Segmente din subterană– unde IBM şi Dostoievski se întîlnesc

Peter H. FRANK
Publicat în Dilema Veche nr. 474 din 14-20 martie 2013
Segmente din subterană– unde IBM şi Dostoievski se întîlnesc  jpeg

„Sînt un om bolnav... Sînt un om pizmaş. Sînt un om lipsit de farmec. Cred că sînt bolnav de ficat.“  F.M. Dostoievski

De fiecare dată cînd mai citesc încă un text despre cum visul suprem al analizei predictive este aproape de a fi atins, despre apropiata dispariţie a conceptului de „segment de piaţă“, despre exploatarea excesivă a domeniului informaticii şi analiza profundă şi completă a fenomenului Big Data (termen folosit în marketing, care desemnează, pe scurt, stocarea datelor informaţionale despre fluctuaţiile pieţei, despre producători şi clienţi) şi despre cum vom şti, în viitorul apropiat, ce anume va cumpăra un client, chiar înainte ca acestuia să-i treacă prin minte să cumpere acel produs, nu mă pot opri să nu mă gîndesc la acele cuvinte, replicile memorabile cu care îşi începe Dostoievski „Însemnările din subterană“. 

Iată cel mai recent exemplu (din revista Marketing): discursul de acum cîteva săptămîni al noului şef, CEO şi preşedinte al companiei IBM, Ginni Rometty, discurs analizat în articolul „IBM’s CEO on data, the death of segmentation and the 18-month deadline“ („Preşedintele IMB vorbeşte despre informaţie, dispariţia conceptului de segment şi termenul de 18 luni“). 

„Conform preşedintelui IBM, fenomenul Big Data va însemna dispariţia segmentului de piaţă şi va obliga fiecare vînzător să perceapă individualitatea fiecărui consumator într-o perioadă de maximum 18 luni; în caz contrar, cei care nu vor face astfel vor risca să fie lăsaţi pe dinafară.“ – se spune în articol. 

„«Producătorii vor spune că segmentul de piaţă, adică profilul general al clienţilor potenţiali, a fost analizat dintotdeauna» – a explicat Rometty. «Schimbarea se va face, însă, de la segment la individualizarea clientului. Asta înseamnă dispariţia conceptului de profil general al consumatorului. Să ai informaţia personalizată, să o evaluezi în timp util, să faci omnichannel... astfel vei reuşi să nu mai ai o informaţie latentă, ci una vie, pe care s-o poţi folosi în timp util.»“ 

Într-adevăr, a mai afirmat ea, ideea de „segment de piaţă“ e moartă. Individul e astăzi rege. Nu trebuie decît să aduni, pur şi simplu, suficientă informaţie, ca apoi să-l zdrobeşti complet. Să înţelegi şi să anticipezi dorinţa fiecărui client în parte – aceasta va fi, pînă la urmă, cheia succesului. Recunosc că „a face omnichannel“ (după cum spunea doamna Rometty) sună foarte impresionant (orice ar însemna asta). Dar nu sînt sigur dacă întreaga idee pe care o vinde domnia sa aici este una optimistă sau, din contră, deprimantă de-a dreptul. Bănuiesc că depinde de punctul fiecăruia de vedere asupra spiritului uman. 

Bineînţeles, înţeleg că, pînă la urmă, aceste companii – ca IMB, Oracle şi altele – nu încearcă decît să vîndă mai multe produse scumpe, convingînd producătorii că azi au nevoie de această capacitate informaţională de a manevra şi/sau a grăbi „dispariţia segmentului general de piaţă“. Companiile trebuie să înceapă să comunice direct cu fiecare client în parte, pe baza intereselor, nevoilor şi dorinţelor individuale ale fiecăruia. (Pe de altă parte, dacă acest lucru ar fi adevărat, ne-am putea întreba de ce doamna Rometty se mai oboseşte să ţină un discurs unui grup de oameni, în loc să trimită fiecăruia cîte un set de informaţii, adaptate, bineînţeles, intereselor fiecăruia, nevoilor, dorinţelor acestora.) 

