Moschee sau geamie?

Publicat în Dilema Veche nr. 597 din 23-29 iulie 2015
Moschee sau geamie? jpeg

Chestiunea construirii unei noi moschei în Bucureşti – a cincea, dacă nu mă înşel – a fost artificial gonflată de contextul stambuliot al politicii, precum şi de manipularea informaţiilor. Nici una dintre moscheile precedente nu a fost mediatizată înainte sau după edificare. Nici informaţiile de la sursă, furnizate de Eminenţa Sa, Muftiul cultului musulman din România (

), pe care am avut onoarea să îl cunosc şi pe care îl respect pentru echilibrul dumisale, nu au îngrijorat media, deşi sînt semnificativ mai grave: există moschei nerecunoscute de muftiat, iar numărul lor este, de asemenea, nesigur, în sensul că pot fi mult mai multe. Nimeni nu ştie care e statutul lor şi cît de radicale sînt. Poate că, de fapt, adevărata temă aici se află, dar ea incumbă alte competenţe şi nicidecum o discuţie publică. 

Cînd cu referendumul din Elveţia, dacă să se construiască moschei şi cît de ample să fie ele, am produs aici (

) un număr de opinii, derivate din experienţa convieţuirii noastre, vasali ai imperiului otoman cum ne-am aflat, cu lumea musulmană şi, după 1878, de compatrioţi cu o comunitate musulmană turco-tătară. Aceasta, mult împuţinată de retragerea multor membri ai ei după dobîndirea Dobrogei de către România independentă şi de migraţiile ulterioare, din secolul al XX-lea, pe care libertatea de după 1989 nu a făcut decît să le amplifice. În orice caz, comunitatea musulmană din România cuprinde peste cincizeci de mii de turci şi de tătari, majoritatea covîrşitoare – dobrogeni, dar şi un număr necunoscut exact – şi aflat probabil în creştere – de arabi şi iranieni, mulţi deja cetăţeni români. Dacă înţeleg corect, motivele de îngrijorare sînt aici, mai degrabă decît la compatrioţii dobrogeni, pentru că una e influenţa Turciei şi alta cea a cutare state arabe dornice de expansiune religioasă şi ideologică a unor forme de islam radical dezavuate şi în lumea musulmană. 

Probabil că se pot desprinde cîteva concluzii ale acestei coabitări în proximitate care sînt valabile şi în restul Europei, nu numai la noi, pe

. În primul rînd, este vorba despre faptul că, în schimbul tributului, imperiul suzeran a acceptat să nu ridice moschei la nord de Dunăre. Dacă acest lucru a fost valabil în timpul suzeranităţii, vreme de secole, ar fi greu de explicat de ce el să fie încălcat acum, după 140 de ani de neatîrnare. Presupunînd, însă, că politica neo-otomană a Turciei ar readuce în discuţie principiul, o edificare reciprocă este condiţia

care se impune: o moschee la Bucureşti, fie, dar în contrapartidă cu o biserică riguros de aceeaşi amploare, cu hramul Sfinţilor Brâncoveni. Acum există o biserică în uz, cu acelaşi hram, pentru comunitatea românească, dar este una, aşa-zicînd, reciclată. Da, contrapartida ar trebui să însemne riguros acelaşi statut şi, da, acelaşi gabarit, pentru că gestul nu este unul religios, ci politic, de ambele părţi. Altfel, de ce nu s-ar restaura sau amplifica geamiile din sînul comunităţilor islamice dobrogene? Şi, dacă de educaţie e nevoie, de ce să nu fie aceasta adresată direct pruncilor din comunităţile locale? De cîte

(şcoli coranice) e nevoie la cincizeci de mii de suflete? Şi, dacă e nevoie de un centru social şi de asistenţă, nu e mai bine ca acesta să meargă, iarăşi, direct în sînul comunităţii şi nu neapărat la capitală? 

Or, dacă nu se poate, pentru că noi, creştinii, sîntem – nu-i aşa? – infideli în ochii musulmanilor şi nici măcar Patriarhia Ecumenică n-o duce pe roze la Istanbul, din pricina radicalilor islamici băştinaşi (pe care i-am văzut cu ochii mei insultîndu-ne, cînd am fost primiţi de Preafericitul Bartolomeu I, acum zece ani), atunci, poate, ideea finanţării externe trebuie abandonată. Îmi este foarte greu să îmi imaginez şantierul unei biserici de amploare în Istanbulul de azi. Şi, fără reciprocitate, ce poate să însemne finanţarea turcă, sau externă prin excelenţă? Muftiul a sugerat că e posibilă şi binevenită finanţarea publică. Dacă statul se implică, măcar proporţional cît o face pentru cetăţenii săi de religie majoritară şi pentru edificiul maxim al acesteia, care se ridică în spatele Parlamentului, atunci s-ar putea ridica un lăcaş cu toate cele trebuincioase, pe măsura numărului de credincioşi şi a ponderii acestora (adică altfel de cum s-a conceput catedrala patriarhală, de pildă). Nu este de lepădat nici parteneriatul public-privat, cu donatori dintre mulţii şi mărunţii oameni de afaceri musulmani din Bucureşti, dacă nu din toată ţara, dacă nevoia este cu adevărat stringentă. 

Pentru că nu ar fi o moschee oarecare, ci, într-un fel, echivalentul acestei catedrale patriarhale, la o scară mai modestă. Cît de mai modestă? Simplu: tolerantul Imperiu Otoman aplica, la Tulcea, înainte de 1877, o regulă simplă: nici o biserică nu putea avea turla mai înaltă decît minaretul moscheii. Pare generos, dat fiind că minaretele se înalţă glorios spre ceruri, mult peste înălţimea unei clădiri cupolate; da, dar moscheea era amplasată pe faleza Dunării, iar bisericile tuturor comunităţilor – pe dealurile dimprejurul amfiteatrului natural. Prin urmare, toate bisericile respective erau cocoşate de regula înălţimii. Evident, regula trebuie respectată şi cînd se pune problema reciprocităţii, adică fără minarete mai înalte de cota maximă a viitoarei catedrale. Nu altfel stau lucrurile la Constanţa, cu marea moschee din centrul istoric. E mult mai bine, oricum, decît în Bulgaria, unde bisericile au fost înghesuite de ocupantul turc sub acoperişuri de casă simplă, fără semne distinctive. 

Dar cum să arate? Am o propunere, avînd în vedere că, secole după 1453, arhitecţii otomani, în frunte cu excepţionalul Mimar Sinan Paşa, au emulat modelul Sfintei Sofii în cele mai diferite ipostaze (fără, însă, a-l depăşi vreodată). Nu există nici un motiv de a nu încerca şi la Bucureşti efectul spaţial al cupolei în levitaţie luminoasă (aşa cum a încercat acest lucru, de pildă, arhitectul maghiar al Catedralei din Sibiu, înainte de 1918). De asemenea, trebuie în chip obligatoriu organizat un concurs – internaţional, sau măcar naţional. Aşa s-a organizat, cu rezultate remarcabile, pentru moscheea din Pristina (

). 

Şi, în genere, cred că trebuie să fim decrispaţi, dar fermi, în reglementarea unei chestiuni delicate de cooperare, deopotrivă cu un cult recunoscut de stat şi practicat de compatrioţi loiali, pe de o parte, dar şi, pe de altă parte, cu un stat puternic mai ales cînd noi am fost slabi – ca acum – de care ne leagă secole de schimburi şi de amintiri, multe dintre ele dureroase… 

Augustin Ioan este profesor la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu“. 

Foto: A. Ioan

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.