Upgrade & download

Dragos TUDOR
Publicat în Dilema Veche nr. 106 din 2 Feb 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

fragmente dintr-un posibil jurnal digital aprilie, 1991 - Am mers la Biblioteca Universitară. Trebuie să văd ce înseamnă Internet. Am cîţiva prieteni care vorbesc despre e-mail, site-uri, informaţii găsite pe net şi habar nu am ce înseamnă. Am împrumutat Internet for fouls, o carte americană. Mi se spune că americanii sînt lideri în domeniu, aşa că merg pe mîna lor. Titlul mă descurajează: Internet-ul pentru proşti, iar eu nu înţeleg nimic. Citesc (unde aş putea oare merge pentru a avea acces direct la Internet) despre cum trebuie să scrii diverse combinaţii care încep cu www, pentru a accesa site-uri. Nu ştiu cum voi putea ţine minte, oricîte eforturi aş face, mai mult de 10-20 de adrese. Desigur, voi face fişe, le voi păstra într-un caiet, dar cu atenţie, pentru a nu greşi acea "gramatică" de puncte, liniuţe şi litere care nu înseamnă, în mintea mea, nimic. Am mers pînă la sfîrşitul cărţii. Am reluat anumite capitole. Sînt tot mai derutat. Nu reuşesc să înţeleg nimic. Dacă îmi cumpăr un calculator, am acces la Internet? Ce înseamnă "acces la Internet"? La 24 de ani, viaţa mea este în cumpănă. Abia dacă ştiu să pornesc un calculator. iunie, 1995 - Am terminat structura site-ului la care lucrez. Programatorii au înţeles, după cîteva şedinţe de discuţii, că dincolo de orice artificii tehnice, ceea ce contează în final este funcţionalitatea, accesul simplu la informaţie, logica prin care aceasta este construită. Am terminat şi contrucţia site-ului pentru pictorul Agrippa. Ar trebui să realizez un site al artei plastice din România. Ar fi mult mai eficient decît site-urile individuale ale artiştilor. Pentru asta am nevoie însă de resurse tehnice. Adică de bani. Cine să dea bani pentru un asemenea proiect? Cred că 500 de dolari pe lună ar fi suficient pentru o arhivă digitală a artei plastice din România, accesibilă din orice colţ al lumii, alcătuită alfabetic, dar şi pe genuri, pe generaţii. Digitalizarea informaţiei are şi avantaje. Te lasă să jonglezi fără limite cu informaţia. septembrie, 1997 - Am scris un articol în care iau apărarea băieţilor care vînd CD-uri piratate. Fără ei, cum ar putea ajunge aceste programe la studenţi, la tineri, la cei care au nevoie de ele, dar, din motive financiare, nu şi le pot permite? Şi cărţile au preţuri tot mai mari, dar comparaţia este injustă. Dotarea minim necesară cu softuri licenţiate a unui computer bun pentru grafică înseamnă vreo 4.500 de dolari. Este preţul unei Dacii nou-nouţe. Băieţii vînd CD-ul cu 50.000 de lei. Indiferent ce ar conţine. Să le dea Domnul sănătate! decembrie, 2001 - Citesc Shakespeare luat de pe Internet şi aşa, în wordpad, fără nici un fel de machetare, textul pare o sesiune de chat între mai mulţi amici, care îşi omoară timpul schimbînd replici. În loc să dai pagina, cu gestul reflex al arătătorului îndreptat spre colţul din dreapta jos al paginii, îţi întinzi uşor mijlociul, nu în acel gest reflex la care vă gîndiţi, ci pentru a face scrol, cîteva rînduri. zilele trecute - Înconjurat de telecomenzi, DVD-uri, monitoare, tastaturi, tablete grafice şi boxe, privesc în gol, spre un colţ al camerei, plăcut dezorientat, ca într-un fel de perplexitate de sine. Ce înseamnă toată această tehnologie aflată la picioarele mele? Cu ce mă salvează de la risipire faptul că o stăpînesc şi că sînt la zi cu toate noutăţile importante în materie? Că pot oricînd depista şi rezolva cam orice problemă informatică? Este important că zilnic construiesc lumi digitale, care se nasc şi mor, ca un ziar, ca o revistă, ca un afiş, ca o carte de vacanţă? Sînt stăpîn sau rob al tehnologiei? Mă ajută sau îmi toacă timpul? Cum îmi voi sfîrşi viaţa? Făcînd un up-grade, dînd un restart sau încheind upload-ul pentru un site care va arde ca o văpaie 10 zile, 3 luni sau pînă cînd va fi înlocuit de un altul? Ar fi fost şi ziua aceasta una ca oricare alta. Eu, înconjurat de telecomenzi, DVD-uri, monitoare, tastaturi, tablete grafice şi boxe. Numai că azi, odată cu aceste rînduri, adăugate acestui posibil jurnal digital, o îndoială deloc comodă începe să mă sîcîie. Ce am făcut în ultimii 10 ani? Aproape că am ajuns la concluzia că nu avem nevoie de calculator. Să-mi spună cineva că nu este adevărat, vă rog.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.