contexte, alegerea unei ținute devine mai mult decât o simplă decizie de stil.
featured image jpg
IMSA recunoaște oficial pokerul ca sport al minții: Argumentele pentru această decizie
IMSA (Asociația Internațională a Sporturilor Minții) a recunoscut oficial pokerul ca fiind sport al minții. Practic, pokerul face parte din aceeași categorie ca șahul și bridge-ul.
cifra sapte jpg
Cifra 7 în istoria omenirii și superstițiile în care cred oamenii și în ziua de astăzi
Gândește-te la un număr între unu și zece să vedem dacă putem ghici. A fost șapte, nu? Cercetătorii au descoperit că, atunci când ești rugat să te gândești la un număr între unu și zece, mulți vor avea numărul șapte în minte.
DilemaVeche jpg
Neglijăm îngrijirea călcâielor vara! De ce ar trebui să fim mai atenți…
Există o parte a corpului pe care o vezi mai ales când te încalți, dar pe care rar o privești cu adevărat. Și, poate tocmai de aceea, ajungi s-o neglijezi exact atunci când e cel mai expusă: vara.
pexels gustavo fring 5163433 jpg
Unelte, materiale și idei pentru o curte bine amenajată
O curte bine organizată îți oferă nu doar un spațiu estetic, ci și un loc practic în care te poți relaxa, lucra în grădină sau petrece timp de calitate cu familia și prietenii.
rehearsal preparation groom s watch hand jpg
Purtați de Eminem, Pharrell și Kanye West – descoperă cel mai popular ceas printre artiști!
Hai să recunoaștem: când vezi un ceas Casio G-SHOCK pe încheietura cuiva, nu te gândești doar la ore și minute.
Ce acte sunt necesare pentru procedura de radiere a unui autovehicul  jpg
Ce acte sunt necesare pentru procedura de radiere a unui autovehicul?
Radierea unui autovehicul din circulație poate părea un proces complicat, dar, dacă ai toate documentele pregătite și urmezi pașii necesari, totul devine mult mai simplu.
featured image jpg
Minimalismul, o alegere de viață pentru tot mai multe persoane împlinite pe plan profesional
A avea puține bunuri materiale și a efectua puține cheltuieli era în trecut caracteristic doar persoanelor cu venituri modeste.
Vechea dilema optimizare SEO vs  PPC sau AMBELE jpg
Vechea dilema: optimizare SEO vs. PPC sau AMBELE?
În lumea marketingului digital, dezbaterea dintre optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO) și publicitatea plătită per click (PPC) a fost întotdeauna un subiect fierbinte.
industrie jpg
Curiozități mai puțin știute despre gudron și industriile în care se folosește
Gudronul este o substanță cu o paletă largă de aplicații industriale. Acesta nu este o substanță unică, ci un amestec complex de mii de compuși chimici, inclusiv hidrocarburi aromatice, fenoli și alte substanțe organice.
Cei care nu invata din istorie, sunt sortiti sa o repete  3 carti pe care trebuie neaparat sa le citesti jpg
Cei care nu învață din istorie sunt sortiţi să o repete. 3 cărți pe care trebuie neapărat să le citești
Dacă vrei să înțelegi mai bine evoluția poporului și a culturii din care faci parte, atunci e bine să explorezi cărțile de istorie specifice.
reducerea timpului petrecut in trafic este o prioritate pentru tine jpg
Reducerea timpului petrecut în trafic este o prioritate pentru tine?
Dacă te deplasezi frecvent cu autoturismul și ai realizat faptul că, din cauza aglomerației rutiere, ai ajuns să petreci foarte mult timp în trafic.
ceai cuisoare (1) jpg
Cum se prepară și când este recomandat ceaiul de cuișoare?
Ceaiul de cuișoare este o băutură aromată și benefică pentru sănătate, apreciată pentru proprietățile sale antibacteriene, antiinflamatoare și antioxidante.
ce pantofi sa alegi pentru city break jpg
Cele mai potrivite modele de pantofi pentru un city-break
Te gândești la un city-break? Ah, ce bine! Oricine adoră să exploreze noi orașe, să meargă pe străzi necunoscute și să descopere un colț de lume plin de istorie, cultură și viață urbană.
Champions League  cea mai valoroasă competiție de fotbal intercluburi din Europa  dilemaveche betting jpg
Champions League: cea mai valoroasă competiție de fotbal intercluburi din Europa
Champions League reprezintă apogeul fotbalului european intercluburi, fiind locul unde cele mai bune echipe de pe continent își dispută supremația.
