Metroaie

Publicat în Dilema Veche nr. 734 din 15-21 martie 2018
„Cu bule“ jpeg

Posibilitatea de a forma pluralul substantivelor neutre cu ajutorul a două terminaţii echivalente, -uri şi -e (producînd variante mai mult sau mai puţin acceptate: visuri şi vise, niveluri şi nivele, epiloguri şi epiloage, almanahuri şi almanahe etc.) nu este pentru vobitorii limbii române doar o sursă de ezitări şi abateri involuntare de la normă, ci şi un mijloc expresiv, o ocazie pentru inovaţii ludice, pentru deformări glumeţe. Desinenţa -e modifică de multe ori rădăcina cuvîntului, creînd alternanţe fonetice acceptate mai uşor de registrul popular decît de cel cultivat. Am semnalat mai de mult cîteva variante de plural din româna contemporană produse cu evidentă intenţie umoristică: bloage, benoacle, cauciuce sau caucioace. Din aceeaşi serie, aparţinînd stilului colocvial şi manifestînd intenţii pur ludice sau ironic-depreciative, face parte şi pluralul metroaie, o formă care are deja sute de atestări în Internet, mai ales pe blog-uri, forumuri sau în comentarii online: „acum aştept proiecte de metroaie în Vaslui (transport-in-comun.ro); „au făcut slalom printre metroaie“ (dichisuri.ro); „m-am dus să cumpăr niște pîine de la stația de metroaie“ (regizorcautpiesa.ro); „«Sînt vreo 3 metroaie unul sub altul, e incredibil, așa ceva n-am văzut», spune Moro“ (sport.ro).

E posibil ca substituţia unei terminaţii prin alta să fi fost stimulată, în cazul substantivului metrou, de o analogie, ca denumirea să fi fost influenţată de cea a altui mijloc de transport, pornind de la cazurile de mare asemănare. O linie de tramvai din Bucureşti a fost transformată, acum cîţiva ani, primind denumirea oficială de „metrou uşor“; diferenţele regimului de circulaţie nu au şters asemănările evidente dintre vehicule, astfel încît pluralul metroaie poate fi considerat un fel de cuvînt-valiză, rezultat al suprapunerii şi al contaminarii dintre metrouri şi tramvaie: „am văzut o mulţime de metroaie uşoare pe podul Grant“ (tramclub.org). Oricum, sînt multe contexte în care metroaie apare în serie cu tramvaie: „tramvaie, trenuri urbane, metroaie“ (ratt.ro); „în staţiile de autobuze, tramvaie, metroaie“ (viata-libera.ro); „ce atîta lux, plimbat cu tramvaie şi metroaie?“ (simonatache.ro) etc. Jocul substituirii desinenţelor se poate extinde, creînd reciprocitate: „Nu avem unde să conducem maşinurile, ne spetim pe metroaie“ (craiovaniuz.ro).

Cuvîntul metrou (înregistrat de dicţionarele ceva mai vechi în forma metro, care între timp a decăzut la statutul de simplă variantă) a fost preluat în primele decenii ale secolului al XX-lea din franceză, alături de sursa sa neprescurtată, metropolitan (care avea deja alte sensuri, religioase sau urbanistice). În franceză, masculinul métro este foarte frecvent; substantivul métropolitain (provenit din sintagma chemin de fer métropolitain) preluase modelul din engleză al primei reţele de acest tip – Metropolitan Railway –, aşa cum au făcut-o multe alte limbi; în italiană, substantivele metro şi metropolitana (din ferrovia metropolitana) sînt feminine. Aşa cum observa Iorgu Iordan, în Limba română actuală. O gramatică a „greşelilor“ (1943), metro s-a adaptat morfologic repede în română, după un model de succes, urmat de multe alte împrumuturi lexicale cu finala în o accentuat: argou, cadou, stilou, tablou etc. Dicţionarele noastre mai vechi înregistrau şi substantivul metropolitan („tren subteran“, la Şăineanu, ediţia a VI-a, 1929) şi sintagma tren metropolitan („tren care circulă în prejuru și pin mijlocu capitalei, ca la Paris“, Scriban, Dicţionaru limbii româneşti, 1939). Într-un articol din 1931, profesorul de urbanism C. Sfinţescu enumera „căile ferate, metropolitanele, tramwayele electrice“ (Căile de comunicaţie şi transporturile în Municipiul Bucureşti, în Buletinul Societăţii Politechnice). În 1942, inginerul Nicolae Petculescu susţinea proiectul noului mijloc de transport, în completarea progreselor realizate în modernizarea oraşului: „Mai lipseşte însă ceva de seamă şi anume desăvîrşirea mijloacelor de transport orăşeneşti, ceea ce nu se va putea avea decît prin construcţia unei căi ferate subpămîntene în centrul atît de înglotat al Capitalei, adică a unui metropolitan, care va da Bucureştilor aspectul însemnatelor oraşe civilizate ale lumii“ (Viitorul metropolitan al Bucureştilor, în aceeaşi revistă). Pasajul e interesant din punct de vedere lingvistic nu doar pentru forma metropolitan (care alternează deja în text cu metrou), ci şi pentru rarul adjectiv înglotat (derivat de la gloată).

Metropolitanele au devenit destul de repede metrouri; transformarea metrourilor în metroaie nu e decît un joc lingvistic, indicînd familiaritatea extremă a vorbitorilor cu mijlocul de transport al Capitalei, dar parcă şi o uşoară notă de iritare… 

Rodica Zafiu este prof. dr. la Facultatea de Litere, Universitatea din București. A publicat, între altele, volumele Limbaj și politică (Editura Universității București, 2007) și 101 cuvinte argotice (Humanitas, Colecția „Viața cuvintelor“, 2010).

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.