Cunosc importanţa unei segmentări eficiente a pieţii. Chiar funcţionează. De la design-ul unui produs la strategie, la mesaj, la plasare, pînă la realizarea unor produse derivate din acel prim produs. Să împarţi publicul consumator în sute de piese diferite. Să foloseşti nevoile lor, obiceiurile, geografia, portretele psihografice. Criss cross şi cross match. E un instrument puternic. De ce să faci marketing de masă pentru un produs, cînd poţi merge direct la clienţii de care poţi fi sigur că-l vor cumpăra? Şi de ce, dacă tot veni vorba, să nu trimţi şi felicitări aniversare, în care să strecori informaţii despre varianta nouă şi îmbunătăţită a unui produs pe care l-au cumpărat mai de mult? Cam în acest mod s-ar petrece lucrurile. 

Cu alte cuvinte, cînd voi trece pe lîngă un Starbucks, trimite-mi un SMS! Fă-mi o ofertă la o firmă de îngheţată concurentă. Pune-mi un pop-up pe web, bazat pe e-mail-urile mele. Iar acesta e doar începutul. Imaginaţi-vă posibilităţile care decurg de aici. Să combini căutările pe Google cu mesajele din e-mail, cu SMS-urile, cu chat-urile IM, cu localizările GPS, cu datele de plată de pe carduri, navigările pe site-urile web, cluburile, comunităţile de care aparţii, informaţiile Facebook. Într-adevăr, să strîngi şi să combini toţi electronii pe care cineva îi foloseşte, să-i pui pe categorii şi să-i analizezi pentru a prezice cum va acţiona în viitorul apropiat cineva! E ca un vis fără sfîrşit. Cam aşa ar arăta, de exemplu, o frîntură din ceea ce IBM vrea să pună în vînzare: „Tehnologiile IBM SPSS (ceea ce vine de la Statistical Package for the Social Sciences) vă ajută să vă construiţi modele predicţionale exacte, în mod rapid şi intuitiv, pe care să le folosiţi în procesele de afaceri susţinute cu soluţii de către Enterprise Management Marketing. Să descoperiţi mai uşor modele şi tendinţe în informaţiile structurale sau nestructurale. Să modelaţi rezultatele şi să înţelegeţi factorii care le influenţează astfel încît să puteţi profita de oportunităţi şi să atenuaţi riscurile.“ 

Sau iată o descriere clară, dintr-unul din manualele Oracle: „Predictive analytics este un proces folosit pentru a descoperi tipare şi relaţii puternice, semnificative în cadrul unei mari cantităţi de informaţii. Aceste modele şi relaţii sînt folosite pentru a prezice cu mai multă precizie şi pentru a analiza comportamentul şi planurile clienţilor.“ Aceste previziuni Oracle, explică manualul, includ şi informaţii despre cum o persoană răspunde anumitor canale de marketing, cine sînt consumatorii pe care îi poţi pierde, cum arată profilul consumatorilor care pot fi profitabili pentru afacere şi, bineînţeles, construiesc portretul consumatorului înclinat să cumpere un anumit produs. Cu alte cuvinte, dacă am aduna suficient de multe informaţii despre clienţi individuali, am putea anticipa dorinţele lor, împingîndu-i astfel să cumpere ceea ce, de fapt, vrem noi să vindem. Totul pare foarte incitant. Şi este, cu siguranţă, adevărat că n-am avut niciodată pînă acum capacitatea, informaţia, instrumentele incredibile care ne dau mijloacele necesare pentru a aborda această posibilitate şi pentru a ne simţi atît de aproape de succes. 

Da, este perfect şi da, pare aproape de realizare. 

Dar aşa o fi? Chiar o fi aşa? Este bine să ai ţeluri, dar nu este la fel de important să cunoşti şi unde vor duce acestea? 

Vrei să-mi vinzi o îngheţată nouă pentru că îmi place îngheţata? Asta pot înţelege. Dar ai îndeajuns de multe informaţii din care să reiasă că, de fapt, eu voi începe în curînd o dietă? Se poate crea un nou algoritm care să anticipeze această schimbare? Probabil, dacă mi s-ar cunoaşte vîrsta, locul copilăriei, revistele pe care le citesc, SMS-urile pe care mi le trimite doctorul, cartea cumpărată online de soţia mea, site-ul pe care tocmai am intrat, istoricul meu medical, istoricul medical al părinţilor mei... Da, dacă ar exista acces la toate aceste informaţii, ai putea, oare, să ştii ce produs şi cînd anume să mi-l vinzi? 

