„Romii sînt încă străini pe teritoriul României“

Publicat în Dilema Veche nr. 727 din 25-31 ianuarie 2018
„Romii sînt încă străini pe teritoriul României“ jpeg

De cînd i-am cunoscut pe căldărarii din Corcova, de cînd am petrecut luni de zile împreună cu Geo și cu Marina, o tînără familie de romi despre care am făcut un film documentar, de cînd eu și Cosmin am moșit-o pe Roza, care s-a născut vara trecută, și ne-am înrudit cu Geo, Marina și cu toată familia lărgită a căldărarilor, am devenit fascinați de cultura romă, de conservatorismul lor, de respectul pe care îl au față de familie și prieteni.

Am căutat cărți despre limba, cultura și istoria romilor din România, dar n-am găsit așa ceva în librării. Au apărut puține cărți de acest fel la noi – Țiganii în istoria României, de Viorel Achim (Editura Enciclopedică, 1998) și, în 2008, lingvistul Gheorghe Sarău a publicat la Editura Sigma un dicționar și un curs de romani. Probabil că aceste cărți se găsesc la Centrul Național de Cultură a Romilor și în biblioteci, dar nu sînt accesibile publicului larg. În rețeaua de Librării Cărturești, de exemplu, nu există nici un dicționar de romani și nici o carte despre istoria romilor, în schimb găsești dicționare de japoneză și chineză, precum și cărți despre istoria Chinei sau a Japoniei. Asta deși în România trăiesc aproape două milioane de romi, cea mai mare comunitate romă recunoscută oficial în Europa. Cifra aceasta a fost estimată de organizațiile care lucrează cu romi, pentru că la recensămîntul din 2011 doar 652.000 și-au asumat identitatea etnică – o consecință a anilor de discriminări și abuzuri.

2017 08 01 19 43 15 jpg jpeg

În 2014 s-a înființat în România Compania de Teatru feminist rom Giuvlipen, din care face parte actrița Mihaela Drăgan, care cere înființarea primului teatru rom de stat, nu independent. Pînă acum, nici un reprezentant al statului român nu și-a arătat susținerea, deși actrițele din trupă au făcut lobby și s-au întîlnit cu consilieri de la Primăria București.

În 2013 s-a deschis la București Muzeul Culturii Romilor, un proiect inițiat de Asociația Romano Butiq, în jurul căreia s-au strîns mai mulți activiști romi. Muzeul este departe de centrul orașului, în zona Giulești-Sîrbi, într-o clădire mobilă, pe un teren donat de o persoană privată. Muzeul nu este unul etnografic, deși aici găsești haine și căruțe de pe vremea romilor nomazi și obiecte din lemn sau din metal lucrate de meșteșugari – rudari, căldărari, ceaunari, fierari, hămurari. Muzeul Culturii Romilor găzduiește expoziții ale artiștilor romi contemporani și este un loc de întîlnire cu publicul, unde au loc dezbateri despre condiția romilor. Nu are personalitate juridică – este doar un proiect al asociației –, pentru că procedurile de înființare a unui muzeu sînt complicate și costisitoare. Obiectele de artă sînt donate de artiști contemporani romi, iar expoziția dedicată activistului rom Nicolae Gheorghe conține obiecte personale ale acestuia donate de fosta lui soție, Nicoleta Bițu.

Nicoleta Bițu a fost director executiv la Asociația Romano Butiq și e unul dintre cei mai vocali activiști romi – luptă pentru drepturile romilor de mai bine de 25 de ani. A lucrat pentru Federația Etnică a Romilor, Romani Criss, Consiliul Europei, Comisia Europeană, Open Society Foundations, OSCE, dar cel mai mult au influențat-o primii ani de carieră, cînd a cunoscut comunitățile din România afectate de conflictele interetnice. În prezent, Nicoleta Bițu e președinte la Federația Democrată a Romilor, din care fac parte cele mai active organizații rome din România.

