Covrigii vechi şi noi

Dan NICU
Publicat în Dilema Veche nr. 346 din 30 septembrie - 6 octombrie 2010
Covrigii vechi şi noi jpeg

 „Îţi aduci aminte de copilăria noastră – care s-a dus ca să nu se mai întoarcă! – ce plăcută impresie ne făcea strigarea: coooovrigi! 

Gugoşeeeeele! Cum alergam toţi, copii şi bătrîni, şi cei mai mari şi cei mai mici; cu ce nerăbdare aşteptam să-şi puie plăcintarul jos tablaua din cap, şi cît de iute i-o deşertam! 

Astăzi plăcintele au pierdut valoarea lor şi plăcintarul poezia lui: civilizaţia l-a omorît. Toţi l-au părăsit, şi surîsul se vede pe buzele lui numai cînd e cungiurat de băieţi şi de copii, singurii ce i-au mai rămas credincioşi. Aceştia uneori îi mai deşeartă tablaua, iar cele mai adese se întoarce seara cu dînsa plină. Atîta numai că marfa lui e marfă ce nu aduce pagubă; ce nu se vinde se mănîncă.“ (Constantin Negruzzi – „Istoria unei plăcinte“) 

Fragmentul de mai sus, scris în primele decenii ale secolului al XIX-lea, descrie decăderea ocupaţiilor tradiţionale pe fondul pătrunderii modernităţii în societatea românească din acea perioadă. Produsele alimentare comune şi dominante în prima jumătate a secolului al XIX-lea – „...vrun cheşchet, vro plachie, vro musaca, vro capama, vro paclava... vro ciulama... bucate creştineşti... sănătoase şi uşoare...“ (V. Alecsandri – „Chiriţa în provinţie“) – nu şi-au mai păstrat aceeaşi poziţie pînă la sfîrşitul secolului. Ceea ce bucătăria românească achiziţionase din Orient, prin influenţă otomană şi grecească (în perioada fanariotă), a început să fie înlocuit de elemente ale bucătăriei occidentale. Au existat însă produse alimentare care nu şi-au pierdut din importanţă nici în secolul al XX-lea şi se păstrează şi acum. 

Unul dintre ele este covrigul. Gradul său de înrădăcinare în spaţiul cotidian din România şi în normalitatea cotidiană pe care şi-o proiectează fiecare consumator este surprins de Mircea Eliade: „În primul rînd, ce defineşte covrigul? Nu e coca, relativ comună produselor de panificaţie, nu e sarea, macul sau susanul (pe acestea le putem regăsi şi pe cornuri sau chifle). Este gaura. Un covrig este definit de golul din mijlocul său. Un covrig fără gaură ar fi o simplă chiflă cam tare, pe care eu, unul, nu aş mînca-o. Gaura, şi doar ea, este ceea ce ne atrage la covrig. Nu e lipsit de semnificaţie că miezul ontologic al covrigului este constituit de ceva impalpabil şi, nu doar necomestibil, ci şi imposibil de mîncat. Prin actul inconştient al devorării covrigului, restitui Universului fragmentul de gol ce fusese claustrat temporar, aşa cum timpul, inconştient, devorîndu-ne, înapoiază lumii esenţa noastră care este vid.“ (http://dulce-mahala.tapirul.net/2009/01/11/simbolul-covrigului-la-mircea-eliade) Nu orice aliment poate servi ca bază pentru o asemenea reflecţie. De aici intriga, interesul pentru covrigi şi dorinţa de a afla mai multe despre ei.  

„Gevrek“ şi „pretzel“ 

Ceea ce ştim este că termenul provine din turcescul gevrek („crocant“), că pe la noi s-a mai numit şi simit (tot de origine turcă), de unde „simigerie“ (locul de unde îi poţi cumpăra), că în „patria“ lor, comercianţii le fac reclamă, strigînd: Taze simit, taze gevrek („covrigi proaspeţi, proaspeţi şi crocanţi“). 

