Bucureştean la volan

Publicat în Dilema Veche nr. 799 din 13-19 iunie 2019
Bucureştean la volan jpeg

Înţelegerea axiomelor care guvernează traficul bucureştean, precum şi a regulilor sale nescrise, este importantă pentru sănătatea psihică a şoferilor tineri, lipsiţi de experienţă, ori a şoferilor pe a căror plăcuţă de înmatriculare apare orice altceva în afară de B sau IF şi care sînt siliţi să participe la traficul din capitala maşinilor. Axiomele sînt doar două şi ele trebuie înţelese fără a fi chestionate în vreun fel, altfel n-ar mai fi axiome.

1) Cînd eşti la volan, ai mereu dreptate.

2) Toţi ceilalţi şoferi sînt mai puţin experimentaţi, prea bătrîni, prea tineri sau, pur şi simplu, femei.

Regulile de bază decurg din acestea şi pot fi grupate în funcţie de situaţiile din trafic. Enunţurile sînt simple şi, uneori, eliptice de prepoziţii sau conjuncţii, astfel încît să fie uşor de memorat de către şoferi. Prioritatea este esenţială. În Bucureşti, berlina acordă prioritate jeep-ului. Jeep-ul acordă prioritate microbuzului care transportă muncitori. Maşina nouă acordă prioritate maşinii vechi. Maşina neagră are prioritate în faţa oricărei alte culori. Maşina cu geamurile colantate are prioritate în faţa maşinilor negre. Motocicliştii au prioritate în faţa oricărui vehicul. Cînd din două benzi rămîne una, cine se opreşte primul e laş. Dacă mergi în coloană, atunci ai dreptul să blochezi intersecţia. Nimeni nu acordă prioritate tramvaiului sau autobuzului, pentru că ele au timp. Orice maşină acordă prioritate taxiului.

Semnalele acustice ale vehiculelor fac traficul mai sigur, însă claxonul, căci despre el este vorba, este un instrument-cheie, a cărui utilizare corespunzătoare necesită ani buni de ucenicie. Cine te claxonează este şofer agresiv. Cel pe care-l claxonezi este periculos, bine că eşti atent în trafic şi eviţi astfel coliziunile. Dacă te-ai claxonat reciproc cu un şofer, atunci disputa se tranşează la semafor, prin deschiderea geamurilor şi rostirea formulelor clasice de politeţe, potrivit uzanţelor. La semafor, cine vede primul culoarea verde claxonează. Dacă eşti blocat şi claxonează unul prelung, e isteric. Dacă eşti blocat şi claxonează doi prelung, înseamnă că poţi claxona şi tu. Un claxon scurt înseamnă solicitarea atenţiei, cu politeţe. Două claxoane scurte înseamnă că nu ar trebui să aibă permis. Claxonul prelung, din mers, înseamnă că şoferul reprezintă pericolul cel mai mare de pe şosele şi ar trebui să predea singur talonul maşinii la prima secţie.

Semnalele luminoase ale maşinilor pot comunica pe multiple paliere semiotice. Esenţial este să ştii că, dacă dă semnal şi nu se bagă, înseamnă că nu ştie să conducă şi ar fi păcat să-l laşi, pentru că te va încurca în următoarele minute. Dacă dă semnal, se bagă şi schimbă banda, dar nu mulţumeşte cu avariile, este nesimţit, nu realizează că l-ai lăsat. Dacă i-ai mulţumit cu avariile şi el nu spune „cu plăcere“ prin aprinderea scurtă a fazei lungi, nu e la nivelul tău. Faza lungă, aprinsă scurt din sens contrar, înseamnă clemenţă. Aprinsă prelung şi dublată de accelerare, înseamnă vorbe grele.

Parcarea este grea şi scumpă în Bucureşti. Uneori imposibilă. Aşa încît ea este guvernată de reguli imuabile, săpate în borduri cu rune de foc. Bordurile se schimbă des, ca atare lucurile importante trebuie ştiute. De exemplu, trebuie înţeles că trotuarele străduţelor sînt parcări. Pietonii circulă oricum pe mijlocul străzilor mici, din cauza cîinilor care se izbesc de porţi, cu furie. Se poate parca şi în intersecţii, dacă se poate lua curba din trei manevre. Dacă parchezi pe linia de tramvai, ai maximum zece minute ca să-ţi rezolvi treaba. Decapotabila poate fi lăsată cu avaria pusă pe Calea Victoriei, pînă îţi iei un snack, nu se supără nimeni. Poţi parca în dreptul porţilor, dacă laşi număr de telefon în parbriz. Dacă ai jeep, poţi parca peste borduri şi trotuare înalte. Dacă ai Bugatti, Maserati, Ferrari sau Lamborghini, poţi parca oriunde, pentru că le faci, oricum, o favoare.

Culorile semafoarelor indică arareori ce ai învăţat pentru examen. În Bucureşti, la galben accelerezi. Dacă, la galben, cel din faţa ta opreşte şi te face să iroseşti ocazia de a traversa intersecţia cu mare viteză şi la risc, atunci este sigur femeie. Verdele văzut de departe, cu strada goală în faţă, înseamnă că trebuie să bagi suta ca să nu se facă galben cînd ai prins 90. Oricum n o să ţi laşi cauciucurile pe şosea. Pe ploaie, cele trei culori ale semaforului sînt una şi aceeaşi, negru, pentru că a picat curentul. Culoarea neagră a semaforului indică faptul că intri în intersecţie cum poţi şi ieşi tot aşa, dacă ai foarte mult noroc.

Pietonii sînt acea pacoste de neevitat în trafic, la fel ca semafoarele. Ei traversează lent şi neatent, cu ochii în telefon, mai ales cînd ai verde intermitent. Pietonii nu au pic de înţelegere pentru automobilişti. Țîşnesc la verde, fără să ia seama că ai intrat pe galben în intersecţie, punîndu-se, cu inconştienţă, în pericol. Pe zebra nesemaforizată, ei traversează non-stop, cu o indolenţă colosală. Bătrînii îşi lasă dinadins coşul pe rotile în urmă, ca să nu-l observi şi să le mai plăteşti o dată roşiile. Pe zebră, bicicliştii au statut de pieton, chiar dacă pedalează. Ei te privesc cu severitate, pentru că poluezi planeta. Automobiliştii care traversează te măsoară cu severitate şi, din privirile lor, îţi dai seama că ştiu precis cîte reguli scrise ai încălcat de cînd te-ai suit, dimineaţa, la volan.

Comportamentul şoferilor bucureşteni este aspru criticat pretutindeni, iar deprinderile din Capitală nu dispar nici în cele mai paşnice orăşele, acolo unde maşinile cu numere de B sau IF claxonează, demarează, coboară geamul şi se bagă la risc, spre stupefacţia localnicilor. Cu toate acestea, nimeni altcineva nu poate cunoaşte acel sentiment de împlinire pe care îl simte bucureşteanul zilnic, atunci cînd, după o oră de zbucium în trafic, în care a reuşit să evite minimum zece coliziuni şi să iasă din trei ambuteiaje riscante, el reuşeşte să parcheze în siguranţă şi să se apuce de lucru. Ori izbăvirea supremă de a găsi liber locul din faţa casei, la întoarcerea de la muncă! Nu există rai fără iad, iar asta o ştie orice bucureştean cu permis auto.

Foto: flickr

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.