Nicoleta vorbește din copilărie limba romani, pe care a învățat-o de la bunicii ei căldărari. Deși a fost de multe ori batjocorită la școală, Nicoleta a trăit într-o familie în care identitatea romă n-a fost ascunsă niciodată. Tatăl ei, Bițu Țiganu, a fost polițist și nu și-a ascuns niciodată originea.

Am stat de vorbă cu Nicoleta despre Muzeul Culturii Romilor și am încercat să înțeleg de ce cultura romă e încă marginală în România.

În România trăiește o comunitate mare de romi, dar abia în 2013 s-a înființat la noi un Muzeu al Culturii Romilor. De ce este o inițiativă privată și nu un proiect al statului român?

Muzeul a fost o idee colectivă care s a aflat din anii ’90 pe agenda politică a mișcării romilor. Dar pentru noi, cei din jurul lui Nicolae Gheorghe*, muzeul nu era pe vremea aceea o prioritate. Noi eram preocupați de conflictele interetnice de după Revoluție și de rasismul din țară. Prin 2000-2002, înainte de aderarea la UE, lucram la politicile pentru romi și ne luptam în continuare cu rasismul. De altfel, lipsa îndelungată a unui Muzeu al Culturii Romilor în România este o reflectare a rasismului.

Ați cerut susținerea statului pentru un Muzeu al Culturii Romilor?

S-au depus proiecte și cereri, dar în toți acești ani nici unul dintre guvernanți nu a aprobat așa ceva. S-a tot spus: „Vai, romii nu au fost în stare să împingă agenda“, dar eu m-am săturat de acest discurs care ne pune nouă în cap, activiștilor romi, toate eșecurile autorităților. „Sînt problemele voastre“, mi se spune. Asta reprezintă pentru mine refuzul de a recunoaște că romii sînt parte din societatea românească. Și asta ține de secole, ca și cum romii sînt încă străini pe teritoriul României. Au fost foarte puțini politicieni care și-au asumat că romii sînt ai noștri, ai României.

Cine a făcut-o?

Nu pe față, dar într-un fel a făcut-o Năstase (n. red.: Adrian Năstase, prim ministru al României în perioada 2000-2004, condamnat în 2012 la doi ani de închisoare cu executare pentru corupție). Și Geoană (n. red.: Mircea Geoană, ministru de Externe în Guvernul Năstase). Nu vorbesc acum de corupție și de alte probleme, dar au fost oameni care și-au asumat asta.

De ce alți politicieni nu și-au asumat asta – liberalii?

Dar și pesediștii sînt rasiști. În România există un rasism structural cu care trebuie să ne luptăm.

Ce înseamnă „rasism structural“?

Înseamnă un rasism de sistem și sistematic, un rasism care se face cu instrumente legale în cadru legal. De exemplu, evacuările din ultima perioadă se întîmplă în cadru legal cu instrumentele legale ale autorităților. Anul trecut, am împiedicat cu greu evacuările din Focșani, unde primarul a invocat datoria pe care o are față de stat. Nu exista voința de a găsi împreună o soluție. Pînă acum, o serie de primari au tolerat aceste comunități sărace pentru că luau voturi de acolo. Și acum vine o nouă generație de politicieni cărora nu le mai pasă de ele. Pentru mine ăsta e un rasism de sistem, nu unul declarativ, nu ieși în față să spui că romii sînt nu știu cum, dar faci orice ca să scapi de ei.

Lipsa sprijinului din partea statului român pentru muzeu e un rasism de sistem?

Cred că acolo e mai mult decît o manifestare a rasismului de sistem. Acolo e refuzul de a-ți asuma ca stat român că ai o minoritate romă care are nevoie de un spațiu public în care să-și manifeste identitatea. Din punct de vedere politic, noi nu existăm, noi nu avem un stat care să ne apere interesele. Nu contăm.

Romii reprezintă totuși pentru politicieni o masă de votanți.

O masă de votanți foarte ușor de manipulat. Romii nu sînt o masă disciplinată de votanți și nici Partida Romilor n-a reușit să inducă această disciplină. Noi n-am avut niciodată propriile noastre structuri; abia de 27 de ani exersăm organizarea și iar mă enervez cînd lumea zice: „Voi, romii, n-ați făcut nimic, sînteți așa de dezorganizați“. Dar stai de vorbă cu o populație care a fost sclavă cinci secole, după care a intrat în Holocaust, după care a intrat în comunism.