În română, cuvîntul „covrig“ a ajuns prin intermediul bulgarei, prin difuziune culturală de la sud de Dunăre. Termenul gevrek a fost preluat de bulgară în aceeaşi formă, iar în română a evoluat pînă la „covrig“. Covrigul circular este cunoscut sub denumirea covrig de Buzău. În Buzău, aceştia ar fi ajuns la începutul secolului al XX-lea, fiind aduşi şi comercializaţi de negustorii greci. După un timp, brutarii localnici ar fi preluat tehnica de producţie, şi aşa s-ar fi născut tradiţia care, la 1 ianuarie 2007, a devenit marcă înregistrată a Uniunii Europene. Actualmente, există în Buzău peste 40 de covrigării înregistrate şi alte cîteva zeci neoficiale. 

Covrigii de Buzău (simiţii) provin deci din spaţiul cultural balcanic. Faptul că limba română a preluat chiar numele acestui produs din acel spaţiu poate fi un indicator al faptului că, odinioară, prin covrigi se înţelegeau numai cei răsuciţi şi crocanţi, de formă sferică. 

Astăzi însă, în zona Bucureştiului, de exemplu, nu covrigii de Buzău sînt cei mai răspîndiţi. Covrigul vîndut în Bucureşti are o formă alungită, împletită la mijloc, şi este crocant numai la mijloc. Aceştia se numesc „covrigi braşoveni“ – dar nu Braşovul este locul lor de origine. Originea lor nu este sigură, dar una dintre legende spune că în jurul anului 610, la o mînăstire din sudul Franţei sau din nordul Italiei, călugării utilizau dungi de aluat pentru a crea o coptură în forma unor braţe de copil care se roagă; cele trei găuri reprezentau Sfînta Treime. Acest produs era oferit ca dar copiilor care-şi memorizau versetele din Biblie şi rugăciunile. Călugării le-au numit pretiola – „cadou“ în latină. Pretiola era utilizată de către călugări pentru a-i face pe discipolii lor să înţeleagă mai bine Sfînta Treime. Astfel, covrigii s-au transformat într-un important element al vieţii bisericeşti. Într-o carte de rugăciuni a Caterinei din Cleves, Sfîntul Bartolomeu este înfăţişat înconjurat de covrigi. Despre aceştia se credea deja că aduc noroc, prosperitate şi împlinire spirituală, celor care-i consumă. Datorită formei şi dimensiunilor, covrigii pretiola au devenit un aliment oferit frecvent celor săraci. Pretiola a evoluat în brachiola în italiană, ceea ce înseamnă „braţ mic“. Din nordul Italiei, pretiola s-a răspîndit, trecînd Alpii, în Austria, Elveţia şi Germania. În spaţiul vorbitor de limbă germană, pretiola a dat pretzel, sau bretzel. Covrigii pretzel sînt faimoşi prin „aportul“ lor la salvarea Vienei în 1510, cînd brutarii care îi preparau au dat alarma în timpul nopţii, salvînd oraşul de o invazie turcă. Împăratul austriac le-ar fi oferit brutarilor un blazon onorific în semn de recunoştinţă. 

Pretzelul a devenit, de asemenea, începînd cu secolul al XVII-lea, un simbol al căsătoriei, nodul din mijloc semnificînd legămîntul sacru. El s-a răspîndit cu rapiditate în Europa, a trecut oceanul în secolul al XVII-lea şi a ajuns în Pennsylvania, unde a cunoscut o înflorire deosebită. Prima covrigărie comercială s-a deschis aici, în oraşul Lititz, în anul 1861. În anii ’30 ai secolului al XX-lea în SUA s-a introdus producţia mecanizată de pretzeli. 

Covrigul împletit a ajuns în zona Braşovului prin intermediul saşilor. În timp, în spaţiul românesc s-a impus denumirea de „covrig braşovean“. Despre proporţiile consumului de pretzeli la nivel mondial ne putem da seama dacă luăm în consideraţie cifra anuală a vînzărilor de pretzeli din SUA: 550 de milioane de dolari. 

