Zînă bună, Zînă rea

Şerban ANGHELESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 515 din 24-30 decembrie 2013
Zînă bună, Zînă rea jpeg

Vi s-a întîmplat, boieri sau funcţionari dumneavoastră, să fiţi zănatici, adică bezmetici, smintiţi, zăpăciţi? Zănaticul e zinatic (dianaticus), om aflat în puterea zînelor, om smintit de zîne. Să lăsăm deoparte clasificările, oricum contestabile, şi originea divină indo-europeană. Zînele s-ar supăra, de bună seamă, să audă discursuri savante despre domniile lor.  

Se făceau văzute şi auzite într-o lume patriarhală. Acum, înspăimîntate şi indignate de civilizaţie, se ascund. Trăiau în păduri, în trunchiurile copacilor, în locuri pietroase, în umbra grotelor, în ape, în ambiguitatea răscrucilor şi chiar sub streaşina casei, loc de margine. Umblau cîte trei în zbor, cîntau, dansau după muzica lăutarilor zîneşti. Pe pămînt întindeau mese, hora lor ardea iarba în cerc, aveau grădinuţele lor, dar se temeau de leuştean şi odolean – plante potrivnice –, te schilodeau, te amuţeau, te făceau să pierzi drumul şi să rătăceşti în cerc, mereu cercul, îţi luau vinele de la picioare, dar făceau arareori şi daruri fermecate. Erau fete-fecioare îmbrăcate în alb, se iubeau cu ciobanii răpiţi, puteau fi şi diforme. Întrupau feminitatea înaltă, ca reuniune a contrariilor: frumuseţe şi groază. Li se spunea Şoimane, Frumoase, Iele, Ursoaice, Măiestre. Erau ale Sfintei Doamne. Desigur, vă gîndiţi la templul lui Artemis din Brauron, unde fetiţele numite ursoaice, îmbrăcate în galben, o venerau pe zeiţa păduroasă. Puteai prinde o zînă, dacă lăsai în locul unde hălăduia o singură cizmă. Naivă, zîna îşi băga ambele picioare în cizmă şi rămînea captivă.  

Vîlvele Munţilor Apuseni sînt albe şi bune, sau negre şi „spăimîntoase“. Se spune că „toate lucrurile au vîlvă. Şi holda are vîlvă, şi pădurea, şi apele, şi înţelepciunea cea mare încă îşi are vîlva ei.“ Le putem spune genii sau duhuri ale locurilor în care oamenii trebuie să calce cu grijă, altfel îndură pedeapsa.

Regina Mab, de mărimea unei agate din inel – o spune Mercutio – umblă într-o caretă din coajă de alună, lucrată de dulgherul-veveriţă, cu roţi meşterite de cariu. Vehiculul crăiesei, cu spiţe din fire de păianjen, cu frîie din raze de lună, stă la limita dintre material şi imaterial. Fragilitatea lui poartă puterea imensă a minusculei regine. Cîtă deosebire între Mab şi zînele vînătoare de bărbaţi, sau cele cu sînii exorbitanţi aruncaţi pe spate, să nu le încurce mersul.

Mă încumet să afirm că Sfînta Fecioară a rîndunelelor a lui Marguerite Yourcenar este cea mai frumoasă poveste cu zîne scrisă vreodată. Ca şi cum le-aş fi citit pe toate! Călugărul Therapion, cel care înviase şi evanghelizase mumii în Egipt, gentilă ironie a autoarei pe urmele lui Anatole France, este un aprig duşman al ielelor greceşti, care se hrănesc cu busuioc, lapte şi miere, aduc moartea copiilor şi se iubesc cu ţăranii tineri. Oamenii îşi împărţeau inima, cum fac şi astăzi, între Iisus, fiul Mariei, şi vechile divinităţi ale pămîntului lor. Persecutorul nimfelor incendiază copacii unde zînele îşi făceau sălaş, le sperie punînd pretutindeni cruci şi, în cele din urmă, îi convinge pe ţărani să înalţe un paraclis în pragul grotei locuite de nimfe. Corpurile zînelor captive, înfometate căci nu cutezau să treacă prin locul sfinţit, se prefac în pulbere şi abur, plînsetele lor răsună stins. Moartea nimfelor e iminentă, cînd apare o femeie îmbrăcată în negru, luminînd, tînără cu mers de bătrînă. Călugărul află de la ea că „Dumnezeu a uitat să dea aripi unor îngeri, care astfel au căzut pe pămînt şi s-au statornicit prin păduri, ca neam al nimfelor şi al Panilor. Sfînta Fecioară le preface pe nimfele muribunde în rîndunele, care îşi fac cuiburi în biserică şi-l înduioşează pe călugăr. Se instaurează pacea.

Ţăranii reali împacă netulburaţi credinţa lor creştină cu evidenţa zînelor, a spiriduşilor, a priculicilor şi a multor altora. Oamenii pămîntului trăiesc într-o lume deplină, cu apariţii păgîne, care însufleţesc pădurile şi apele, cîmpurile şi minele, de la începutul lumii.  

Cred în zîne şi încă aştept întîlnirea tîrzie care m-ar preface fie în porc, fie în nemuritor, sau în amîndouă.

Şerban Anghelescu este etnolog. Cea mai recentă carte publicată: Farmecul discret al etnologiei, Tracus Arte, 2013.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.