Cînd a devenit Muzeul Culturii Romilor o prioritate pentru activiștii romi?

În 2010, eu, Nicolae și Ciprian (n. red.: activistul rom Ciprian Necula) am început să discutăm despre identitatea romă. Societatea civilă romă se diversificase și se specializase pe diferite domenii, iar noi nu mai alergam atîta pe teren. Eu și Ciprian am intrat la doctorat și Vintilă (n. red: antropologul Vintilă Mihăilescu) ne-a provocat să ne gîndim la un muzeu al romilor. Oricum, noi, la Asociaţia Romano Butiq, lucram cu meșteșugari romi și ne-am hotărît să-l facem singuri – cît să mai așteptăm? Nu am primit nimic de la stat, nici măcar terenul pe care să amplasăm clădirea mobilă pe care o aveam deja. După ce primăriile din sectoarele 3, 4 și 6 au refuzat să ne dea un spațiu, un prieten de-ai lui Khalid (n. red.: Khalid Inayeh, fondator al Asociației Romano Butiq) ne-a donat terenul și am făcut totul cu puține resurse și cu muncă voluntară. Acesta a fost manifestul nostru: facem muzeul la periferie, să vedem dacă vă convine. Au urmat vizitele Comisarului european pentru educație și cea a miliardarului George Soros – drumul nici măcar nu era asfaltat pe atunci și Soros a rămas împotmolit. Mulți oameni cu putere au venit să viziteze muzeul și autoritățile au fost deranjate că e așa departe. Acum muzeul are și mai puține resurse, iar Asociația Romano Butiq mai are doar un angajat.

Care e conceptul muzeului?

E un spațiu în care oamenii învață și altceva despre romi decît știu de acasă sau de la școală. Muzeul nu e unul etnografic, ci un spațiu în care lumea află cine sîntem noi pe teritoriul ăsta. Pe de o parte, află istoria României din perspectiva romilor – sclavia, Holocaustul, deportarea, comunismul. Pe de altă parte, construiește un label de roma art care încurajează artiștii romi. Apoi, un al treilea pilon, cultivă legendele și personalitățile rome. Un om precum Nicolae merită să devină eroul multor copii din țara asta.

Ți-ai dori ca muzeul să aibă mai multe resurse și să se dezvolte?

Aș vrea ca statul român să și-l asume politic și financiar, dar sper să nu mor pînă se întîmplă asta. Aș vrea să mutăm clădirea mai în centru sau să ne dea statul român un spațiu pentru expoziții și evenimente. Muzeul și teatrul sînt simboluri politice extraordinare.

000577 1996m jpg jpeg

Crezi că rasismul s-a diminuat sau s-a intensificat după Revoluție?

În comunism, oamenii aveau niște suferințe comune care-i uneau: lipsa de apă, de curent, de căldură, de mîncare. Lumea era preocupată de supraviețuire și ura era îndreptată împotriva intelectualilor asupritori. În 1993, am fost cu Nicolae la Hădăreni, în Mureș, unde a avut loc unul dintre cele mai urîte conflicte interetnice din România – au murit atunci un român și trei romi, și-au dat foc la case. Am simțit o ură care-mi intra în piele. Și nu era o ură care se formase în trei ani după Revoluție, era o ură care venea de demult. La începutul anilor ’90, aceste conflicte erau manifestări de emoție instantanee și de justiție socială, dar în prezent ura a devenit ideologică și pentru mine asta e mult mai rău.

Ce înseamnă „ură ideologică“?

