Vedete, eroi și celebrități

Mihai COMAN
Publicat în Dilema Veche nr. 355 din 2 - 8 decembrie 2010
Vedete, eroi și celebrități jpeg

- glorie sau popularitate? -

În bibliografia de specialitate se face, de multă vreme, distincţia, bazată pe diferenţa dintre merit şi notorietate, dintre eroi, celebrităţi şi vedete (staruri). Primii sînt cei care rămîn în conştiinţa colectivă pentru o faptă remarcabilă, de obicei în interesul general – de la „eroii“ care şi-au dat viaţa în luptă pentru apărarea patriei sau care, în situaţii catastrofale, printr-o faptă de un curaj aparte au salvat viaţa unui/unor semeni, pînă la personalităţile culturale, ştiinţifice şi (chiar) sportive, ale căror realizări au marcat istoria unei comunităţi. Celebrităţile sînt persoane recomandate de o prestaţie artistică, sportivă sau de reuşite economice şi sociale, care se bucură de recunoaştere publică şi de o mediatizare intensă. Vedetele sînt figurile care sînt „pompate“ în prim-plan de mass-media şi care există în imaginarul social doar atît timp cît mass-media le menţine în centrul atenţiei; din această perspectivă, o vedetă este, de obicei, o apariţie meteorică – puţine trec de la acest statut la cel de celebritate. Opoziţia axiologică dintre merit şi notorietate se inversează cînd trecem de cealaltă parte a baricadei – audienţele. Eroii sînt menţinuţi în atenţia publică prin eforturi politice şi culturale intense: calendarul comemorărilor naţionale şi locale, manualele şcolare, evenimentele festive, unele creaţii artistico-educative (ca filmele istorice) etc. Celebrităţile sînt promovate de marile industrii culturale, de campanii de marketing şi de presă (de la cea de calitate la cea tabloidă) şi, drept urmare, se bucură de adoraţia milioanelor de „fani“. Mai mult decît atît, unele beneficiază de un cult aparte, vecin cu acela al figurilor religioase. Altfel spus, în acest caz se trece de la faptul de cultură la actul cultic. 

În termeni antropologici ar trebui să vorbim aici despre opoziţia dintre sacru şi profan; dar bogata bibliografie din sfera „celebrity studies“ nu poate explica metamorfoza unei figuri a unui „splendid performer“, marcată şi comodificată prin elemente ale extra-ordinarului, în obiect al unui cult şi al unui discurs devoţional. În studiile de istorie a religiilor, procesele de idolatrizare, beatificare, canonizare sau sanctificare au fost urmărite în diferite civilizaţii şi epoci; în ultimele decenii, numeroase cercetări au dezvăluit existenţa unor procese analoge aplicate unor figuri nonreligioase: lideri şi activişti politici (Isabela Perón, Che Guevara) sau celebrităţi ale lumii muzicii, filmului şi sportului (Elvis Presley, Jim Morrison, Claude François).  În cazul celebrităţilor, studiile consacrate cultului lui Elvis Presley în Graceland arată că manifestările fanilor sînt analoge cu cele ale credincioşilor: crearea de schrines (în spaţiu şi cyberspaţiu), organizarea de pelerinaje, scufundarea în rituri devoţionale (rugăciuni şi ofrande) şi experimentarea unor trăiri intense, cvasimistice. Deşi nici unul dintre aceştia nu crede că Elvis sau Jim ar putea fi integraţi în panoplia sfinţilor creştini, ei îi consideră ca o sursă de protecţie şi ca o figură căreia îi pot mărturisi suferinţele şi aspiraţiile. Acest mecanism de creare a unei sacralităţi personalizate este, cel mai adesea, interpretat din perspectiva paradigmei weberiene a modernităţii ca un spaţiu cultural în care religia instituţionalizată nu mai este unicul cadru de organizare a imaginarului social. Antropologii modernităţii cred că globalizarea culturală şi fragmentarea marilor religii în numeroase forme cultice, precum şi caracterul din ce în ce mai individualizat al practicilor religioase conduc la forme de religiozitate noninstituţionalizate. Sacralizarea unor figuri, care nu se integrează în cadrele sfinţeniei creştine, este explicată în mod funcţionalist, prin invocarea unui dezechilibru social şi a capacităţii acestor figuri de a răspunde nevoii indivizilor şi grupurilor de a reface (chiar şi numai în imaginar) acest echilibru. 

