Un bărbat lipsit de onoarea ce i se cuvine este un bărbat mort...

Laura SITARU
Publicat în Dilema Veche nr. 735 din 22-28 martie 2018
Un bărbat lipsit de onoarea ce i se cuvine este un bărbat mort    jpeg

„Nu oricine ar înţelege asta, însă onoarea era singurul lucru pe care unii bărbaţi îl aveau pe lume (…). Un bărbat lipsit de onoarea ce i se cuvenea era un bărbat mort (…). Nimeni nu te băga în seamă cînd vorbeai; cuvîntul tău nu avea mai multă valoare decît o balegă uscată“. (Elif Shafaq, Onoare, Polirom, 2013, p. 177)

Dinspre lumea islamică răzbat pînă la noi veşti despre cumplitele crime de onoare care însîngerează ecranele televizoarelor şi care accentuează sentimentul de respingere faţă de o societate pe care o catalogăm fără să stăm prea mult pe gînduri drept barbară. Din paginile de literatură ale acestui spaţiu, pe care le citim cu aviditate şi curiozitate atunci cînd ajung la noi, răsar personaje sfîşiate de lupta între sharaf şi hubb, între onoare şi iubire. Şi ca să facem lumină de la început, deşi onoarea este un principiu general care guvernează relaţiile interumane în societatea arabo-islamică, aceasta sau, mai bine spus, lipsa sau nesocotirea acesteia se repercutează direct asupra femeii. Căci femeia este responsabilă cu onoarea, cu păstrarea acesteia şi cu transmiterea ei mai departe către fiicele familiei. Căderea în dezonoare nu i se poate în-tîmpla decît unei femei, iar odată cu ea va fi dezonorat şi aruncat în afara societăţii întreg neamul din care provine. (Este, probabil, pentru mulţi dintre noi, momentul cînd memoria le scoate la suprafaţă pe eroinele din literatura română cultă şi populară cu destine similare…) Dar onoarea trebuie spălată! Este o datorie, la fel ca cinstirea morţilor sau rugăciunea. Nu i te poţi sustrage decît cu riscuri sociale pe care nici un individ nu şi le asumă în lumea arabo-islamică: Iskander, fiul lui Pembe din romanul Onoare al scriitoarei Elif Shafaq, decide fără ezitare să-şi omoare mama pentru că se vedea pe ascuns cu un bărbat de care se îndrăgostise. În plină stradă, într un oraş britanic. Căci prea puţin contează unde se află familia musulmană, cîtă vreme tradiţia şi presiunea comunităţii continuă să-şi exercite forţa strivitoare.

Conceptul de sharaf (onoare, cinste) este legat indisolubil de altele două care dau liniile generale de comportament virtuos în societatea arabo-islamică: haram şi halal (interzis şi permis). Poate că este potrivit de amintit aici că haram, cu varianta turcă harem care a intrat şi în limba română, înseamnă în arabă loc sacru, sanctuar (al-haram ash-sharif este sanctuarul de la Mecca), lucru interzis, tabu. Şi că, derivat direct al acestuia, hurma(t) înseamnă femeie. Astfel, şi din perspectivă lingvistică şi lexicală, femeia este un fel de sanctuar al bărbatului, al unui singur bărbat, iar onoarea este şi trebuie să fie dominanta comportamentală a acestui loc sacru.

Teologia islamică este foarte riguroasă şi explicită atunci cînd vine vorba despre fara’id al-mar’a(t), obligaţiile femeii. Precum normele sociale, sau în strînsă relaţie cu acestea, preceptele teologice i-au trasat femeii o listă de sarcini pe care trebuie să le îndeplinească în cele cîteva roluri (puţine) lăsate în seama ei. Deşi avînd la îndemînă referiri ale textului coranic la egalitatea de roluri între bărbat şi femeie, teologii musulmani au privilegiat, în lectura multor specialişti, acele ipostaze care pun în evidenţă superioritatea în toate a bărbatului. Femeia musulmană pare să existe pentru a răspunde nevoilor erotice şi sociale ale bărbatului, dar este în acelaşi timp o tentaţie permanentă la integritatea morală (deci, implicit, religioasă) a acestuia. Este o fitna, o tentaţie continuă care, prin prezenţa ei şi prin puterea de seducţie, îl îndepărtează pe bărbat de la slujirea lui Dumnezeu, adevăratul său ţel în lume. Literatura religioasă cu subiect erotic (altfel, foarte bogată) se concentrează îndelung pe modalităţile de limitare a influenţei pe care femeia o are asupra bărbatului musulman, dînd impresia că aceasta ar fi, mai degrabă, o piedică în calea desăvîrşirii lui spirituale (religioase). Unii antropologi, critici înverşunaţi ai acestui mod de interpretare teologică, vorbesc chiar de o alianţă între Dumnezeu şi bărbatul musulman – mediată de teologi – care, împreună, au izgonit femeia din normalitatea convieţuirii.

Sawtu l-mar’ati ’awrat(un) – „Vocea femeii este o ruşine“ – spune o zicere arabă foarte cunoscută care ne dă o idee despre perspectiva tradiţională asupra rolului acesteia. Sigur, sînt societăţi şi societăţi în lumea arabo-islamică, aflate pe trepte diferite de evoluţie şi raportare la ceea ce noi numim aici, în cultura de inspiraţie occidentală, modernitate. Cum sînt şi femei musulmane care şi-au asumat roluri sociale importante, nu fără riscuri, şi care au devenit modele. Însă onoarea familiei stă în continuare pe umerii lor, fiind cea mai importantă dintre responsabilităţile cu care sînt învestite. Onoarea nu poate fi reperată… sau poate da, dacă ne gîndim la cît de aglomerate sînt cabinetele medicale unde se face reconstrucție de himen, cu cîteva zile înainte de oficierea căsătoriei. Acest lucru nu exclude deloc tradiţia cearșafului înroşit – element fundamental pentru începutul unei căsnicii în acord cu normele sociale în vigoare. 

Laura Sitaru este conferenţiar la secţia de Arabă a Facultăţii de Limbi şi Literaturi Străine, Universitatea din Bucureşti.

Foto: wikipedia

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.