Ura a devenit parte din discursul politic și din ideologia de organizare. Nu ți asumi că romii fac parte din poporul ăsta, pînă și diaspora simte nevoia să se separe de romii din România. Îi înțeleg pe unii din ei, dar ăsta e un rezultat al felului în care politicienii vorbesc despre romi: romii nu sînt români. În 2007, Cioroianu (n. red.: Adrian Cioroianu, fost ministru de Externe) propunea să-i ducem pe romi în batalioane disciplinare într-un deșert din Egipt. Ura față de romi a devenit parte din discursul mainstream și e mai periculos, pentru că e vorba de organizare, doctrine, accesul la instituțiile puterii.

Au apărut și grupări precum Coaliția pentru Familie.

Care-i atacă pe gay, dar următorii sîntem noi. Coaliția e foarte periculoasă: de cînd a apărut, comentariile rasiste de pe Facebook s-au agravat și încerc să nu le citesc ca să nu intru în depresie. De 26 de ani fac activism și mă apucă disperarea cînd îmi dau seama că e o luptă permanentă care nu se va termina niciodată. Sînt beneficiara unor drepturi pe care le au cîștigat alte femei înaintea mea și azi aceste drepturi sînt chestionate din nou.

Care e diferența dintre integrare și asimilare atunci cînd vorbim despre romi?

Integrare înseamnă să-ți păstrezi identitatea etnică diferită de a celorlalți. Înseamnă să-ți respecți obligațiile și să ți se respecte drepturile, să poți să-ți manifești identitatea în spațiul public, nu doar în spațiul privat. Asimilare înseamnă să devii român sau macedonean și să nu mai ai această conștiință etnică.

În Corcova, unde trăiește o comunitate de căldărari cu care ne-am împrietenit, fetele sînt măritate la 12-13 ani și femeile sînt obligate să respecte un cod vestimentar: trebuie să poarte fuste lungi, să și acopere picioarele și brațele, să poarte batic după ce se mărită. Femeia e supusă bărbatului, nu ia decizii singură, iar în unele familii n-are voie să aibă telefon mobil. Dacă schimbi felul în care e tratată femeia în familiile tradiționale de căldărari înseamnă că-i integrezi sau că-i asimilezi?

Eu îmi doresc să scot identitatea romă din spațiul privat, deși sînt conștientă că relațiile de gen sînt profunde în conservatorismul rom. Trebuie să construim spații publice – și muzeul e un spațiu public – unde fetele rome să vadă că e posibil să fii și altfel decît numai măritată sau cu fustă lungă. Dar căldărarii sînt parte din esențialismul cultural rom și la ei emanciparea femeii poate însemna asimilare. Din păcate, toate practicile care, cumulate, spun „Asta înseamnă să fii rom“ sînt legate de statutul femeii. Iar asta îmi pune o problemă ca feministă și romă în același timp. Nu am nimic împotriva căsătoriei la 16-18 ani, pentru că e legal, dar am o problemă cu faptul că fetele astea nu se mai duc la școală.

Dar asta s-ar contrazice cu tradiția, care spune că femeia stă acasă și are grijă de familie.

E un simbolism exagerat atașat femeii. Schimbările astea nu se fac prin intervenția agresivă a statului, schimbările vin din interior, dacă creezi alternative pentru fetele rome. Și alternativa ar putea fi centrele culturale, muzeele, spațiile publice unde să discuți despre astfel de lucruri.

Cum s-a ajuns la aceste mariaje timpurii?

Obiceiul vine din perioada sclaviei și era o strategie ca să nu aibă prima noapte boierul. Dar asta nu mă împiedică să analizez ce se întîmplă azi. M-a enervat Cioabă (n. red.: Florin Cioabă, politician rom, autoproclamat „regele țiganilor“) că a măritat-o pe fata lui, Ana, la 14 ani. Acum Ana e cu același bărbat și e OK. Culmea culmilor este că majoritatea cuplurilor pe care le-am văzut din mariajele lor aranjate sînt foarte rezistente în timp. Probabil pentru că nu au această idee romantică despre dragoste.

Bunicii tăi au fost căldărari conservatori. Cum de l-au lăsat pe tatăl tău să meargă la școală?

