Specialiști în jurnalism

Publicat în Dilema Veche nr. 357 din 16 - 22 decembrie 2010
Adevăratul rost al lucrurilor jpeg

Televiziunile au nevoie de specialişti, de comentatori şi analişti avizaţi şi independenţi la care să apeleze cînd e cazul. Aceasta este logica normală, iar observaţiile dlui Vintilă Mihăilescu din numărul precedent, referitoare la relaţia dintre specialiştii şi jurnaliştii din România, sînt cît se poate de corecte. El citează un jurnalist care i-a spus că specialiştii n-au decît să-i caute ei pe jurnalişti, pentru a-şi face publicitate în mass-media. Cu alte cuvinte, în opinia jurnalistului citat, specialiştii şi toată lumea, de altfel, ar trebui să-şi dorească publicitatea şi să vrea să apară la televizor, pentru că acela care nu apare „pe sticlă“ nu există. Aşadar, tu, expertul, trebuie să cauţi un jurnalist, să-i faci curte, să-l rogi să te invite la emisiunea lui, să spui eventual pe post ceea ce el vrea să audă şi ceea ce crede el că ar vrea să audă publicul. Dacă nu vrei tu, se vor găsi imediat alţii care „să dea bine pe post“. Iar, la urma urmelor, jurnaliştii înşişi, cei care se consideră atotştiutori, pot să-şi expună propriile concepţii despre orice – de la politică şi societate pînă la ştiinţă şi tehnică. 

Ca unul care a lucrat la BBC, pot să confirm că acest post şi altele cu renume similar au un sistem extrem de clar în privinţa consultării specialiştilor. Aşa cum spune şi dl Mihăilescu, există liste enorme cu nume de experţi în toate domeniile posibile. Dincolo de prezentarea ştirii ca atare, dacă, de exemplu, izbucneşte un război pe undeva – se apelează la un analist militar cu expertiză internaţională, dacă se dărîmă acoperişul unui mare magazin – e intervievat un specialist în construcţii, dacă urmează o campanie de vaccinare – e cerută părerea unui biolog sau a unui epidemiolog ş.a.m.d. Cînd e cazul, specialiştii sînt descusuţi pînă în cele mai mici amănunte sau opiniile lor sînt puse faţă în faţă cu ale altor specialişti din acelaşi domeniu (şi asta e treaba jurnaliştilor). Evident, de dorit e ca specialiştii în cauză să fie independenţi, iar nu legaţi prin vreun interes de evenimentul ori situaţia comentată. 

Poate fi de mirare că asemenea lucruri, ce par simple ca „bună ziua“, nu sînt cunoscute sau nu sînt luate în seamă în interiorul instituţiilor de presă din România. Dar mirarea dispare ştiind că acestea sînt conduse aproape exclusiv după criteriul audienţei de moment şi al intereselor patronilor, iar menirea lor firească de a informa corect e lăsată pe un plan cu totul secundar. Dincolo de asta, există o comoditate a producătorilor, care apelează mereu la aceiaşi „specialişti“. Chiar dacă s-au priceput vreodată la ceva, aceştia ajung în cele din urmă să se uzeze în propria notorietate. Producătorilor şi jurnaliştilor nu le e la îndemînă să caute oameni noi, necunoscuţi de public şi care, pe deasupra, nu sînt nici obişnuiţi să stea în faţa camerelor sau a microfoanelor. Într-o instituţie de presă serioasă, operaţiunea asta de căutare ar trebui să fie permanentă. În mod normal deci, nu specialiştii trebuie să-i caute pe jurnalişti, ci invers. Mai mult, atunci cînd un specialist se prezintă el singur la o televiziune, un post de radio sau un ziar, spunînd că vrea să-şi expună concepţiile într-o anume situaţie, e cazul ca jurnaliştii să-l verifice şi să-l evalueze cu mare atenţie înainte de a-i accepta colaborarea. 

Aici însă, apare şi o altă perspectivă, de unde cred că aş putea face unele completări la observaţiile dlui Mihăilescu. De multe ori, jurnaliştii au dificultăţi în a găsi buni specialişti în stare să explice în mod public şi pe înţeles lucrurile la care ei se pricep. Unii pot fi îndrumaţi pe calea cea bună (aici e iar treaba jurnaliştilor), alţii însă nu pot fi „daţi pe brazdă“, în ruptul capului. Uneori te miri că un om despre care ai referinţe că se pricepe foarte bine la un anumit domeniu nu ştie să explice aproape deloc ceea ce face. Şi te întrebi cum poate fi cineva un bun specialist în ceva ce nu ştie să explice. De vină sînt probabil şi carenţele educaţiei din şcolile comuniste şi postcomuniste (lipsa cursurilor de comunicare a ştiinţei, de exemplu). Apoi, dintr-o listă cu 7 specialişti în finanţe, de pildă, jurnaliştii pot descoperi că: unul a devenit ministru şi nu mai poate fi creditat ca independent, altul a ajuns director de bancă şi reprezintă nişte interese comerciale, un al treilea are o emisiune la postul concurent, un al patrulea e plecat în vacanţă, un al cincilea a declarat recent că, din punct de vedere financiar, România e buricul Pămîntului, un al şaselea nu poate ocoli termeni de tipul „cerere agregată“, „acreditiv“, „robor“ sau „asset management“, iar al şaptelea se bîlbîie. Într-o asemenea situaţie (care nu e deloc rară), evident că soluţia nu e dna Tatoiu. Trebuie să găseşti un al optulea specialist în finanţe, dar asta vei vrea şi vei şti să faci numai dacă te pricepi cu adevărat la jurnalism, adică dacă eşti tu însuţi un specialist. Treaba jurnalistului e să facă opinia specialistului să ajungă la public. Atunci, postul la care lucrează va putea transmite comentarii avizate, corecte şi idei de ultimă oră, iar în timp, cu răbdare, va cîştiga credibilitate şi implicit audienţă. Or, dincolo de puţinătatea specialiştilor serioşi şi imparţiali (ca să nu mai zicem şi telegenici) din mai toate domeniile, ne întoarcem la problema lipsei de producători, editori şi jurnalişti serioşi şi imparţiali.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.