Cămara cu statui (I. Tutmes)

Publicat în Dilema Veche nr. 685 din 6-12 aprilie 2017
Cămara cu statui (I  Tutmes) jpeg

Știm pe nume o mulțime de pictori din antichitate (ni-i recită Pliniu cel Bătrîn), dar nu mai avem practic nimic din pictura lor de șevalet. Avem, pe de altă parte, multe sculpturi, dar cu rare excepții habar n-avem cine sînt autorii lor. Există totuși cîteva cazuri (zic cîteva, ca să ascund că-mi vin în minte numai două) în care avem nu doar opera și numele autorului, dar putem să intrăm – arheologicește – în atelierul lui.

Atelierul lui Tutmes mă interesează chiar mai mult decît bustul lui Nefertiti, sculptat de el și aflat acum la Berlin. În orașul antic cunoscut azi drept Tel el-Amarna (Egipt) se cunosc, de fapt, mai multe ateliere ale sculptorilor care l-au însoțit cîndva în noua lui capitală, construită de la zero, pe Akhenaton – faraonul revoluționar, omul care a făcut primul experiment instituțional cu monoteismul. De obicei nu știm nici numele acestor artiști și nici nu găsim în ele altceva decît țăndări. În 1912 însă, o expediție germană a descoperit acolo un fel de colonie a sculptorilor, un complex rezidențial organizat în jurul casei cu etaj – și patru hambare în formă de stupi – și al atelierului sculptorului-șef Tutmes. Numele îi apare într-o inscripție pe (ce altceva?) niște ochelari de cal, din fildeș, găsită în curtea principală. După moartea faraonului – acum 33 de secole (și jumătate) –, toată suflarea sculptorilor a trebuit să plece, probabil la Teba, după Tutankhamon. Cu excepția unei modeste locuiri de epocă romană, orașul a rămas abandonat pînă azi, scenariu ideal pentru arheologi. Cînd s-a dat stingerea istorică la Amarna, mi se pare rezonabil să presupui că un tip ca Tutmes, devenit celebru ca sculptor oficial al ereticului și familiei lui, n-avea cum să schimbe taberele prea ușor, și e posibil să se fi îndreptat nu spre Teba, ci spre Memfis. În orice caz, Tutmes, fiii și colaboratorii lui au lăsat în urmă ca inutile, dacă nu chiar periculoase, toate portretele neterminate ale cuplului de tristă amintire Akhenaton – Nefertiti, căruia nu i se cerea altminteri nimic – numai să nu facă o revoluție religioasă – ca să fie de veșnică pomenire.

Tutmes nu s-a îndurat să lase sculpturile chiar de izbeliște, ci a adunat vreo cincizeci de capodopere și le-a vîrît într-o cămară de lîngă sala lui de recepție cu coloane de lemn. Apoi a zidit la repezeală ușa cu chirpici. Arheologul berlinez Ludwig Borchardt a găsit deci în cămara asta („Raum 19“ din casa P.47.2, în raport) o serie întreagă de busturi de piatră, printre care cel faimos al lui Nefertiti și încă patru care mi se par de altfel comparabile calitativ, un bust de cuarțit și o statuetă de calcar, tot a ei, dar îmbătrînită, plus două de cuarțit roșu, respectiv galben, ale unor prințese, și un cap al lui Akhenaton în vreo douăzeci de bucăți). Tot acolo erau și 23 de capete/fețe de ipsos, excepționale studii de portret, unele mai aproape de măștile mortuare, pe care se marchează pînă și ridurile de la ochi, iar altele mai idealizate. Cîteva dintre obiectele din cămară, nu neapărat cele care ni se par nouă acum mai valoroase, erau dosite cu grijă suplimentară în acea cămară, și anume într-un mic spațiu închis de sub o masă de lemn („Raum 18“). Toate au eleganța stilului Amarna, stil atît de diferit de sculptura egipteană în general încît se recunoaște chiar și în detalii. În raportul lui, Borchardt se plînge că abia reușea să înregistreze o descoperire, că apăreau alte două, chestie cu care ne trezește o mare compasiune. Dar esențial e că arheologii au găsit în complexul lui Tutmes și dălțile, sfredelele de piatră, cănile de vin, cheile de la casă, cîrligul de pescuit. Un maestru adevărat. Cele două curți, nemaimăturate, sînt pline de debitaj de diorit, granit și cuarțit, mai ales în jurul fîntînilor, nu atît pentru că ți-e sete cînd muncești, dar pentru că ai nevoie de apă pentru lucrul cu burghie, fierăstraie și șmirghel. Spațiile pentru modelajul în ipsos au dat multe fragmente din obiecte sparte de alabastru și obsidian, refolosite pentru ochi. Oricum, în atelierul lui Tutmes nu se produceau decît capete, brațe, mîini și picioare. Torsul era invariabil lăsat pe seama unei divizii de ageamii din alte ateliere, din care fiecare era, de fapt, un profesionist.

Conform raportului preliminar al acelei campanii, în ianuarie 1913, la sfîrșitul săpăturilor propriu-zise, nemții au angajat încă trei paznici pe șantier pe lîngă cei cinci folosiți de obicei (pentru că jefuitorii de situri arheologice aflaseră imediat de atelierul lui Tutmes), au făcut descoperirile pe din două cu egiptenii și au plecat acasă. Regretul meu e că nu există, nici măcar în publicația finală, o fotografie de ansamblu a sculpturilor din cămară, așa cum au fost găsite în săpătură. Există multe alte imagini, inclusiv una excelentă cu baia tencuită a sculptorului (una din multele din Amarna, totuși), cu vana joasă pentru duș și lespedea pe care stăteau vasele cu apă, dar nici o poză cu bizarul „Raum 19“ și provizia lui istorică de capete regale. 

Cătălin Pavel este arheolog și scriitor. Cea mai recentă carte publicată este romanul Trecerea, Cartea Românească, 2016.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.