Românii consumă în decembrie, cu ocazia sărbătorilor, peste 400 de milioane de covrigi, ceea ce reprezintă de cinci ori consumul lunar obişnuit. Un calcul simplu arată că în România se consumă peste un miliard de covrigi pe an sau peste 10.000 de tone. (http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/Social/1856/Romanii-mananca-in-decembrie-peste-400-milioane-de-covrigi.html)

Două sînt direcţiile de pătrundere a covrigului în spaţiul culturii româneşti: 1) sud-est: simit-gevrek-covrig; şi 2) nord-vest: pretiola-prachiola-pretzel-...covrig. Faptul că produsul occidental, diferit ca origine şi structură de covrigul sferic venit din Orient, a preluat în română aceeaşi denumire cu primul denotă o mai mare vechime şi răspîndire a simiţilor. Fapt este că avem două specii – dacă putem să le spunem aşa – de covrigi. 

De ce covrigul  se vinde ca Fornetti? 

Covrigii bucureştenilor sînt, de fapt, covrigii Occidentului. Oferta, dar şi cererea bucureşteană de covrigi sînt dominate de pretzeli, sau „braşoveni“, după cum li se spune.

În ultimul an, am observat, în Bucureşti, diminuarea treptată a numărului vînzătorilor ambulanţi de covrigi, cu care aceştia erau obişnuiţi de ani de zile. În acelaşi timp, a crescut numărul aşa-ziselor „covrigării“, adică spaţii închise în care se produc şi se comercializează covrigii. Care-i diferenţa? În primul rînd, nu-ţi mai iei tu covrigul cu mîna (atît de cunoscutul „Hai, băiatu’, alege covrigul!“, specific vînzătorului ambulant de covrigi), din coş/cutie, ci ţi-l oferă în hîrtie. În al doilea rînd, de cele mai multe ori, covrigul nu e uscat, ci moale (proaspăt) şi uneori fierbinte, ceea ce indică gradul rapid de epuizare a producţiei şi, în consecinţă, o cerere căreia oferta îi face faţă la mustaţă. În al treilea rînd, acum pe frontispiciul multora dintre covrigării există reclame pe care sînt desenaţi covrigi mari, îmbietori... deci, apare publicitatea. Este cazul covrigăriei „On Time“, de la coloanele Pieţei Romane. 

Avem de-a face cu două paradigme diferite, două lumi diferite. Una, cu un picior în tradiţia secolului al XIX-lea şi început de secol XX, este cea a vînzătorilor ambulanţi de covrigi. De ce doar cu un picior? Pentru că, după cum se va vedea în continuare din interviurile pe care le-am realizat, actualii vînzători ambulanţi de covrigi, cu tarabele lor, se aseamănă cu vechii covrigari doar prin maniera vînzării mărfii şi, parţial, prin abordarea clientului. Ei nu mai strigă azi: „Cooooovrigi....“ ca personajul lui Constantin Negruzzi din „Istoria unei plăcinte“. Nu mai deţin legătura emoţională cu actul vînzării covrigilor pe care Negruzzi o descrie în fragmentul citat. De ce? Pentru că nu-şi produc marfa, ci o cumpără, la rîndul lor, de la producători. Sînt comercianţi, fără a fi covrigari. Modernitatea şi relaţiile de piaţă i-au influenţat decisiv şi, dacă ne imaginăm că mai avem astăzi, în Bucureşti, covrigari de carieră, ne înşelăm. 