Bunicul nu voia să-l lase pe tata să continue școala. Bunicul și bunica n-au făcut școală deloc: el era cizmar și ea ghicea. Bunica era frumoasă – blondă, cu ochii verzi și mică de statură –, iar tata a ieșit brunet cu ochii verzi. Norocul tatei, născut în 1935, a fost că a prins reforma învățămîntului făcută de comuniști. Contextul politic l-a ajutat să meargă la școală: pe vremea aia, învățătorii mergeau în sate și-i adunau pe toți copiii, indiferent că erau țigani, români, bogați sau săraci.

Pe atunci trăiau la Cocargeaua (n. red.: Borcea, în prezent) și tata a avut un învățător bun care a ținut ca el să-și continue studiile. După ce a terminat șapte clase, tata a fost trimis la București, la o școală de mecanici auto cu internat, unde nu-i trebuiau bani de mîncare sau de cazare. Bunicul n-a vrut să-l lase să plece și tata a fugit iarna de-acasă cu tenișii rupți. De la școala de mecanici auto a fost recrutat la Școala de Subofițeri. Era perioada în care se recrutau oameni pentru schimbarea cadrelor: îi înlocuiau pe burghezi cu cei cu „origini sănătoase“. Tata s a dus la Constanța, unde a fost subofițer în Miliție ani de zile. Mai tîrziu, în timp ce lucra, a făcut și Facultatea de Drept și a devenit ofițer.

Mama ta din ce neam se trage?

Mama s-a născut într-o familie de lăutari și de fierari din Naipu, județul Giurgiu. Bunicii vorbeau romani, dar mama, care era cea mai mică dintre șase copii, n-a învățat. Nu erau așa tradiționaliști. Bunicul, lăutar, nu era prea vrednic, dar era bun cu copiii lui. Bunica avea două sau patru clase și făcuse ucenicie la o croitoreasă. Ea a muncit ca să-și crească cei șase copii. O parte din schimbarea din familia mea a venit de la ea. Mătușile s au măritat devreme, dar mama s-a măritat pe la 19-20 de ani. Ea a făcut mai multă școală decît surorile ei. După ce a terminat generala, bunicii au trimis-o la Botoșani, la o școală profesională de filatelie. Era neobișnuit pentru un neam de lăutari să trimiți fata la studii în alt oraș.

În anii ’60 se înființaseră deja școlile profesionale și romii erau încîntați: mergeau la școală, aveau un loc de muncă, li se dădea o casă. Comunismul a fost un blestem și o binecuvîntare pentru romi în același timp. I-a ajutat să se ridice. Dacă nu era regimul comunist, eu nu eram astăzi aici cu voi. Dacă tata s-ar fi născut azi, n-ar fi avut aceleași șanse ca atunci.

E o declarație curajoasă.

Cînd spun asta în Europa de Vest, lumea e surprinsă. Dar de ce ai o elită de romi în Europa de Est și nu ai una în Europa de Vest? Nu poți ignora faptul că noi sîntem educați și activi pentru că aici a existat comunismul. Așa îți dai seama de efectele politicilor pe termen lung. Comunismul ne-a obligat să mergem la școală și asta, pe termen lung, a dat rezultate. În Europa de Vest școala nu a fost obligatorie – în Suedia, de exemplu, romii termină doar școala generală, pentru că strategia suedezilor nu e să-i integreze în muncă și în societate. Îi protejează ca într-o rezervație, îi asistă, le asigură autonomie culturală, fără să-i încurajeze să devină parte din sistemul mainstream. În Europa de Vest, romii sînt invizibili, dar în România, chiar dacă sîntem înconjurați de rasism, facem parte din discuția politică și din viața socială. 

* Nicolae Gheorghe, fostul soț și tatăl celor două fete ale Nicoletei, e părintele activismului civic rom din România. E primul sociolog care a dezvoltat conceptul de integrare socială a romilor în 1974. Din cauza contactelor sale cu lumea academică occidentală, Nicolae Gheorghe a fost acuzat de regimul comunist de „manipulare“ și de „exagerare a problematicii rome“. După Revoluţie, s-a implicat activ în apărarea drepturilor omului și a format cîteva sute de tineri intelectuali romi. A fost premiat de statul francez și de Uniunea Europeană pentru munca sa. A murit în august 2013, la 66 de ani. 

