Vinul și simțurile

Publicat în Dilema Veche nr. 822 din 21–27 noiembrie 2019
Vinul și simțurile jpeg

Galileo Galilei a rămas în istorie pentru felul nou în care a privit locul Pămîntului în sistemul solar și pentru problemele pe care le-a avut cu Vaticanul din cauza aceasta. Dar, cu mult înainte ca scandalul să izbucnească din cauza cosmologiei sale, el scrisese remarcabila lucrare Il sagiatorre („Probatorul“). Publicat în 1623, volumul trecea în revistă științele contemporane lui Galileo, insistînd asupra opticii. Recent, istoricii științifici Marco Piccolino și Nicholas J. Wade au arătat cît de inovatoare au fost ideile lui Galileo cu privire la percepție. Astfel, Piccolino și Wade îl citează pe Galileo care ar fi afirmat: „Ar trebui să înțelegem destul de clar că, fără viață, nu ar exista strălucire și culoare. Înainte să apară viața, mai ales formele ei superioare, totul era invizibil și tăcut, deși soarele lumina, iar munții se năruiau“. Galileo spunea că, deși atributele fizice ale planetei sînt prezente, ele nu există perceptual pînă nu sînt interpretate de simțurile noastre. Teoria aceasta se aplică în egală măsură și vinului, iar Galileo, care a descris vinul ca fiind „lumină solară ținută laolaltă de apă“, n-a uitat asta. Așa cum a scris el însuși în Il sagiatorre: „Gustul bun al unui vin nu aparține determinărilor obiective ale vinului și prin urmare ale unui obiect, nici chiar ale unui obiect considerat ca aparență, ci aparține caracterului special al simțului degustătorului“.

Ceea ce ne spune în mod inteligent Galileo este că, pentru a descrie gustul, aspectul, sunetul și mirosul unui vin, trebuie mai întîi să înțelegem cum funcționează simțurile. Oricine a participat vreodată la o degustare de vinuri a aflat cele cinci etape ale sale: privit, rotit, mirosit, sorbit, savurat. Etapele acestea ne îngăduie să ne folosim direct trei dintre cele cinci simțuri: văzul, mirosul și gustul. În felul acesta rămîn două simțuri pe care le asociem rareori cu vinul: auzul și pipăitul. Ignorarea lor ar fi totuși o eroare. Puține lucruri sînt mai satisfăcătoare decît pocnetul dopului unei sticle de șampanie, oricît de inferior l-ar putea considera puriștii (ei preferă un șuierat neostentativ). Mai important încă, ceea ce o persoană a auzit despre un vin îi influențează de obicei percepțiile despre el. De altfel, industria de multe milioane de dolari a publicității vinurilor depinde tocmai de acest aspect al aprecierii lor. Cît despre al cincilea simț, pipăitul are de asemenea o importanță esențială în felul în care percepem vinul – nu prin intermediul degetelor, ci al senzorilor tactili din gură și din gît. Dacă nu am putea simți vinul în gură, nu l‑am putea percepe complet.

(Ian Tattersall & Rob DeSalle, Istoria vinului, Editura Baroque Books & Arts, 2017, traducere din limba engleză de Mihai-Dan Pavelescu)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.