A doua lume, în ascensiune acum, este cea a producătorului de covrigi în cantităţi suficiente pentru a susţine activitatea de comercializare pentru profit. Este o reeditare a vechilor simigerii, dar totul – de la modul de producţie pînă la servirea clientului – indică înscrierea în relaţiile moderne de piaţă. Putem vorbi despre o renaştere a covrigăriilor, dar bazată pe altă ordine, alte intenţii şi aşteptări decît cele care caracterizau covrigăritul secolelor XIX-începutul secolului al XX-lea. Este, fără doar şi poate, un cerc al eternei reîntoarceri. Numai că emergenţa acestei a doua lumi a fost grăbită şi de criza mondială. Alegerea raţională i-a făcut pe cei care-şi doreau o afacere să investească în covrigării. Avantajele sînt evidente: un singur produs, rapiditate şi comoditate în procesul de producţie şi comercializare, preţ redus – toate acestea asigurînd şanse mai mari de succes. În acelaşi timp, modelul încetăţenit deja de servire a clienţilor, acelaşi ca şi în cazul altor produse de fast-food (Fornetti, shaorma), a creat o obişnuinţă a populaţiei de a fi servită în acest mod, fapt care-i face şi pe noii covrigari capitalişti să se înscrie modelului cultural dominant (servirea de tip occidental şi corespunzătoare unor standarde de igienă). Drept urmare, avem covrigi vînduţi ca Fornetti. Efect al crizei? Foarte posibil, dacă ne gîndim că în SUA, în timpul recesiunii din 1929-1933, pretzelii vînduţi pe stradă, mai ales în oraşele din Midwest, constituiau o sursă de subzistenţă a populaţiei, iar într-o perspectivă mai îndepărtată, la rolul pretzelilor de a-i hrăni pe cei săraci, în Evul Mediu. 

Dan Nicu este student la SNSPA.

