Cum devii expert autodidact

Publicat în Dilema Veche nr. 545 din 24-30 iulie 2014
Din amintirile unui cobai jpeg

După multe ocoluri, a venit şi vremea de a rosti cuvîntul cel de ocară. Curriculum, deşi neutru, e mama învăţăturii şcolare. Iar tatăl, vorba latinilor, semper incertus.

Cînd a intrat cuvîntul acesta şi în limbajul educaţional autohton, nu puţini l-au întîmpinat cu zîmbetul pe buze. Cum să-l declini pe româneşte? La plural, corect ar fi curricula, dar ce te faci cu genitivul? Curriculalelor? Şi-apoi, de unde a apărut? Vreo fiţă corporatistă – au zis unii, amintindu-şi cum şi unui banal CV i se zicea mai deunăzi, impozant, „Memoriu de activitate.“ Vreo invenţie de-a pedagogilor – au zis alţii, să facă să sune mai bine „plan de învăţămînt“ sau „programă şcolară“.

Multă vreme, bietul curriculum a rămas într-un limb între nedumerire şi ironie.  

Îmi amintesc de un prieten care a mers la o universitate din India pe o bursă pentru curriculum design. El era, ce-i drept, un foarte apreciat specialist de la departamentul de design al Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, dar avea să afle abia la destinaţie că, în principiu, ce se dorea de la el era „proiectare curriculară“ – de pe la ştiinţele educaţiei, vasăzică. Misterul a fost lesne de elucidat. Primind oferta cu pricina, ministerul nostru de resort a direcţionat-o către... arte plastice.

Prin ’94-’95, cînd a demarat şi la noi, cu sprijinul Băncii Mondiale, prima reformă curriculară de anvergură, puţini erau cei care ştiau cam ce se ascunde în spatele cuvîntului cu pricina. Cîţiva au încercat să explice şi neofiţilor, fără prea mare impact. Terminologiile mai vechi au rămas în continuare pe baricade, deşi curriculum-ul aducea cu el promisiunea unui alt fel de a gîndi activitatea şcolară. „Planurile de învăţămînt“ sînt apanajul celor care planifică – precum odinioară planurile cincinale: atîtea cicluri de instruire, atîţia ani fiecare, atîtea materii în fiecare an de studiu, atîtea ore pentru fiecare materie ş.a.m.d. După cum „programele“ au rostul să programeze: acum intră predicatul, acum „Toma Alimoş“, acum compunerea liberă despre cum ne-am petrecut vacanţa, în bună ordine şi fără sărit peste rînd, ca la medic.

Curriculum-ul descrie, aşa cum trădează şi etimologia cuvîntului, un parcurs. Un parcurs imaginat din perspectiva celui care îl străbate: elevul, studentul, doctorandul. Şi, ca orice descriere de traseu bine întocmită, ar trebui să jaloneze reperele de orientare – în primul an de şcoală vei străbate pădurile încîlcite ale scrisului, cititului şi socotitului, înţesate de litere, de cifre şi de alte cîteva semne aritmetice – punctele de atins –, acum vei fi capabil să scrii, să citeşti şi să socoteşti cu uşurinţă – şi răscrucile: aici poţi să o iei fie într-o parte, să-ţi continui învăţătura, fie într-alta, să te apuci de muncit ş.a.m.d. Un curriculum bine aşezat e un fel de combinaţie între o hartă şi o poveste: harta mediului educaţional, pe de o parte, povestea celor care îl străbat, pe de cealaltă parte.

Este curriculum-ul românesc o astfel de întocmire?

Pentru majoritatea concetăţenilor, un Curriculum Naţional este ceva ce stă scris într-o carte publicată mai demult la nu se ştie ce editură, pentru că oricum nimeni nu-şi bate capul s-o citească. La noi, parcursul şcolar seamănă mai degrabă cu săritul din piatră în piatră prin albia unui rîu, fără altă ţintă decît să nu-ţi uzi botinele sau – Doamne, fereşte! – să aluneci şi să pici în apă.

Materiile şcolare se ceartă neobosit între ele, care-i mai făloasă şi mai de folos, finalităţile de ciclu sînt împinse în negura uitării de probele naţionale, ce ţi se pune dinainte pe hîrtie nu-i deloc totuna cu ce-ţi stă în faţă cînd ai de ales încotro vrei să mergi mai departe.

Mai este o chestiune spinoasă, căreia încă nu i s-a dat de capăt. Cine ar trebui, la urma urmei, să se ocupe cu construcţia curriculară – cu acel ansamblu coerent care să dea un sens cît mai pregnant traseului educaţional. Cei mai în temă, spun unii, sînt cei care practică nemijlocit munca educativă, profesorii înşişi. Însă asta nu duce prea departe, cînd e vorba de armonizarea disciplinelor şcolare. Pedagogii – experţii în ştiinţele educaţiei – sînt mai în măsură să dea coerenţă ansamblului. Însă aceştia – se replică pe dată – plutesc în teoriile lor diafane, care oricum se schimbă radical la 10-20 de ani o dată, şi nu prea au habar cum e să te canoneşti cu un copil care nu înţelege cu nici un chip tabla înmulţirii.

Am reuşit de mai multe ori să stîrnesc iritare descriind fondul de neînţelegere şi suspiciune reciprocă dintre „practicienii“ şi „teoreticienii“ educaţiei din România, dintre profesorii de specialitate şi pedagogi. Mi-am aprins paie în cap, şi din partea unora, şi din partea celorlalţi, deşi voiam doar să spun că ar trebui să învăţăm să ne ascultăm cu mai multă îngăduinţă unii pe alţii.

Mie unul mi-a luat ceva vreme să înţeleg că nu e suficient să fii un bun profesor, ca să ai viziune şi pricepere curriculară. „Proiectarea curriculară“ e o meserie în sine, care se învaţă, fie că vii dinspre pedagogie, fie că te-ai format într-o altă specialitate.

În anii efervescenţi ai primei reforme, m-am trezit cooptat în grupul de lucru care urma să elaboreze proiectul de curriculum pentru limba şi literatura română în liceu. Ştiam foarte bine ce aş fi dorit să dispară de pe firmament – inepta învăţare pe dinafară de comentarii literare prefabricate, perspectiva academică, teoretică şi analitică asupra limbii, inhibarea sistematică a judecăţilor proprii, avalanşa de informaţii culturale lipsite de relevanţă pentru un adolescent etc. Dar ştiam mult mai puţin – aproape deloc – ce s-ar putea face în schimb. Şi mai ales cum.

Am trecut, pe rînd, prin experienţa unor îndelungi discuţii cu „beneficiarii“, cu elevii de liceu. Apoi cu profesorii. Apoi am trăit întîlnirea cu „celălalt“, cu modul în care se predă limba şi literatura maternă peste hotare. Apoi m-am confruntat cu mine însumi: de unde trebuie pornit? Care ar fi succesiunea cea mai nimerită a paşilor în construcţia curriculum-ului, pe cei patru ani de studiu?

Între timp, condiţiile s-au schimbat sensibil: şi opiniile elevilor, şi punctele de vedere ale profesorilor, şi nivelul de expertiză în domeniu. Probabil, vine rîndul unei noi generaţii de experţi autodidacţi.

Liviu Papadima este profesor de literatură română la Facultatea de Litere, prorector la Universitatea Bucureşti; coautor al manualelor de limba şi literatura română pentru liceu, apărute la Humanitas Educaţional. A coordonat mai multe volume apărute la Editura Arthur.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.