Hai să spunem că ştii toate acestea. Să zicem că primesc o ofertă la momentul oportun. Că mi se aminteşte să cumpăr ceva, exact cînd intru într-un magazin. Dar ce se întîmplă dacă profilul meu psihologic ar spune că nu-mi place să se ştie unde mă aflu? Nu s-ar pune problema că aş putea renunţa să cumpăr produsul pe care mi-l vîri sub nas, tocmai pentru că mi-l vîri sub nas? Sau este şi acest caz luat în calcul? Dacă ai avea îndeajuns de multe informaţii, poate că da. Probabil că atunci mi s-ar spune ce să nu cumpăr, tocmai pentru că s-ar şti că voi face exact pe dos. 

Da, dacă... Dacă am avea acces la toate aceste informaţii! Şi într-o zi, vom avea. Ce se va întîmpla atunci? Se va putea anticipa fiecare cumpărătură? Sau, mai degrabă, oamenii se vor răzvrăti? Şi nu cumva au şi început s-o facă? Oare nu din această cauză ni se oferă din ce în ce mai mult „căutări“ ale site-urilor, „la întîmplare“? Sau alegem să vedem, de exemplu, fotografii virtuale, în mod „aleator“? Sau practicăm „ruleta“ webcam? Miza este să găseşti mereu ceva nou. De neanticipat. Necunoscut. Ceva, orice, cineva care să ne dea fotografii, idei sau produse despre care să nu ştie nimeni nimic. 

În acest punct, ne intersectăm cu Dostoievski. Pentru că, indiferent de cît de asemănători cu Dumnezeu credem că am fi devenit, întotdeauna este bine să ne amintim de sîmburele de nebunie care zace în orice lucru pe care îl facem. 

„Într-adevăr, dacă într-o bună zi se va descoperi o formulă care să cuprindă toate dorinţele şi capriciile umane, un algoritm al logicii lor, legile noi generate de acestea sau cum s-ar dezvolta sau ce ar genera de la caz la caz – vorbim, adică, de o reală formulă matematică – atunci, cel mai probabil că omul ar înceta să mai simtă vreo dorinţă şi, mai mult, nu va mai avea nici un fel de dubiu. Pentru că cine ar putea să mai facă o alegere dacă ar trebui să se bazeze pe o regulă a alegerii? În plus, consumatorul va fi transformat dintr-o fiinţă umană într-un robot sau în ceva similar. Pentru că ce altceva mai înseamnă un om fără dorinţă, fără liberul arbitru şi fără capacitatea de a face el însuşi o alegere, dacă nu un simplu mecanism? Dumneavoastră ce credeţi? Să ne gîndim puţin la acest aspect – poate să se întîmple totuşi aşa ceva? Mai mult, dacă toate posibilităţile şi toate argumentele ar putea fi calculate – pentru că într-o bună zi se vor fi descoperit legile aşa-zisului liber arbitru – am putea spune, mai în glumă, mai în serios, că vor putea fi încadrate într-un tabel pe baza căruia am putea să ne ghidăm opţiunile. Dacă, de exemplu, se va putea calcula şi demonstra că am dat cuiva cu tifla, din cauză că nu m-am putut abţine să-i dau cu tifla şi că a trebuit să-i dau cu tifla exact în maniera în care am făcut-o, ce LIBERTATE de expresie mai am eu, mai ales dacă sînt un om educat, cu studii superioare? Pe baza acestor calcule, aş putea să-mi programez viaţa pe zeci de ani de acum încolo.“ 

Şi ce s-ar întîmpla atunci? 

„Omul ar fi copleşit de binecuvîntarea pămîntească, pierdut într-o mare a fericirii, din care doar bulbuci de beatitudine ar mai apărea la suprafaţă; dă-i atîta prosperitate economică încît el să nu mai aibă nimic de făcut decît să doarmă şi să mănînce prăjituri, şi singura sa preocupare să fie continuitatea speciei – dar chiar şi atunci, din nerecunoştinţă pură, dintr-o răutate autentică, omul tot ar mai juca nişte feste. 