pe tera cristalelor gigantice din mexic este frumoasa dar mortala jpg
Peștera Cristalelor Gigantice din Mexic este Frumoasă, dar Mortală
Gipsul: De la materie primă pentru construcții uscate la cristale gigantice în peștera Naica.
1  Irina Rimes x Roman Tolici x IQOS jpg
Irina Rimes x Roman Tolici – cea mai nouă colaborare a brandului IQOS
A fost prezentată într-un eveniment care a redefinit ideea de spectacol polisenzorial. Curios?
de ce sa alegi o rochie din in pentru evenimentele de vara jpg
De ce să alegi o rochie din in pentru evenimentele de vară
Vara aduce cu ea nu doar zile mai lungi și soare blând, ci și invitații la evenimente speciale – nunți în aer liber, botezuri intime, seri de vară care merită celebrate. În toate aceste contexte, alegerea unei ținute devine mai mult decât o simplă decizie de stil.
featured image jpg
IMSA recunoaște oficial pokerul ca sport al minții: Argumentele pentru această decizie
IMSA (Asociația Internațională a Sporturilor Minții) a recunoscut oficial pokerul ca fiind sport al minții. Practic, pokerul face parte din aceeași categorie ca șahul și bridge-ul.
cifra sapte jpg
Cifra 7 în istoria omenirii și superstițiile în care cred oamenii și în ziua de astăzi
Gândește-te la un număr între unu și zece să vedem dacă putem ghici. A fost șapte, nu? Cercetătorii au descoperit că, atunci când ești rugat să te gândești la un număr între unu și zece, mulți vor avea numărul șapte în minte.
DilemaVeche jpg
Neglijăm îngrijirea călcâielor vara! De ce ar trebui să fim mai atenți…
Există o parte a corpului pe care o vezi mai ales când te încalți, dar pe care rar o privești cu adevărat. Și, poate tocmai de aceea, ajungi s-o neglijezi exact atunci când e cel mai expusă: vara.
pexels gustavo fring 5163433 jpg
Unelte, materiale și idei pentru o curte bine amenajată
O curte bine organizată îți oferă nu doar un spațiu estetic, ci și un loc practic în care te poți relaxa, lucra în grădină sau petrece timp de calitate cu familia și prietenii.
rehearsal preparation groom s watch hand jpg
Purtați de Eminem, Pharrell și Kanye West – descoperă cel mai popular ceas printre artiști!
Hai să recunoaștem: când vezi un ceas Casio G-SHOCK pe încheietura cuiva, nu te gândești doar la ore și minute.
Ce acte sunt necesare pentru procedura de radiere a unui autovehicul  jpg
Ce acte sunt necesare pentru procedura de radiere a unui autovehicul?
Radierea unui autovehicul din circulație poate părea un proces complicat, dar, dacă ai toate documentele pregătite și urmezi pașii necesari, totul devine mult mai simplu.
featured image jpg
Minimalismul, o alegere de viață pentru tot mai multe persoane împlinite pe plan profesional
A avea puține bunuri materiale și a efectua puține cheltuieli era în trecut caracteristic doar persoanelor cu venituri modeste.
Vechea dilema optimizare SEO vs  PPC sau AMBELE jpg
Vechea dilema: optimizare SEO vs. PPC sau AMBELE?
În lumea marketingului digital, dezbaterea dintre optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO) și publicitatea plătită per click (PPC) a fost întotdeauna un subiect fierbinte.
industrie jpg
Curiozități mai puțin știute despre gudron și industriile în care se folosește
Gudronul este o substanță cu o paletă largă de aplicații industriale. Acesta nu este o substanță unică, ci un amestec complex de mii de compuși chimici, inclusiv hidrocarburi aromatice, fenoli și alte substanțe organice.
Cei care nu invata din istorie, sunt sortiti sa o repete  3 carti pe care trebuie neaparat sa le citesti jpg
Cei care nu învață din istorie sunt sortiţi să o repete. 3 cărți pe care trebuie neapărat să le citești
Dacă vrei să înțelegi mai bine evoluția poporului și a culturii din care faci parte, atunci e bine să explorezi cărțile de istorie specifice.
reducerea timpului petrecut in trafic este o prioritate pentru tine jpg
Reducerea timpului petrecut în trafic este o prioritate pentru tine?
Dacă te deplasezi frecvent cu autoturismul și ai realizat faptul că, din cauza aglomerației rutiere, ai ajuns să petreci foarte mult timp în trafic.
ceai cuisoare (1) jpg
Cum se prepară și când este recomandat ceaiul de cuișoare?
Ceaiul de cuișoare este o băutură aromată și benefică pentru sănătate, apreciată pentru proprietățile sale antibacteriene, antiinflamatoare și antioxidante.
ce pantofi sa alegi pentru city break jpg
Cele mai potrivite modele de pantofi pentru un city-break
Te gândești la un city-break? Ah, ce bine! Oricine adoră să exploreze noi orașe, să meargă pe străzi necunoscute și să descopere un colț de lume plin de istorie, cultură și viață urbană.
Champions League  cea mai valoroasă competiție de fotbal intercluburi din Europa  dilemaveche betting jpg
Champions League: cea mai valoroasă competiție de fotbal intercluburi din Europa
Champions League reprezintă apogeul fotbalului european intercluburi, fiind locul unde cele mai bune echipe de pe continent își dispută supremația.
Cum să îți amenajezi casa eficient și cu buget redus  sfaturi și idei practice jpg
Cum să îți amenajezi casa eficient și cu buget redus: sfaturi și idei practice
Amenajarea locuinței poate fi o provocare atunci când încerci să menții un echilibru între estetică, funcționalitate și costuri.
DilemaVeche (2) (4) jpg
Chanel, moștenirea unui brand care a revoluționat eleganța
Toată lumea a auzit despre acest nume faimos în industria modei, un simbol atemporal al rafinamentului și inovației în modă.
telefoane jpeg
Există o piață a telefoanelor folosite de vânzare. Vrei să afli despre ce e vorba?
Te-ai gândit vreodată că ar exista pentru telefonul tău folosit un loc unde ar putea să fie pus la vânzare? Ai mai multe telefoane vechi care stau degeaba prin sertarele biroului de acasă?
usa de garaj alexiana group 3 jpg
Știai că poți găsi uși de garaj la prețuri avantajoase pentru bugetul tău?
Pentru cine își dorește mai multă protecție pentru mașina personală, în garaj, există soluții prietenoase cu bugetul.
relaxare rapida jpg
5 metode de relaxare imediate pentru oamenii activi care au puțin timp liber la dispoziție
Într-o lume agitată, în care timpul este un lux, găsirea unor metode rapide de relaxare devine esențială pentru menținerea echilibrului mental și fizic.
featured image jpg
Sigla echipei de fotbal Athletic Bilbao, sculptată pe o biserică din secolul al XIII-lea
Când te gândești la biserici, te aștepți să vezi în special icoane ale unor sfinți. În unele situații, poți găsi și imagini cu principalii oameni care au contribuit financiar la construcția respectivei biserici.
austin ban 0fjGQmYCRW8 unsplash jpg
Cadouri care creează amintiri - Experiențe speciale pentru femeile din viața ta
Căutarea cadoului perfect pentru femeile dragi din viața ta poate fi o provocare, mai ales atunci când vrei să alegi ceva cu adevărat special.