Cum să îți amenajezi casa eficient și cu buget redus  sfaturi și idei practice jpg
Cum să îți amenajezi casa eficient și cu buget redus: sfaturi și idei practice
Amenajarea locuinței poate fi o provocare atunci când încerci să menții un echilibru între estetică, funcționalitate și costuri.
DilemaVeche (2) (4) jpg
Chanel, moștenirea unui brand care a revoluționat eleganța
Toată lumea a auzit despre acest nume faimos în industria modei, un simbol atemporal al rafinamentului și inovației în modă.
telefoane jpeg
Există o piață a telefoanelor folosite de vânzare. Vrei să afli despre ce e vorba?
Te-ai gândit vreodată că ar exista pentru telefonul tău folosit un loc unde ar putea să fie pus la vânzare? Ai mai multe telefoane vechi care stau degeaba prin sertarele biroului de acasă?
usa de garaj alexiana group 3 jpg
Știai că poți găsi uși de garaj la prețuri avantajoase pentru bugetul tău?
Pentru cine își dorește mai multă protecție pentru mașina personală, în garaj, există soluții prietenoase cu bugetul.
relaxare rapida jpg
5 metode de relaxare imediate pentru oamenii activi care au puțin timp liber la dispoziție
Într-o lume agitată, în care timpul este un lux, găsirea unor metode rapide de relaxare devine esențială pentru menținerea echilibrului mental și fizic.

Parteneri

Dragos Pislaru FOTO Eduard Enea
Dragoş Pîslaru: Proiecte de 6,3 miliarde de euro nu mai pot fi îndeplinite până în august 2026
Proiecte de circa 6,3 miliarde de euro nu mai pot fi îndeplinite până în august 2026, din perspectiva analizelor tehnice, a declarat, marţi, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE), Dragoş Pîslaru.
trump si putin 3 jpeg
Ce l-a determinat pe Trump să își schimbe atitudinea față de Putin. Dezvăluiri din culisele Casei Albe
Frustrarea lui Donald Trump față de Putin a crescut, în special după ce, săptămâna trecută, președintele american că Statele Unite au suportat „o grămadă de prostii” din partea liderului de la Kremlin, scrie The Atlantic.
ploaie torentiala shutterstock jpg
Cod portocaliu de averse torențiale, vijelii și grindină în cinci județe
Furtunile revin cu intensitate în mai multe regiuni din țară. Administrația Națională de Meteorologie a emis marți avertizări nowcasting Cod portocaliu
calcati cu masina camp captura video jpg
Doi tineri au fost loviţi cu maşina pe un câmp din Vaslui, după o şicanare în trafic. Unul dintre ei a murit, iar altul este în stare gravă
O şicanare în trafic s-a transformat într-o tragedie în Vaslui. Doi bărbaţi au fost loviţi cu maşina pe un câmp, unul dintre ei decedând, iar celălalt ajungând în stare gravă la spital.
image png
Oana Lis o duce din ce în ce mai greu cu banii. Cât a plătit pentru a repara o pereche de pantofi: „Ce s-au scumpit serviciile”
Traiul zilnic devine din ce în ce mai greu de dus pentru Oana Lis, care se confruntă cu probleme financiare. Mai nou, aceasta a rămas stupefiată de prețul care i s-a cerut pentru de către un cizmar pentru câteva retușuri aduse unei perechi de pantofi.
banner dana savuica jpg
Dana Săvuică, răvășitoare în costum de baie! Are o siluetă de invidiat chiar și la 55 de ani. Foto
Dana Săvuică, vedeta considerată una dintre cele mai frumoase din showbiz-ul românesc, are cu ce se mândri și la vârsta de 55 de ani! Cu un trup de manechin și cu o siluetă trasă ca prin inel, aceasta a îmbrăcat un costum de baie și s-a relaxat pe litoralul românesc, la piscina hotelului unde este c
afis general jpeg
Festival cu vibe fresh pentru tineri, magie pentru cei mici și distracție pentru adulți: vine Wonder Family Fest!
Meet & Greet View House cu vedetele preferate, Enchanted Forest cu Chill & Spa Zone, praștia și pendulul uman, printre premiere
afis general jpeg
Festival cu vibe fresh pentru tineri, magie pentru cei mici și distracție pentru adulți: vine Wonder Family Fest!
Meet & Greet View House cu vedetele preferate, Enchanted Forest cu Chill & Spa Zone, praștia și pendulul uman, printre premiere
cristiano ronaldo fb al nassr jpg
Sportul nu mai trăiește doar pe teren. Rețelele de socializare în cariera unui sportiv, benefice sau nu?
Rețelele sociale nu mai sunt doar un mijloc de promovare pentru sportivi, ci acestea pot construi o carieră sau o pot distruge într-o fracțiune de secundă.