Şi-ar risca pînă şi prăjiturica zilnică şi şi-ar dori, în mod deliberat, cele mai sinistre prostii, cele mai nerentabile absurdităţi, doar ca să vîre în toată această mare de trăire pozitivă, o frîntură din inevitabilul său element fantastic. Căci doar prin visele nebuneşti şi nebunia vulgară pe care va dori să şi le păstreze, omul va putea să-şi demonstreze lui însuşi că mai este o fiinţă umană şi nu un pion pe o tablă de şah, controlat în aşa măsură încît dorinţele vor putea fi programate calendaristic, ca la doctor. Dar asta nu este tot: chiar dacă omul n-ar fi nimic mai mult decît un pion pe o tablă de şah, iar acest lucru ar fi demonstrat matematic, chiar şi atunci nu s-ar conforma, ar face ceva «greşit», dintr-un sentiment pur de nerecunoştinţă, doar ca să se impună. Şi chiar dacă n-ar avea mijloace, ar născoci modalităţi de distrugere şi haos, ar inventa tot felul de suferinţe, doar ca să-şi facă auzit punctul de vedere!“  

Peter H. FRANK a lucrat în domeniul bancar, a fost reporter economic şi senior editor de ziar în SUA. În prezent, locuieşte în Bucureşti, este consultant, scriitor şi autorul blogului www.peterhfrank.com