Parteneri

Regina Elisabeta si Regele Charles jpg
Cele două cuvinte care au zdruncinat lumea Regelui Charles. „Se afla pe un drum de țară scoțian nemarcat”
Regele Charles al III-lea ar fi aflat vestea morții Reginei Elisabeta a II-a în timp ce se afla la volanul mașinii sale, potrivit unor surse apropiate familiei regale. Deși suverana ajunsese la o vârstă înaintată (96 de ani), vestea dispariției sale a provocat un șoc profund în rândul apropiaților.
untold 2024 FOTO FESTIVALUL UNTOLD jpg
Festivalurile verii 2025 în România. Unde mergem și cât costă biletele
Ghid complet festivaluri muzică România 2025: cele mai tari festivaluri de vară, lineup-uri, locații și prețuri bilete. Află tot ce trebuie să știi despre evenimentele muzicale de neratat în iunie–septembrie.
Dorel Vișan 9 jpeg
25 iunie: Marele actor Dorel Vișan împlinește 88 de ani. „Suntem slujitorii publicului”
La 25 iunie 1984, a avut loc inaugurarea oficială a lucrărilor de construcție a Casei Republicii și a Bulevardului „Victoria Socialismului“. În aceeași zi, dar în anul 1923, s-a semnat actul de naştere al echipei CFR Bucureşti, care avea sa se numeasca mai târziu Rapid.
image png
11 sfaturi de carieră de la Steve Jobs care îți pot schimba viața
Steve Jobs. Bărbatul care purta zilnic același pulover negru și, fără să-și propună, a inventat garderoba capsulă.
Daniel David Foto  Mediafax  (3) jpg
„Nu ne mai permitem financiar”. Daniel David, decizie în privința burselor: „Creșterea spectaculoasă din ultimii ani nu poate să fie susținută”
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a anunțat că majorarea spectaculoasă a burselor din ultimii ani nu poate să fie susținută. „Trebuie să înțelegem că cheltuielile anuale cu aceste burse sunt acum spre 7 miliarde de lei”, a spus el.
10 destinații de neratat în 2025 în cele mai îndepărtate și fascinante locuri de pe glob Colaj DMS
Top 10 destinații uluitoare de explorat în 2025. Numărul 3 îți va schimba complet viziunea despre călătorii
Planifică-ți aventura anului cu 10 destinații fascinante din lume. Peisaje spectaculoase și culturi unice te vor inspira să călătorești mai mult ca niciodată!
Daniel David FOTO Mediafax
Ministrul Educației, măsuri de criză: burse mai puține, clase mai mari, norme crescute. „Sunt pregătit de sacrificiu”
Ministrul Educației, Daniel David, a făcut marți-seara primele precizări cu privire la măsurile cuprinse în programul de guvernare. A anunțat că este pregătit să fie „un ministru de sacrificiu”. „Sper să fim cât mai mulți parte din soluții, nu din probleme”, a transmis David.
Brad Pitt, Ines de Ramon, foto Shutterstock jpg
Brad Pitt, din nou la braț cu iubita sa, Ines de Ramon. Au atras toate privirile la un eveniment grandios din Londra
Brad Pitt (61 de ani) radiază alături de iubita sa, Ines de Ramon (35 de ani)! Cei doi au apărut recent la un eveniment grandios din Europa, iar privirile au fost asupra cuplului.
Smiley, foto Facebook jpg
Orașul inedit care l-a cucerit pe Smiley: „Cu 2 ore de somn, dar bucurie cât pentru o săptămână”
După un concert susținut la Chișinău, Smiley a împărtășit cu publicul său o reacție sinceră și plină de entuziasm. Artistul a descris experiența ca fiind una „raw”, autentică, intensă și emoționantă.