Trei dintre expozițiile găzduite de Muzeul Culturii Romilor și crearea Centrului de Documentare „Nicolae Gheorghe“ au fost finanțate prin granturile SEE și norvegiene 2009-2014.

Foto: Cosmin Bumbuţ

Vechea dilema cum protejezi bateriile auto in timpul sezonului rece jpg
Vechea dilemă: cum protejezi bateriile auto în timpul sezonului rece?
Iarna reprezintă, fără îndoială, sezonul cel mai solicitant pentru bateriile auto. Temperaturile scăzute, drumurile scurte care nu oferă bateriei suficient timp să se încarce și utilizarea intensă a sistemelor de încălzire pun o presiune suplimentară asupra alternatorului și asupra acumulatorului.
DilemaVeche (2) (2) jpg
Descoperă cele mai apreciate idei de cadouri pentru bărbați în 2024
Atât în preajma sărbătorilor, cât și atunci când au loc aniversările bărbaților din viața noastră, alegerea cadoului se poate dovedi complicată. Acest ghid te va ajuta să optezi pentru cel mai potrivit dar în 2024 pentru reprezentanții sexului masculin.
De ce sunt folosite aparate sous vide in bucatarii profesionale jpg
De ce sunt folosite aparate sous vide în bucătării profesionale?
Tehnica de gătit sous vide (din franceză, „sub vid”) este o metodă inovatoare, ce presupune ambalarea alimentelor, în special a cărnii, într-un pachet vidat și gătirea acestora la o temperatură controlată, mult sub cea obișnuită, pentru o perioadă îndelungată de timp.
Adaptogenii  aliați naturali pentru echilibrul corpului și minții jpg
Adaptogenii: aliați naturali pentru echilibrul corpului și minții
Adaptogenii sunt substanțe provenite din plante, care au rolul de a reduce efectele stresului asupra corpului și minții, îmbunătățind răspunsul organismului în situații tensionate.
Gestionarea cheltuielilor în timpul sezonului rece jpg
Gestionarea cheltuielilor în timpul sezonului rece
Sezonul rece poate aduce o serie de cheltuieli neașteptate, de la costurile crescute pentru încălzire și electricitate, până la cheltuielile pentru îmbrăcămintea de iarnă și vacanțe sau concedii.
dilemaveche ro jpg
GHID despre alegerea metodelor de plată la cazino! Ce NU știe toată lumea?
Când te pregătești să joci la cazino online, alegerea metodei de plată este un pas crucial care poate influența întregul tău parcurs.
featured image (4) jpg
Mituri și realități despre relația femeilor cu jocurile de noroc
Primele cazinouri terestre au apărut într-o perioadă în care bărbații erau figurile dominante în societate, având parte de educație și implicit fiind cei care, în mod tradițional, asigurau și gestionau partea financiară a familiei.
Strategii eficiente pentru maximizarea rentabilității în agricultură jpg
Strategii eficiente pentru maximizarea rentabilității în agricultură
Agricultura devine și în România un domeniu complex și competitiv, astfel că rentabilitatea fermelor este o necesitate pentru a supraviețui pe piață și a avea succes.
P90178 png
Delta Sleep-Inducing Peptide (DSIP): Un candidat multidimensional pentru cercetare
Peptida Delta Sleep-Inducing Peptide (DSIP), o neuropeptidă endogenă, a prezentat un interes crescut pentru cercetători pentru rolul său potențial în diverse procese fiziologice.
avocat png
Avocatura: De la oratorii Romei la stâlpii statului de drept modern
Profesia de avocat este una dintre cele mai vechi și respectate ocupații din istoria umanității. De-a lungul timpului, avocații au jucat un rol esențial în menținerea ordinii și aplicarea justiției, contribuind la protejarea drepturilor și libertăților individuale.
DilemaVeche (2) (1) jpg
Cum se reflectă identitatea culturală în preferințele pentru anumite arome
Preferințele pentru anumite arome sunt mult mai mult decât o simplă chestiune de gust. Ele reprezintă o expresie a identității culturale, influențată de istorie, geografie, ritualuri și schimburi interculturale.
creditIMG 0862 JPG
123Credit.ro își continuă expansiunea în România prin deschiderea unor noi birouri în Cluj, Baia Mare, Sibiu și Suceava
