Influenceri şi influenceriţe

Publicat în Dilema Veche nr. 808 din 15-21 august 2019
Influenceri şi influenceriţe jpeg

Dacă mai era nevoie de dovezi asupra uşurinţei de adaptare gramaticală a împrumuturilor recente din engleză, iată că acestea sînt aduse de relativ recentul influencer. Ca multe anglicisme cu terminaţia -er, din categoria semantică „nume de agent“, cuvîntul a fost preluat în română în tiparele obişnuite: cu pluralul -i, articulat şi chiar bază pentru un feminin cu sufixul -iţă: influenceriţă. Terenul era deja pregătit de alte împrumuturi mai vechi şi mai noi – designer, rocker, blogger etc. –, de la care s-au creat şi femininele colocviale (încă neacceptate de dicţionarele noastre) designeriţă, rockeriţă, bloggeriţă. În toate aceste cazuri, adaptarea morfologică este mai rapidă decît cea ortografică, producînd forme hibride, pe jumătate integrate în sistemul lingvistic al limbii române (prin sufix, desinenţe, articol), pe jumătate străine (prin diferenţa dintre scriere şi pronunţare). De fapt, chiar pronunţarea este parţial adaptată, prin deplasarea accentului din etimon. Desigur, dacă vom căuta cu tot dinadinsul în Internet, vom putea găsi şi forme total adaptate grafic, folosite cu intenţie ludic-ironică, de obicei semnalată prin punerea între ghilimele, ca în titlul unui articol – „Influensăr“ (guerrillaradio.ro) – sau în diferite postări: „să fim prima țară de influensăăăări!“ (facebook.com), „îți crește cota de influensăr“ (vice.com), „ştiti cum stă treaba, un like, un subscribe, să devin şi eu mare «influensăr»!“ -(trafic-tube.ro) etc.; „niște panouri publicitare mari și late, puse în miezul intersecțiilor importante din orașele mari ale României, în care o influensăriță ședea pe burtă și condamna fumatul“ (text citat în cancan.ro).

Termenul îi desemnează pe cei care, prin talent şi/sau notorietate, au capacitatea de a-i influenţa pe alţii în opiniile şi acţiunile lor – şi se aplică în momentul actual comunităţilor stabilite în Internet, reţelelor de socializare etc.; este în primul rînd un termen utilizat intens în marketing, cu referire la efectele comerciale ale notorietăţii, la convertirea popularităţii persoanei în vinderea de produse: „companiile și-au îndreptat bugetele de marketing și publicitate către influenceri – persoane care și-au creat comunități online (followeri, fani sau abonați) cu care relaționează (creează engagement), și pe care au puterea de a le influența atunci cînd vine vorba de anumite comportamente sau de decizia de achiziționare a anumitor produse“ (forbes.ro). În engleză, cuvîntul influencer este mai vechi (cu sensul larg, general, de persoană cu prestigiu şi influenţă, Merriam-Webster îl atestă din secolul al XVII-lea); sensul modern, legat de Internet şi marketing, este desigur recent şi dominant.

Aplicat împrumuturilor recente, mai ales unora cu potenţial evaluativ, sufixul -iţă poate aduce o notă ironică suplimentară; derivatul influenceriţă tinde totuşi să devină o formă de desemnare neutră, marcată doar de apartenenţa la stilul relaxat: „Oana Z. nu le iartă nici în 2019 pe influenceriţe“ (spynews.ro); „Andreea M. se transformă din zînă în influenceriță“ (22news.ro); „Caz şocant! Influenceriţa Bianca, ucisă de iubit!“ (prosport.ro) etc. Evident, articolele care evită registrul colocvial preferă termenul influencer şi cu referire la femei, mai ales cînd este considerat ca desemnînd aproape o profesie (prin avantajele sale comerciale): „influencerii precum Alina C., Carmen G., Laura M.“ (forbes.ro). Ca la orice cuvînt la modă, apar şi utilizări extinse, de exemplu adjectivale – „O pisică mai influenceriță decît toate“ (facebook.com) şi se creează, izolat, alte derivate: „nu a fost un început de an tocmai bun pentru suflarea influencerească de pretutindeni“ (tvdece.ro).

Şi franceza pare să fi adaptat foarte uşor termenul, apropiindu-l de cuvintele cu origine latină comună (influence, influencer): în presă şi în Internet circulă masculinul influenceur, cu sufixul -eur, înlocuindu-l pe -er (ca în blogueur, youtubeur etc.) şi femininul influen-ceuse (rar influenceure): „L’influenceuse de la semaine“ (elle.fr), „Les youtubeurs: les nouveaux influenceurs!“ (Nectart, 2017); „Les influenceurs et les influenceuses“ (journalducm.com). Italiana procedează altfel, păstrînd anglicismele invariabile, cu articolul antepus diferenţiind genul: „Instagram, se gli influencer non influenzano più come prima“ (repubblica.it) „La influencer più importante nel mondo della moda“ (corriere.it).

Libertatea de adaptare a termenului influencer ţine de internaţionalizarea rapidă a cuvintelor legate de noile tehnologii şi de noile realităţi sociale produse de acestea, reflectînd în acelaşi timp tendinţele lingvistice şi culturale ale românei actuale. Sensul cuvîntului poate favoriza o libertate suplimentară, cu dese alunecări în ludic. Spre deosebire de termenii pur referenţiali, care denumesc o profesie tradiţională, influencer are o componentă evaluativă latentă, care poate fi asociată cu neîncrederea şi critica, favorizînd interpretările ironice. 

Rodica Zafiu este prof. dr. la Facultatea de Litere, Universitatea din București. A publicat, între altele, volumele Limbaj și politică (Editura Universității București, 2007) și 101 cuvinte argotice (Humanitas, Colecția „Viața cuvintelor“, 2010).

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.