Transparenţa elefanţilor la asfinţit

Matei GHIGIU
Publicat în Dilema Veche nr. 632 din 31 martie - 6 aprilie
Transparenţa elefanţilor la asfinţit jpeg

Coalițiile sînt forme de alianțe temporare care apar datorită unor scopuri și interese comune, uneori bine delimitate în timp și activități, alteori mai volatile și mai ambiguu desenate. Baza aplicată și reală a apariției și durabilității coalițiilor este parteneriatul, văzut ca liant al unui viitor proiect comun.

Prima regulă a parteneriatelor este că nu există parteneriate de succes, ci doar parteneriate funcţionale, ale căror obiective comune sînt transformate în rezultate de către membrii parteneriatului. Calitatea unui parteneriat se măsoară cu adevărat abia atunci cînd proiectul funcţionează, cînd rezultatele sînt palpabile sau cînd activităţile lui au fost implementate cu succes şi acest succes stabileşte trendul pentru continuarea activităţilor iniţiale.

A doua regulă a parteneriatelor este să nu faci parteneriate numai de dragul de a fi partener. Sau lider de parteneriat. De ce? Pentru că nu întotdeauna un parteneriat este egal cu succesul. Şi mai ales pentru că orice succes iniţial se poate transforma într-un eşec ulterior.

 A treia şi cea mai importantă regulă este să te fereşti de partenerii care încep o discuţie despre un posibil parteneriat cu expresia „Pentru noi nu este o problemă! Avem capacitate financiară să ducem orice“. Dacă auziţi această frază, scuzaţi-vă, ridicaţi-vă de la masă, mulţumiţi pentru timpul acordat şi megeti în primul parc. Plimbaţi-vă o vreme desculţ prin iarbă şi gîndiţi-vă la importanţa lucrurilor simple. Gîndiţi-vă că această stare de bine se datorează faptului că aţi ştiut să vă ridicaţi şi să plecaţi la momentul oportun.

Ultima şi uneori cea mai salvatoare regulă: să ştiţi cînd să ieşiţi dintr-un parteneriat. Pentru că, da, din parteneriate se şi iese cîteodată! Uitaţi-vă la cifre, uitaţi-vă la graficele de implementare. Nu vă lăsaţi păcăliţi de formula de succes „Merge oricum, important este să încheiem proiectul în picioare“. Nu pentru asta aţi intrat într-un parteneriat! Stăteaţi „în picioare“ şi înainte de a intra! Nu rămîneţi într-un parteneriat pînă cînd deveniţi unul din termenii lui Dahl pentru că, oricare dintre ei aţi fi, vă garantez că sînteţi dăunător.

Nu există o „artă“ sau o „ştiinţă“ a parteneriatelor. Prin add-ons-urile fiecărui partener, un parteneriat devine unic după momentul în care a fost setat. Desigur, există baza, sînt documente scrise, lucruri bine definite, activităţi şi bugete setate uneori pînă în cel mai mic şi aparent cel mai neinteresant amănunt. Toate acestea pot fi egale cu nimic atunci cînd intervin factorii colaterali: un orgoliu apărut ca urmare a unei vizibilităţi necorespunzătoare a unuia dintre parteneri în cadrul activităţii x, senzaţia că partenerul y ar fi putut face mai bine activitatea z decît ceilalţi parteneri… şi exemplele pot continua la nesfârşit.

Sînteţi un guru, un trendsetter într-un domeniu, să zicem „transparenţa elefanţilor la asfinţit“, de pe imensa paletă pe care piaţa ONG o acoperă? Vine lumea la voi ca la un arbore al înţelepciunii şi vă roagă să le recomandaţi parteneri, eventual „serioşi“, care „lucrează bine“? Încercaţi, dacă puteţi bineînţeles, să vă abţineţi. Şi mai ales, nu recomandaţi parteneri cu care… nu aţi lucrat direct! Poate că sînteţi un guru, dar a auzi „din piaţă“ este una şi a fi lucrat efectiv cu partenerul x într-un proiect este alta. Şi apoi, la ce vă ajută calitatea de guru? Este ea o componentă esenţială a personalităţii voastre? Vă defineşte? Nu puteţi trăi fără? Gîndiţi-vă la toate acestea şi mai ales imaginaţi-vă cum este, pentru ceilalţi, evident, atunci cînd recomandarea voastră se transformă în… eşec!

„Reţeta“ pe care parteneriatele sau alianţele între ONG-uri ar trebui să se bazeze  pentru o dezvoltare reală şi sustenabilă se poate contura la intersecţia unor principii vitale pentru dezvoltarea organizaţiilor cu necesitatea de a aduce un impact vizibil în societate.

Amintiţi-vă întotdeauna scopul pentru care aţi intrat în parteneriatul respectiv. Este foarte important să rămîneţi în agenda din interiorul scopului, deoarece el reprezintă fructul pe care v-aţi propus să îl culegeţi pentru a-l dărui altora. Acest fruct trebuie să aibă gust, culoare, să fie proaspăt şi să aibă o calitate ireproşabilă. Nu există nimic mai presus decît fericirea celor care au „muşcat“ din fructul dumneavoastră cu poftă. Nu există nimic mai presus de cei care se întorc iar şi iar pentru a vă „cumpăra“ fructele.

Abia atunci înseamnă că aţi reuşit într-un parteneriat.

Matei Ghigiu este activist pentru drepturile persoanelor cu dizabilități, cu o experi­ență de 20 de ani în cadrul organizațiilor neguvernamentale, iar 8 ani a ocupat diverse poziții în cadrul Autorității Naționale pentru persoanele cu dizabilități.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.