Educaţia, la televizor

Publicat în Dilema Veche nr. 625 din 11-17 februarie 2016
Un decalog sau mai multe? (VIII) jpeg

Mă uit la televizor. Se comentează propunerile unei comisii ministeriale de reformare a programelor școlare. Mai precis, afirmațiile dlui academician Solomon Marcus, potrivit căruia gimnaziul în România reprezintă o permanentă agresiune la sănătatea fizică și psihică a elevilor.

Mă alătur opiniilor dlui Marcus, chiar dacă nu aș folosi exact același vocabular. Pentru mine, educația, departe de a fi o chestiune doar socială, sau psihologică, sau economică, sau, în sensul cel mai larg, umană, are în primul rînd de a face cu nevoia de a asigura maturizarea puilor de om. Or, ăsta e un proces care are inevitabil o componentă traumatică. Mai toți ne-am fi dorit să fi putut rămîne veșnic copii. Din păcate, e peste poate. Corpul nostru crește, nevoile noastre la fel, părinții noștri îmbătrînesc și mor, cu timpul rămînem nu numai orfani, abandonați în lumea cea largă, ci și purtători ai instinctului de a deveni, la rîndul nostru, părinți, de a naște pui de om pe care să ni-i dorim să devină, cîndva, adulți.

Am oblojit pe lîngă casă mai multe generații de pisici. Unele au făcut pui. Cam un an de zile, era o desfătare să te uiți cum mamele îi dorlotează și îi cocoloșesc, cum îi învață să mănînce, să își facă nevoile și, mai ales, să se joace. Apoi venea, inevitabil, momentul „înțărcării“, cînd apropierea puiului de mamă începea să fie primită cu mîrîieli și labe peste bot. N-o să pot uita niciodată privirea nedumerită, speriată, a pisoilor puși în fața noilor reguli.

Și la om, care a reușit să inventeze delegarea educației către instituții specializate, „agresiunea“ maturizării, atît de îndelungi și de etapizate, e, într-un fel, inevitabilă. Mulți copii plîng cînd sînt lăsați în prima zi la grădiniță. Cum alt­fel? Mulți copii plîng cînd li se spune de către o persoană străină – învățătoarea, de pildă – „trebuie“. Nici asta nu e anormal. Mulți copii ar plînge – dacă n-ar fi învățat între timp că nu trebuie s-o facă – la prima lucrare scrisă. Chiar și pe la 20 de ani, în studenție, mulți tineri își doresc să nu treacă prin ordaliile unei examinări orale, oricît de prietenos și de înțelegător ar fi examinatorul. Încercarea lui de a afla chestii precum „cît știu“ sau „cît pot“ e trăită ca o „agresiune“.

Deci problema nu ar fi că învă­ță­mîn­tul nostru „agresează“ copiii să se maturizeze, ci să se lepede de copilărie în beneficiul unei maturizări pe care fie ei, fie, adesea, părinții lor o resimt ca pe o malformare. Nu mila de copiii care ar dori să fie lăsați în copilăria lor anima considerațiile dlui Solomon Marcus, ci cea pentru adulții ce urmează să devină.

Dar, iată, mi-am cheltuit mai bine de jumătate din spațiul tipografic și încă nu am intrat în subiect.

Mă uit la televizor. Afirmațiile răspicate ale dlui Marcus sînt un excelent catalizator pentru o întrebare pe care noi, românii, am știut să o evităm sistematic: ce anume vrem de la educație? Altfel spus: cum am vrea să arate adulții de la capătul tunelului? Sîrguincioși, obedienți, tenaci, disciplinați, imaginativi, creativi, responsabili, virtuoși, hedoniști, descurcăreți, ingenioși, entuziaști, sceptici, defetiști, complezenți, intransigenți, reflexivi, pragmatici, docți, aplicați, empatici, ambițioși… Îmi dau seama că lista inaugurată ar putea continua pe pagini întregi. Probabil că cea mai nimerită închidere ar fi antinomia dintre „norocoși“ și „ghinioniști“. Asta ar fi soluția optimă – scuzat fie-mi sarcasmul – de rezolvare a unei dezbateri despre ce ar trebui să facă educația în România. Aici s-ar putea contura un consens: să pregătească absolvenți norocoși în viață.

Reiau. Mă uit la televizor. Sînt invitați să comenteze afirmațiile dlui Solomon Marcus trei politicieni, membri ai unor partide politice marcante. Unul spune că chestiunea ar trebui abordată global, concomitent cu problemele din sănătate și economie. Altul zice că e vorba, de fapt, despre creșterile salariale ale profesorilor. Un al treilea spune că ce e valabil în țările nordice – e totuși o performanță, știe de reforma educațională finlandeză – poate nu se potrivește în România, unde avem atîția olimpici… Încercările moderatorului de a-i face să spună în ce măsură sînt sau nu de acord cu opiniile exprimate de academicianul Solomon Marcus se lovesc de un zid de beton.

Mă uit la ei. Sînt mai toți oameni relativ tineri, au probabil copii la școală sau pe la universitate. Cu siguranță au avut sau au discuții cu nevestele lor, cu copiii lor, despre școală și universitate. Și mă întreb de ce noi, românii, trebuie să uităm că am avut sau avem copii de îndată ce pășim în spațiul public. Poate s-a dat vreo lege cîndva în sensul ăsta, pe care eu am ratat-o.

Liviu Papadima este profesor de lite­ra­tură română la Facultatea de Litere, pro­rec­tor la Universitatea București; coautor al manualelor de limba și literatura româ­nă pentru liceu, apărute la Humanitas Edu­ca­țional. A coordonat mai multe volume apărute la Editura Arthur.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.