Interesant, curios și totodată (în mod aproape paradoxal) poate chiar firesc cum, de-a lungul veacurilor, unele personaje istorice sînt abordate și văzute diferit de la o perioadă la alta.

Metamorfoza unei imagini, denumirea expoziției care s-a deschis recent la Paris în muzeul La Conciergerie, cunoscutul sediu al fostei închisori de pe malul stîng al Senei, concentrează perfect această idee, iar personajul istoric căruia îi este dedicată expoziția o ilustrează cum nu se poate mai bine: regina Franței Maria Antoaneta.

În epocă și mult după aceea, Maria Antoaneta a fost cunoscută mai ales pentru excesele sale, pentru sumele fabuloase cheltuite pe haine, bijuterii și pe alte extravaganțe, într-o perioadă în care țara sa nu o ducea tocmai bine, ca să nu mai menționăm și de scandalurile legate de viața sa privată.

Qu’ils mangent de la brioche, altfel spus Dacă nu au pîine, să mănînce cozonac, este o sintagmă cunoscută care i-a fost atribuită Mariei Antoaneta pentru a se sublinia indiferența suveranei față de popor, fără a exista vreo dovadă clară că regina a rostit această replică.

Ura din partea cetățenilor a dus-o direct la ghilotină pentru a fi executată în anul 1793, în timpul Revoluției Franceze, sub acuzația de înaltă trădare. Secvența trebuie interpretată în derularea întregului și complexului film al revoluției, dar simbolistica momentului – regina decapitată – a marcat istoria personajului fără drept de apel.

După moartea Mariei Antoaneta, de-a lungul zecilor, sutelor de ani, asupra personajului au fost făcute diverse evaluări și reevaluări din toate punctele de vedere, prin diferite biografii, mărturii sau memorii. Nu e ca și cum ar fi devenit brusc vreun personaj pozitiv, dar interpretat și reinterpretat în diferite contexte a devenit un personaj-emblemă pentru cultura populară franceză, care atrage mii de turiști la fosta sa reședință de la Versailles, care este abordată în literatură și în filme și a cărei imagine apare pe cutiile de macarons destinate mai ales turiștilor. Și care, în același timp, poate provoca și reacții foarte violente.

Metamorfoza nu este neapărat sau exclusiv în bine, dar există, iar acesta este unul din atributele interesante, uneori fascinante, totuși firești, ale istoriei.

Expoziția găzduită de La Conciergerie, deschisă între 16 octombrie 2019 și 26 ianuarie 2020, ilustrează 20 de evenimente publice și private din viața reginei Maria Antoaneta, de la naștere pînă la înmormîntarea oficială care a avut loc abia în 1814, și cuprinde 200 de obiecte, de la documente de arhivă și ultima sa scrisoare pînă la pantofii și cureaua pe care le-a purtat cînd a fost executată.