Hybris și colesterol

Publicat în Dilema Veche nr. 766 din 25-31 octombrie 2018
Hybris și colesterol jpeg

Un erou cu două coarne închide triburile Gog și Magog pînă la sfîrșitul lumii în spatele unei porți de fier. Frumosul gest apare în sura 18 (al-Kahf) din Coran, și eroul e cu siguranță Alexandru cel Mare. A fost o vreme în Orientul antic cînd cam toată lumea avusese o dată în mînă, sau măcar văzuse în mîna altcuiva, o monedă cu figura lui împodobită cu coarnele de berbec ale zeului egiptean Ammon. Asemenea legende despre Alexandru au circulat în neștire din epoca elenistică încoace, iar multe au fost incluse în așa-zisul roman al lui Alexandru, scris sau compilat prin secolul III de un anonim (numit de istorici Pseudo-Kallisthenes). Episodul cu zăgăzuirea lui Gog și Magog e încorporat aproape simultan în Coran și în texte bizantine, din care unele, mai relaxate, dezvoltă o interpretare apocaliptică a lui Alexandru.

Traducerile romanului lui Pseudo-Kallisthenes fac treptat din Alexandru cel istoric un Alexandru moralizant, semiprofetic și protocreștin – și devin o sursă predilectă de monștri pentru arta romanică. E drept că, în unele redactări, el devine de-a dreptul un creștin (sau chiar musulman) fervent. Asta pentru că probabil nu există text antic care să fi fost în asemenea măsură în domeniul public, încă de la apariție, ca romanul lui. Iar reprezentările lui Alexandru în arta creștină – care mă interesează aici – se bazează aproape exclusiv pe acest roman, și deloc pe istoricii antici, mai solizi.

Prezența macedoneanului în biserici și catedrale se explică probabil prin faptul că povestea lui intră în conștiința publică medievală drept un fel de capitol-anexă al istoriei biblice. Într-unul din pasajele dedicate lui Alexandru din Vechiul Testament se vorbește de victoriile lui asupra întregului pămînt și de felul în care ele au făcut inima lui să se semețească (1 Mac. 1:4, în registru istoric; Alexandru apare, de exemplu, și în Dan. 8:5-21, în registru vizionar). Tînărul general devine deci pentru creștini un exemplu clasic de trufie. Că spre sfîrșit a impus lumii grecești să l trateze ca pe un zeu n-a frapat pe nimeni ca un semn de modestie compensatorie. Pe un capitel din catedrala din Basel, ridicarea la cer a lui Alexandru e sculptată alături de căderea în păcat și alungarea din paradis – echivalentul locului celui mai prost din avion care ți se poate repartiza.

În romanul grecesc, regele îi povestește într-o scrisoare mamei sale că a pus la cale să zboare ca să cerceteze cerul (nu ca să-l cucerească, pare mai mult un capriciu științific). S-a suit astfel într-un fel de coș zdravăn, la care a legat cu lanțuri doi vulturi înfometați, deasupra cărora ținea un fel de prăjini cu friptură în vîrf. Momeala face vulturii să zboare, pînă cînd o forță divină îi prăvălește din tăriile cerului, la zece zile de mers de armata lui. Alexandru nu se rănește, fiindcă – ne lămurește imediat textul – era doar în coșul lui. Tema a fost imediat turnată în artă în Orientul sasanid și schema a rămas apoi practic neschimbată în tot Evul Mediu, fiind cea mai populară reprezentare a lui Alexandru în arta creștină. E important de zis că, în originalul grecesc și în prima traducere latinească a romanului lui Alexandru, mijloacele de zbor sînt asigurate cu multă plăcere de vulturi, dar o traducere enorm de influentă din secolul X îi înlocuiește pe vulturi cu grifonii (deci cu vulturi cu adaos de lei). De-atunci încolo macedoneanul e tras în cer de grifoni, ilustrație pentru hybris/superbia, și scena apare frecvent în artă, de la mănăstirea Dochiariu de la Athos la catedralele de la Moissac și ­Nîmes în Franța, de la un relief bizantin de la San Marco în Venezia și un mozaic de pe podeaua catedralei din Otranto în Italia la reprezentări pe catedralele din Basel, Konstanz, Freiburg și, în secolul al XIV-lea, Köln. (O altă temă, apărută mai tîrziu în bisericile ortodoxe, este cea a Sf. Sisoe contemplînd trist scheletul lui Alexandru cel Mare, care într-adevăr nu pare să o ducă prea bine.)

În scena zborului, Alexandru, identificat uneori și prin inscripții, apare deci frontal, solemn în nacela lui experimentală (care uneori e un tron sau chiar un car), flancat de grifonii monstruoși, dar maiestuoși, care întorc capul spre el. După mintea mea se ivește totuși aici o mare problemă. Majoritatea artiștilor, care lucrau după caiete de modele, și marea majoritate a privitorilor, iar azi probabil toți privitorii, își închipuie că Alexandru ține în mînă un fel de sceptre sau lăncii (căci așa arată), care ajung chiar să semene cu un fel de flori cu lujere lungi. În realitate, cum știm, ceea ce ține el sînt acele prăjini cu ceva oi fripte în vîrf, cum zice textul și cum ocazional se vede foarte clar în cîte un manuscris iluminat sau în cîte o xilogravură. Întrebarea pe care mi-o pun este deci: cum poți sta tras în fir de aur, cu gloria lumii în obraji, contemplînd pătruns, de la înălțime, soarta muritorilor, în vreme ce pe prăjinile alea ți se scurge încet pe mîini sosul gras? Nu mai discut dacă avem aici un exemplu de cruzime împotriva animalelor, deoarece cred că asociația pentru protecția grifonilor se va autosesiza.

Legat de grifoni: se crede că pînă prin secolul VI nu se cunoștea în Occident povestea zborului lui Alexandru. Există însă un mozaic cu vreo două secole mai vechi în Piazza Armerina, care arată un grifon cu labele pe un fel de cutie în care se întrezărește fața unui om. Scena a fost interpretată în fel și chip de istoricii de artă (că, de exemplu, orice-ai face nu poți scăpa de Nemesis etc.), dar nu mi se pare exclus să fie legată de tema noastră.

Cînd, prin secolul al XVI-lea, romanul se traduce și în românește (după o traducere sîrbă), Alixăndria devine și la noi o mină de idei pentru pictura bisericească, că e vorba de Alexandru cu Por împărat, de Alexandru în infern sau, în Oltenia, de calul său Ducipal (gr. Boukephalos). Probabil însă pentru că variantele românești, cel puțin cele două pe care le-am văzut eu, nu cuprind și episodul cu zborul, el nu pare să fie reprezentat, dacă nu mă înșel, în bisericile românești. Altminteri, în decorația lor apar destui grifoni din bestiariile medievale (de genul Fiziologului). Tristețea zgripsorului rămas fără Alexandru – și fără cotletele sale.

Foto: wikimedia commons

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.