București, 10 Septembrie 2024 – 123Credit.ro, un jucător important pe piața brokerajului de credite din România, și prima companie din domeniu care a dezvoltat fluxuri full digitale de aplicare la credite, își continuă expansiunea națională prin deschiderea unor noi birouri fizice.
Ghidul începătorului la cazinouri online jpg
Ghidul începătorului la cazinouri online
Chiar dacă activitatea pe care o poți desfășura într-un cazinou online nu este foarte complicată, nu puține sunt persoanele care au nevoie de o mână de ajutor. Prin urmare, ghidurile sunt mereu bine-venite!
christin hume Hcfwew744z4 unsplash (2) jpg
Cum să îți alegi partenerii potriviți pentru crearea unui shop online
Lansarea unui shop online este un pas important în dezvoltarea unui business modern. Să ai parteneri potriviți alături în acest proces este esențial pentru succesul proiectului tău.
Importanta magneziului in sarcina si alaptare jpg
Importanța magneziului în sarcină și alăptare
Magneziul este unul dintre cele mai importante elemente pentru organism, în special pentru femei, având un rol fundamental în anumite etape ale vieții, cum ar fi sarcina și alăptarea.
credit online dv (1) jpg
Credit online sau obținut direct din sucursală? Avantajele IFN-urilor și Internetului
Într-o lume în care tehnologia digitală avansează rapid, obținerea unui credit online a devenit o opțiune din ce în ce mai populară în rândul celor care au nevoie de finanțare rapidă și convenabilă.
tima miroshnichenko 8376170 jpg
Cum să te pregătești pentru sezonul răcelilor: Produse și sfaturi
Toamna e aici, iar copiii se întorc la școală sau grădiniță, după vacanța de vară. Asta înseamnă că șansele de a răci cresc considerabil.
kristian egelund t1sTHYjSN10 unsplash (2) jpg
Cum să îți încălzești corect glezna pentru a preveni entorsele
Entorsele de gleznă sunt leziuni ale ligamentelor care stabilizează articulația gleznei, cauzate de întinderi, rupturi parțiale sau totale ale acestora
barbora polednova VRK4bIBHo1E unsplash (2) jpg
Ce trebuie să știi despre recuperarea după o fractură de gleznă
Fracturile de gleznă sunt printre cele mai frecvente cauze ale durerii de gleznă. Tratamentul poate implica imobilizarea zonei gleznei cu ajutorul unui ghips.
pexels towfiqu barbhuiya 3440682 11349880 (2) jpg
Când este necesară implantarea protezei de genunchi și care sunt etapele operației
Implantarea protezei de genunchi sau protezarea genunchiului este o procedură chirurgicală complexă, destinată pacienților cu afecțiuni severe ale articulației genunchiului, în special celor cu gonartroză avansată la care tratamentele medicamentoase sau fizioterapeutice nu au dat rezultate.
antonika chanel RJCslxmvBcs unsplash jpg
Ce presupune recuperarea după operația de blefaroplastie
Impactul acestei intervenții asupra aspectului estetic al pacientului este unul major, reducând în mod semnificativ semnele îmbătrânirii.
jelle 1dEZeW1GoOI unsplash 16x9 png
Cum să montezi șindrila bituminoasă: Instrucțiuni pas cu pas
Procesul de montare a unei table de acoperiș noi poate fi o sarcină dificilă, însă utilizarea șindrilei bituminoase poate face procesul mult mai ușor și mai eficient. În acest articol, vom oferi instrucțiuni detaliate, pas cu pas, pentru montarea șindrilei bituminoase pe acoperișul tău:
pexels cottonbro 3927233 jpg
3 idei de cadouri pe care le poți oferi în funcție de perioadele specifice ale anului
Cadourile bine alese pot avea un impact semnificativ asupra relațiilor de muncă, fie că sunt destinate angajaților sau partenerilor de afaceri.
parfum1 jpg
Rolul parfumului în cultura pop
Oamenii din Occident cred că fenomenul pe care îl definim astăzi drept „cultură pop” a existat aproape întotdeauna. Aceasta se referă la produse culturale pentru artă, muzică, modă, film, dans, televiziune, radio, literatură, animație, sport, etc

