Trei pianiste și o brățară din argint

Ilinca POP
Publicat în Dilema Veche nr. 633 din 7-13 aprilie 2016
Trei pianiste și o brățară din argint jpeg

În mare parte din timp, în fetiță creștea o mare furie și ură cînd punea mîna pe pian. Nu putea să-și lase unghiile lungi sau să le picteze, era nevoită să repete măcar două ore pe zi, iar profesoara ei era o femeie în vîrstă cu multe pisici și la fel de multe pretenții. Această femeie în vîrstă, de origine macedoneană, fusese de o frumusețe rară, provenind dintr-o familie care avusese un conac imens cu mulți cai și o livadă. Era și încă este o mare pianistă.

Fetița obișnuia să citească cît era ziua de lungă, mai ales din cărțile lui Nae Ionescu, din care nu înțelegea și nu își amintește cu precizie mai nimic, cărți prin care s-a îndrăgostit, însă, de perioada interbelică în care Bucureștiul era Micul Paris, perioadă în care toți marii scriitori, poeți și filozofi își petreceau timpul cu frumoase doamne în rochii minunate. Una dintre aceste frumoase doamne era Cella Delavrancea. Cella a fost iubita lui Nae Ionescu pînă cînd moartea acestuia i-a despărțit, în 1940. A fost pianistă, una din cele mai cunoscute din toate timpurile din țara noastră. Dar fetița nu știa nimic despre asta pe atunci. Știa doar că prin muzică reușea să evadeze, să călătorească în timp și spațiu, departe de cerințele rigide și lipsite de sensibilitate ale sistemului de învățămînt preuniversitar. Cînd a înțeles asta a început să-și petreacă tot timpul cîntînd la pian, citind și desenînd.

Lecțiile de pian s-au terminat în clasa a opta. Cinci ani mai tîrziu, cînd am împlinit optsprezece ani, mama mi-a dăruit ceva foarte special. Mi-a spus că obișnuia să aparțină unei mari artiste și că ar trebui să se întoarcă tot la o artistă. Era vorba despre o brățară masivă din argint, grea, cu aspect egiptean și două stele în cinci colțuri gravate pe interior, de o parte și de alta a încheieturii. Mi-a zis că e un obiect magic și că o primise de la nași-sa, care fusese asistentă medicală. Ăsta e un aspect important al poveștii, pentru că nașa asistentă a maică-mii a fost alături de Cella în ultimii ei ani de viață. Așa că Cella s-a gîndit să își arate recunoștința dăruindu-i această brățară, care a ajuns, din mînă în mînă, pînă la mine.

Cînd mi-am dat seama că am brățara Cellei Delavrancea, imaginația mea a început să lucreze ca un motor cu reacție. Fetița care îl citea toată ziua pe Nae Ionescu era în delir – mă uitam la brățară și mă gîndeam – poate-i de la el, poate a purtat-o la marile petreceri ale vremii, poate a purtat-o la concerte, poate a purtat-o cînd făcea sex! Poate chiar ea a gravat stelele în cinci colțuri, poate în timpul unui ritual vrăjitoresc! Poate chiar e un obiect magic, poate și eu sînt magică atunci cînd o port. Așa că am purtat-o la petreceri, nunți, lansări de tot felul, expoziții și alte evenimente, pînă cînd mi s-a făcut teamă că aș putea să o pierd. Asta e problema cu obiectele magice de care ne atașăm, devin de neînlocuit. Pentru că sînt conexiunea noastră cu un timp, loc, uneori cu o altă epocă pe care o construim noi înșine, într-un colaj mental de elemente disparate în care recunoaștem un ceva interior. Era ca un secret pe care știam doar eu că îl am, ca și cînd felinarele de pe drumul spre casă al marilor bețivi ai anilor ‘30 luminau dinăuntrul meu cînd o purtam.

Acum ceva timp, cînd profesoara mea în vîrstă cu multe pisici a făcut șaptezeci și ceva de ani, am vizitat-o purtînd brățara Cellei. Știți – i-am zis, cu mîndrie – Știți, brățara asta a fost a Cellei Delavrancea, marea pianistă. A! Cella – mi-a răspuns, zîmbind îngăduitor – Da, cum să nu o știu pe Cella, ea a fost profesoara mea de pian.

Ilinca Pop studiază, în prezent, Arhitectură la Universitatea Ion Mincu. Se ocupă de conceptul grafic al revistei de literatură contemporană Zona Nouă, din Sibiu, și desenează ocazional pe coperțile Casei de Editură Max Blecher, din București.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.