Se spune că pentru a înțelege și admira un tablou este indicat să faci un pas, doi în spate, ca să poți avea, cît de cît, o imagine de perspectivă. Și pentru a înțelege istoria, la fel. Mult mai mulți pași, imaginari deocamdată, m-au dus direct la Paris, prin intermediul noului album semnat de istoricul de artă Gabriel Badea-Päun (doctor în istoria artei al Universităţii Paris IV-Sorbona, stabilit în Paris), Peintres Roumains en France (1834-1939), unde arta și istoria se îmbină cum știu ele mai bine, adică excelent.

Perioada istorică la care face referire albumul (1834-1939) este una definitorie nu numai pentru arta romînească, dar și pentru dezvoltarea și modernizarea României în toate domeniile. Mai cu seamă spre sfîrșitul secolului al XIX lea, în țară încep să se contureze din ce în ce mai apăsat influențele occidentale, ceea ce se aplică din plin și în cazul curentelor artistice. Și de unde să se inspire românii în ceea ce privește arta, în cazul acesta pictura, dacă nu de la francezi? Startul l-a dat, în anul 1834, Ion Negulici, primul pictor român sosit la Paris pentru a-și completa studiile. Acesta a fost doar unul dintre cei 346 de pictori născuți pe teritoriul românesc care au călătorit, au studiat, au organizat expoziții ori s-au stabilit la Paris în cei peste o sută de ani dintre 1834-1939. Îi notează pe toți Gabriel Badea-Päun în albumul său.

Évidemment, odată întorși în țară, aceștia au adus cu ei și modelele franceze în materie, oferind în ansamblu o tușă nouă vieții artistice din România: înființarea academiilor libere de pictură, modernizarea expozițiilor de artă, încurajarea presei de artă.

Expunerea bogată a istoricului de artă român stabilit în capitala Franței, care include nu mai puțin de două sute de fotografii și informații pe măsură, se închide cu anul 1939, din motive schițate, desigur, de istorie. Începutul celui de-al Doilea Război Mondial a afectat activitatea și circulația liberă a artiștilor și a ideilor, a criticilor, a amatorilor de artă și a finanțatorilor.

Le moment Nicolae Grigorescu; Les plus français des peintres roumains: Pallady et son amitié avec Matisse, Iser, Scortescu, Ganesco; Entre deux tentations: le traditionalisme roumain et le modernisme de l’École de Paris reprezintă doar o mică parte dintre titlurile care alcătuiesc sumarul albumului lui Gabriel Badea-Päun, material care constituie, de altfel, o noutate în materie.

Așteptăm versiunea în limba română a albumului. Perspectiva arată foarte bine. Excelent. Așa cum se îmbină întotdeauna arta și istoria.

Ilustrație: Nicolae Grigorescu, Țărancă