O altă direcţie de cercetare urmăreşte procesele prin care o celebritate capătă aureola sacrală. Din această perspectivă, accentul se mută de la practicile rituale ale fanilor (văzute acum ca efecte) la discursurile de consacrare şi instituţiile care produc şi legitimează aceste discursuri. Lunga istorie a Bisericii creştine a condus la instituţionalizarea procedurilor prin care se realizează beatificarea, canonizarea şi sanctificarea unei persoane. Elementele de conţinut religios (manifestarea supranaturalului prin miracole şi transformarea corpului mort în moaşte) sînt dublate de resemnificarea accidentelor unei vieţi, care devin acţiuni exemplare şi se integrează în matca arhetipurilor canonice (naştere şi copilărie dificilă, suferinţe mistice, devoţiune pentru semeni, moarte exemplară etc). Elementul esenţial care declanşează şi ulterior legitimează acest proces este povestirea hagiografică.  

De la sanctificare la promovare 

Dacă Biserica creştină a ajuns, prin elaborări succesive, să controleze atît procedurile de autentificare a sfinţeniei, cît şi instanţele generatoare de naraţiuni consacratoare, în procesele de promovare a noilor figuri sacralizate cea mai activă instanţă de consacrare este mass-media. Mai multe studii au urmărit crearea şi promovarea prin mass-media a unor povestiri hagiografice referitoare la celebrităţi precum Elvis Presley, Claude François, Patti Smith etc. Aceste constructe nu sînt, prin ele însele, suficiente pentru a fixa definitiv aura de sacralitate a unei celebrităţi – dar ele inflamează imaginarul social şi sînt factorul legitimator pentru declanşarea unor comportamente ritualice care, în timp, sprijinite şi de alte instanţe sociale, pot crea cultul unei celebrităţi dispărute.   

Cît despre vedete – ele sînt obiectul atenţiei unei mass-media de tip tabloid, care scoate în evidenţă neîmplinirile, accidentele, încălcările normelor sociale etc. Evident, un asemenea discurs nu poate conduce la consacrare, este unul care, simultan cu proiectarea în prim-planul atenţiei a unui anume tip de public, generează şi erodarea imaginii, degradarea acesteia (remarcabil, în acest context, este procesul prin care Madonna şi echipa sa au reuşit să controleze, deturneze şi apoi orienteze acest tip de discurs, transformînd o figură care suferea de toate avatarurile unei vedete în aceea a unei celebrităţi). Inevitabil, orice vedetă care rămîne vedetă este una de carton şi, cu cît piedestalul de mucava este mai fragil, cu atît mai agresivă este autopromovarea, adică vedetismul. 

Opiul popoarelor  vs maşina  de fabricat vise 

Cele mai multe studii de specialitate, marcate de neo-marxismul Şcolii de la Frankfurt, acuză maşinăria capitalistă pentru acest proces de mercantilizare a vedetelor, fabricate pe bandă rulantă, vîndute ieftin şi apoi înlocuite cu alte produse ale „maşinii de fabricat vise“ (această definiţie a mass-media, curentă în celebrity studies, nu e prea departe de celebra formulă prin care Lenin definea religia – „opiul popoarelor“; în ambele cazuri o formă de cultură este acuzată că deturnează spiritul revoluţionar al maselor de la contestarea puterii capitaliste la acceptarea darurilor prin care aceasta cumpără supunerea). Aceste mecanisme economice ar conduce, deci, la impunerea, în locul unor idoli ai producţiei (eroii), a unor „idoli ai consumului“. Este posibil, dar... Mi se pare mult prea simplu să aruncăm întreaga povară a vinovăţiei pe umerii mass-mediei şi a goanei patronilor după profit facil. Sînt factori care contează, dar ar trebui să nu uităm că ei sînt favorizaţi de scăderea influenţei formatoare a altor instanţe sociale: familia, biserica, şcoala, cultura „majoră“. În România, nici una din aceste instituţii nu a ştiut să se adapteze la generalizarea culturii de masă, nici una din ele nu a depus eforturile de absorbire şi modelare a fenomenelor populare, pe care s-au mulţumit doar să le condamne retoric. Mai grav, nici una din ele nu a ştiut să beneficieze de avantajele oferite de noile tehnologii de comunicare. Este deci firesc ca în acest gol lăsat de instanţele amintite să se strecoare acel segment al mass-mediei, care, ca orice produs al economiei de piaţă, caută noi pieţe şi sesizează rapid noile oportunităţi de plasare a unor produse creatoare de profit. Pe de altă parte, publicul nu e naiv pe termen indefinit – nimeni nu se identifică, la modul cultic, cu o vedetă; nici chiar fenomenele de idolatrizare nu durează mult: puştoaicele naive – care spuneau cîndva că Rachel Welch este idealul lor în viaţă – au devenit azi intelectuale şi activiste feministe acerbe! 

Mihai Coman este decanul Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării, Universitatea Bucureşti.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.