Traducere din engleză: Stela Giurgeanu

sculptor jpg
„Mademoiselle Pogany”, sculptura care redă esența feminității, discreției și senzualității
Simbolul artei moderne românești, „Mademoiselle Pogany”, reprezintă iubirea „nemuritoare a lui Brâncuși”, căreia artistul i-a dedicat nouăsprezece sculpturi.
barbat cu ochelari la laptop jpg
Curiozități despre jocurile de noroc de care nu ai auzit
Jocurile de noroc au o istorie veche de mii de ani și, de-a lungul timpului, au devenit o parte semnificativă a culturilor din întreaga lume.
Vechea dilema cum protejezi bateriile auto in timpul sezonului rece jpg
Vechea dilemă: cum protejezi bateriile auto în timpul sezonului rece?
Iarna reprezintă, fără îndoială, sezonul cel mai solicitant pentru bateriile auto. Temperaturile scăzute, drumurile scurte care nu oferă bateriei suficient timp să se încarce și utilizarea intensă a sistemelor de încălzire pun o presiune suplimentară asupra alternatorului și asupra acumulatorului.
DilemaVeche (2) (2) jpg
Descoperă cele mai apreciate idei de cadouri pentru bărbați în 2024
Atât în preajma sărbătorilor, cât și atunci când au loc aniversările bărbaților din viața noastră, alegerea cadoului se poate dovedi complicată. Acest ghid te va ajuta să optezi pentru cel mai potrivit dar în 2024 pentru reprezentanții sexului masculin.
De ce sunt folosite aparate sous vide in bucatarii profesionale jpg
De ce sunt folosite aparate sous vide în bucătării profesionale?
Tehnica de gătit sous vide (din franceză, „sub vid”) este o metodă inovatoare, ce presupune ambalarea alimentelor, în special a cărnii, într-un pachet vidat și gătirea acestora la o temperatură controlată, mult sub cea obișnuită, pentru o perioadă îndelungată de timp.
Adaptogenii  aliați naturali pentru echilibrul corpului și minții jpg
Adaptogenii: aliați naturali pentru echilibrul corpului și minții
Adaptogenii sunt substanțe provenite din plante, care au rolul de a reduce efectele stresului asupra corpului și minții, îmbunătățind răspunsul organismului în situații tensionate.
Gestionarea cheltuielilor în timpul sezonului rece jpg
Gestionarea cheltuielilor în timpul sezonului rece
Sezonul rece poate aduce o serie de cheltuieli neașteptate, de la costurile crescute pentru încălzire și electricitate, până la cheltuielile pentru îmbrăcămintea de iarnă și vacanțe sau concedii.
dilemaveche ro jpg
GHID despre alegerea metodelor de plată la cazino! Ce NU știe toată lumea?
Când te pregătești să joci la cazino online, alegerea metodei de plată este un pas crucial care poate influența întregul tău parcurs.
featured image (4) jpg
Mituri și realități despre relația femeilor cu jocurile de noroc
Primele cazinouri terestre au apărut într-o perioadă în care bărbații erau figurile dominante în societate, având parte de educație și implicit fiind cei care, în mod tradițional, asigurau și gestionau partea financiară a familiei.
Strategii eficiente pentru maximizarea rentabilității în agricultură jpg
Strategii eficiente pentru maximizarea rentabilității în agricultură
Agricultura devine și în România un domeniu complex și competitiv, astfel că rentabilitatea fermelor este o necesitate pentru a supraviețui pe piață și a avea succes.
P90178 png
Delta Sleep-Inducing Peptide (DSIP): Un candidat multidimensional pentru cercetare
Peptida Delta Sleep-Inducing Peptide (DSIP), o neuropeptidă endogenă, a prezentat un interes crescut pentru cercetători pentru rolul său potențial în diverse procese fiziologice.
avocat png
Avocatura: De la oratorii Romei la stâlpii statului de drept modern
Profesia de avocat este una dintre cele mai vechi și respectate ocupații din istoria umanității. De-a lungul timpului, avocații au jucat un rol esențial în menținerea ordinii și aplicarea justiției, contribuind la protejarea drepturilor și libertăților individuale.
DilemaVeche (2) (1) jpg
Cum se reflectă identitatea culturală în preferințele pentru anumite arome
Preferințele pentru anumite arome sunt mult mai mult decât o simplă chestiune de gust. Ele reprezintă o expresie a identității culturale, influențată de istorie, geografie, ritualuri și schimburi interculturale.
creditIMG 0862 JPG
123Credit.ro își continuă expansiunea în România prin deschiderea unor noi birouri în Cluj, Baia Mare, Sibiu și Suceava
București, 10 Septembrie 2024 – 123Credit.ro, un jucător important pe piața brokerajului de credite din România, și prima companie din domeniu care a dezvoltat fluxuri full digitale de aplicare la credite, își continuă expansiunea națională prin deschiderea unor noi birouri fizice.
Ghidul începătorului la cazinouri online jpg
Ghidul începătorului la cazinouri online
Chiar dacă activitatea pe care o poți desfășura într-un cazinou online nu este foarte complicată, nu puține sunt persoanele care au nevoie de o mână de ajutor. Prin urmare, ghidurile sunt mereu bine-venite!
christin hume Hcfwew744z4 unsplash (2) jpg
Cum să îți alegi partenerii potriviți pentru crearea unui shop online
Lansarea unui shop online este un pas important în dezvoltarea unui business modern. Să ai parteneri potriviți alături în acest proces este esențial pentru succesul proiectului tău.
Importanta magneziului in sarcina si alaptare jpg
Importanța magneziului în sarcină și alăptare
Magneziul este unul dintre cele mai importante elemente pentru organism, în special pentru femei, având un rol fundamental în anumite etape ale vieții, cum ar fi sarcina și alăptarea.
credit online dv (1) jpg
Credit online sau obținut direct din sucursală? Avantajele IFN-urilor și Internetului
Într-o lume în care tehnologia digitală avansează rapid, obținerea unui credit online a devenit o opțiune din ce în ce mai populară în rândul celor care au nevoie de finanțare rapidă și convenabilă.
tima miroshnichenko 8376170 jpg
Cum să te pregătești pentru sezonul răcelilor: Produse și sfaturi
Toamna e aici, iar copiii se întorc la școală sau grădiniță, după vacanța de vară. Asta înseamnă că șansele de a răci cresc considerabil.
kristian egelund t1sTHYjSN10 unsplash (2) jpg
Cum să îți încălzești corect glezna pentru a preveni entorsele
Entorsele de gleznă sunt leziuni ale ligamentelor care stabilizează articulația gleznei, cauzate de întinderi, rupturi parțiale sau totale ale acestora
barbora polednova VRK4bIBHo1E unsplash (2) jpg
Ce trebuie să știi despre recuperarea după o fractură de gleznă
Fracturile de gleznă sunt printre cele mai frecvente cauze ale durerii de gleznă. Tratamentul poate implica imobilizarea zonei gleznei cu ajutorul unui ghips.
pexels towfiqu barbhuiya 3440682 11349880 (2) jpg
Când este necesară implantarea protezei de genunchi și care sunt etapele operației
Implantarea protezei de genunchi sau protezarea genunchiului este o procedură chirurgicală complexă, destinată pacienților cu afecțiuni severe ale articulației genunchiului, în special celor cu gonartroză avansată la care tratamentele medicamentoase sau fizioterapeutice nu au dat rezultate.
antonika chanel RJCslxmvBcs unsplash jpg
Ce presupune recuperarea după operația de blefaroplastie
Impactul acestei intervenții asupra aspectului estetic al pacientului este unul major, reducând în mod semnificativ semnele îmbătrânirii.
jelle 1dEZeW1GoOI unsplash 16x9 png
Cum să montezi șindrila bituminoasă: Instrucțiuni pas cu pas
Procesul de montare a unei table de acoperiș noi poate fi o sarcină dificilă, însă utilizarea șindrilei bituminoase poate face procesul mult mai ușor și mai eficient. În acest articol, vom oferi instrucțiuni detaliate, pas cu pas, pentru montarea șindrilei bituminoase pe acoperișul tău:

Parteneri

raceala jpg
Alimentele care ajută la întărirea sistemului imunitar în timpul sezonului de rece: „Pot susține sănătatea inimii și scăderea inflamației în organism”
Odată cu începerea sezonului de răceală și gripă, este recomandat să vă mențineți sistemul imunitar puternic. Nu există o pastilă magică, dar există anumite alimente bogate în nutrienți care vă pot ajuta, susțin specialiștii.
titlu Sfaturi utile pentru întreținerea unui păr sănătos și strălucitor folosind produse de îngrijire corecte jpg
Sfaturi utile pentru întreținerea unui păr sănătos și strălucitor folosind produsele de îngrijire potrivite
Ai visat mereu la acel păr strălucitor și sănătos pe care îl vezi în reclame? Cheia pentru a obține un păr de invidiat nu constă doar în vizitele regulate la salon, ci și în alegerea produselor de îngrijire potrivite.
Mark Rutte vizita Kiev Foto NATO jpg
Șeful NATO avertizează că este timpul „să trecem la o mentalitate de război”: „Nu suntem pregătiţi pentru ceea ce ne aşteaptă în 4-5 ani”
Mark Rutte, secretarul general al NATO, a avertizat, joi, că alianţa nu este pregătită pentru ameninţările cu care se va confrunta din partea Rusiei în următorii ani și că este timpul să treacă la o mentalitate de război.
Organizezi o cina cu prietenii la tine acasa  Iata ce sa nu ti lipseasca! jpg
Organizezi o cină cu prietenii la tine acasă? Iată ce să nu-ți lipsească!
Organizarea unei cine cu prietenii acasă este o experiență minunată, care îți permite să creezi o atmosferă relaxantă și prietenoasă, perfectă pentru socializare și momente de neuitat.
Banner Emily Burghelea
Ce și-a propus Emily Burghelea, de Sărbători?! „Crăciunul acesta, învăț să fac sarmale”
Emily Burghelea se apucă să facă în premieră sarmale, de Crăciun.
Bombardament israelian in Siria  FOTO IDF png
Atac violent al Israelului la Damasc. Împrejurimile capitalei siriene au fost bombardate
Avioane de luptă israeliene au bombardat joi împrejurimile capitalei siriene Damasc, aflată de duminică sub controlul insurgenţilor care l-au înlăturat de la putere pe preşedintele Bashar al-Assad.
ronaldinho reuters
aderare euro bce frankfurt foto 123RF
BCE a redus din nou dobânda cheie, deşi a înrăutățit previziunile de creștere a economică a zonei euro
BCE a redus dobânda cheie pentru a patra oară în acest an, în contextul în care economia zonei euro încetineşte iar turbulenţele politice din Franţa şi Germania creează îngrijorări.
trump time/ FOTO/Instagram Time
Donald Trump, desemnat pentru a doua oară „personalitatea anului” de revista Time
Pentru a doua oară, Donald Trump a fost desemnat „personalitatea anului” de revista Time, o distincție care subliniază impactul său imens asupra politicii americane și a scenei internaționale.