Cum ne văd alţii/ceilalţi

Cristina TERENCHE
Publicat în Dilema Veche nr. 128 din 6 Iul 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

în căutarea unui loc pe rafturile magazinelor europene Este deja un lucru bine ştiut că într-un fel se vede România de afară, şi altfel, din interior. Dovadă, surpriza străinilor care vin pentru prima dată la noi, şi pe care nu şi-o ascund, cînd găsesc aici un mediu oarecum familiar, uşor occidentalizat, deşi presărat cu urmele unui trecut mai mult sau mai puţin îndepărtat. Dincolo de imaginea unei ţări ce are de depăşit un handicap provocat de întîzierea în dezvoltarea sa firească, ei văd şi acele lucruri ce nouă ni se par a fi normale, din moment ce fac parte din viaţa noastră de zi cu zi, dar care, pentru ei, au ieşit din actualitate. În toată agitaţia provocată de ideea găsirii unui "brand" naţional, cu care să ne identificăm pe piaţa europeană după momentul 1 ianuarie 2007, nu vedem că tocmai acele lucruri, ce ni se par nouă neconforme normelor europene, fac specificul nostru. Un exemplu mi l-a dat un senator francez, cînd l-am întrebat ce produse româneşti crede el că va vedea pe rafturile magazinelor din Franţa după intrarea noastră în UE. Surprins, pentru că se aştepta să-l provoc să facă declaraţii mult mai protocolare, el a răspuns imediat "Dacia Renault", după care, înţelegînd sensul real al întrebării, el a răspuns: "Roşiile voastre au un gust ce-mi aduce aminte de copilărie, ca şi laptele de vacă, din satele de munte, unde vaca merge la păscut iarba şi nu e hrănită cu tot felul de produse". Probabil că, în afară de el, şi alţi europeni au atras atenţia asupra produselor "eco", cu care ne putem găsi un loc pe piaţa europeană. Privită ca ţară tradiţională şi puţin industrializată, deci puţin poluată, România ar putea exporta cu succes pe piaţa comunitară produsele alimentare organice. Dintre ţările europene, ea are cea mai mare suprafaţă de pămînt pe care nu s-au folosit niciodată pesticide. Cîţi dintre cei care au ajuns pe meleagurile noastre au rezistat în faţa unui păhărel de horincă maramureşană şi a unui bulz cu brînză de burduf, ducînd cu ei amintirea unei Românii pline de savoare? Ar putea ele cuceri piaţa occidentală? Probabil, dacă românii ar fi mai agresivi şi mai insistenţi în promovarea lor. Şi, mai ales, să renunţe la miturile inventate în perioada ceauşistă şi care s-au înfipt bine de tot în memoria colectivă. Victime ale unui asemenea mit am fost cînd, în urmă cu cîţiva ani, s-a lansat cu mare tam-tam programul "Fabricat în România" şi care a eşuat lamentabil pentru că s-a promovat producţia de confecţii în regim lohn, unde doar forţa de muncă era românească... Fără o strategie clară şi coerentă, ţara noastră rămîne doar un nume legat de cel al lui Dracula sau, mai nou, al Daciei Logan. România a negociat cu Uniunea Europeană aproximativ 120 de produse alimentare şi băuturi tradiţionale româneşti, cu denumiri de origine recunoscute, care au mari şanse să promoveze brand-uri de origine, ca salamul de Sibiu, cîrnaţii de Pleşcoi sau lactatele, care cuprind 20 de tipuri de brînză, 27 de feluri de caşcaval şi 8 tipuri de telemea. Pentru promovarea produselor autohtone s-a recurs şi la recunoaşterea şi protejarea denumirilor de origine geografică. În momentul de faţă, lista cu denumiri geografice pentru băuturi spirtoase are 39 de mărci. Printre acestea, ţuica de Valea Milcovului, cea de Buzău, de Argeş sau de Zalău, palinca de Bihor, de Ardeal sau de Maramureş. Organizaţia internaţională Superbrands, fondată în anul 1995 în Marea Britanie, a condus recent şi în România un studiu de caz asupra brand-urilor de succes, alegînd din peste 2.000 de brand-uri consacrate pe piaţa internă, circa 500 care au fost votate şi validate pentru programul Superbrands. Dintre acestea, 30% sînt născute şi crescute în România. Printre numele aflate în top se află Borsec, Dacia, Petrom, Murfatlar, Algocalmin, Mobexpert, Gerovital, Sensiblu, Flamingo, Ana Aslan, Rompetrol, Arctic şi Dorna. Primele două locuri au fost ocupate de brand-uri-produse, BitDefender şi Dacia, în timp ce Ana Aslan este situată pe locul trei ca exemplu de brand personalitate&produs, respectiv spa & produse cosmetice. Avantajele pe care înregistrarea unei mărci le poate aduce beneficiarului înseamnă, în primul rînd, protejarea mărcilor în statele membre UE, ceea ce permite companiilor româneşti să livreze produse, respectiv să presteze servicii în aceste state, sub aceleaşi mărci ca în România. Astfel, companiile româneşti vor beneficia în spaţiul UE, unde mărcile au fost înregistrate, de aceleaşi drepturi pe care le conferă înregistrarea mărcilor în România, respectiv un drept exclusiv asupra mărcii, precum şi dreptul de a se opune folosirii de către terţi a acesteia. Un astfel de exemplu ar fi Ursus, Gerovital sau Borsec, care au caracteristici şi beneficii unice care să le poziţioneze avantajos din acest punct de vedere.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.