Parteneri

Marous Bațu FB nicu Alifantis jpg
A murit folkistul Marius Baţu. „Unde vă repeziti asa, toti, că ne nauciti?””
Folkistul Marius Marius Baţu, o legendă a muzicii folk, a murit. Vestea vine în aceeași zi în care s-a stins și artistul Gabriel Cotabiță.
marina voica jpg
Marina Voica, lecție de rafinament și eleganță, la 88 de ani! Ținuta cu care a impresionat
Marina Voica, una dintre cele mai iubite interprete, care a devenit celebră cu refrenul „Și, afară, plouă, plouă!”, oferă lecții de stil, grație și eleganță la cei 88 de ani ai săi. Imaginile postate de artistă pe rețelele de socializare au atins inimile fanilor săi. În ce ipostaze s-a fotografiat M
467980950 1029846658942946 1963227793890767177 n jpg
Ninsori și viscol în România. Drumuri acoperite cu zăpadă, copaci prăbușiți de rafalele de vânt și trenuri întâziate
Circulaţia pe mai multe drumuri naţionale a fost blocată sau îngreunată sâmbătă, din cauza vântului puternic şi a ninsorilor. Vremea rea a afectat şi circulaţia trenurilor.
cub gabriel cotabita png
Femeile cu care s-a iubit Gabriel Cotabiță. Cu una dintre ele a trăit 20 de ani, dar s-au despărțit dintr-un motiv uluitor
Gabriel Cotabiță, unul dintre cei mai cunoscuți artiști din România, s-a stins din viață la vârsta de 69 de ani. De-a lungul vieții, artistul a trăit momente de neuitat, atât plăcute, cât și neplăcute. De asemenea, cântărețul a fost căsătorit de două ori, fiind implicat în urmă cu mai mulți ani și î
cotabita
A murit Gabriel Cotabiță. Marele artist a suferit un AVC
Lumea muzicală din România este în doliu. Celebrul artist Gabriel Cotabiță s-a stins din viață, după ce a suferit un puternic accident vascular cerebral. Avea 69 de ani.
banner cotabiță png
A murit Gabriel Cotabiță
Celebrul artist Gabriel Cotabiță a murit sâmbătă, 23 noiembrie. Avea 69 de ani
campanie informare legislatie electorala MAI  foto ipj olt  (3) jpeg
Alegeri prezidențiale 2024. Ce amendă riști dacă staționezi în perimetrul unei secții de votare mai mult decât este necesar
Campania electorală pentru Alegerile Prezidențiale 2024 s-a încheiat sâmbătă dimineață, 23 noiembrie 2024. Încălcarea legislației electorale se pedepsește cu amendă sau chiar cu închisoarea, pentru faptele grave. Ce trebuie știut despre ziua votului.
pahar apa lamaie shutterstock
„Beau un pahar cu apă imediat ce mă trezesc”. Un nutriționist dezvăluie ce face în fiecare zi pentru a-și îmbunătăți sănătatea și a avea energie
Stabilirea unei rutine matinale este esențială pentru a începe ziua cu energie și într-un mod sănătos. Un medic nutriționist dezvăluie care sunt cele patru obiceiuri pe care le face zilnic.
indragostiti la masa jpg
Ce este Pho Tai Nam și de ce este atât de iubit. Indiciu: este o capodoperă culinară extrem de sănătoasă
Pho Tai Nam este una dintre cele mai iubite variante ale celebrei supe vietnameze pho, o mâncare simbol pentru Vietnam. Acest preparat se distinge printr-o combinație unică