Tăvălugul cinematografic - ediţia 2013

Cătălin MESARU
Publicat în Dilema Veche nr. 518 din 16-22 ianuarie 2014
Tăvălugul cinematografic   ediţia 2013 jpeg

Dat fiind faptul că termenul de „Caravană Cinematografică“ a fost deja însuşit, mă simt nevoit să recurg la celălalt concept care defineşte ceea ce s-a întîmplat cu cinema-ul românesc în 2013, dincolo de graniţe: „tăvălug“, în cel mai bun sens al cuvîntului. Căci cu filme precum Poziţia copilului, Metabolism... sau droaia de scurtmetraje de care dădeai la tot pasul, cinema-ul românesc a fost omniprezent prin festivaluri sau alte manifestări din aceeaşi sorginte.

Voi începe, însă, cu sfîrşitul. Şi anume premiile Oscar, la care ne-am avîntat cu toţii în speranţa că vom prinde un loc pe faimosul shortlist, alături de (pe atunci) potenţialii amici de podium, precum Wadjda (r. Haifaa Al-Mansour), Un episod din viaţa unui culegător de fier vechi (r. Danis Tanovic) sau Gloria (r. Sebastian Lelio). Nu a fost să fie, însă. Nici Wadjda şi nici Gloria nu au fost selecţionate pentru shortlist, la fel s-a întîmplat şi cu Poziţia copilului (r. Călin Peter Netzer). Dacă la Berlin ne-a suflat în ceafă în permanenţă acest Un episod din viaţa unui culegător de fier vechi, Oscar-ul e liber să se desfăşoare fără inhibiţii, nefiind ameninţat de filmul românesc. O dezamăgire, desigur, dar o dezamăgire totuşi scumpă, dacă luăm în calcul bugetul folosit (cînd îmi iau înapoi partea din bani pe care am dat-o statului?) pentru promovarea poveştii Luminiţei Gheorghiu, care se chinuie obsesiv să-şi scoată basma curată fiul, după un accident de maşină. Ar fi fost foarte interesant de văzut cum Poziţia copilului se luptă cu filme precum The Broken Circle Breakdown (r. Felix Van Groeningen) – o altă dramă (în tonalitate diferită, totuşi) despre descompunerea relaţiilor familiale. Surprinzător e că, prin presă, Poziţia copilului era dat drept un candidat just şi cu foarte mari şanse la premiu (de exemplu, Sydney Levine de la Indiewire îl alegea drept unul dintre favoriţi, alături de Gloria lui Lelio şi La Grande Bellezza al lui Paolo Sorrentino).

Să sărim un pic înapoi în timp, lăsînd Oscar-urile în pace (oricum, relevanţa lor e de mult apusă, sînt un fel de Eurovision la scară mult mai mare). Sîntem încă în decembrie 2013 şi Berlinul ne poartă din nou noroc. Adei Solomon, producătorul Poziţiei copilului, îi este acordată (în premieră pentru un producător din Europa de Est) distincţia European Co-production Award. În cadrul aceloraşi festivităţi, Luminiţa Gheorghiu (iată, din nou, Poziţia omniprezentă a copilului) a fost nominalizată la categoria Cea mai bună actriţă. Din păcate, nu a cîştigat, deşi pentru disperarea şi efervescenţa cu care şi-a infuzat rolul ar fi meritat cu vîrf şi îndesat acest premiu.

De la Berlin, sus-numitul „tăvălug“ se angrenează în Making Waves 2013 – festivalul de film românesc de la New York. Cotropirea românească are loc, în fază iniţială, între 29 noiembrie şi 3 decembrie, la Film Society of Lincoln Center, urmînd ca, de pe 5 decembrie pînă pe 10 decembrie, să aibă loc la Jacob Burns Film Center, continuînd parteneriatul cu Transilvania Film. În cadrul Making Waves (festival 100% independent, ura!) au fost transportate şi proiectate dincolo de graniţele bietei noastre ţări o multitudine de filme de pedigree diferit: Closer to the Moon al lui Nae Caranfil, ouvre-ul lui Porumboiu Cînd se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism, debutul în lungmetraj al Iuliei Rugină (Love Building – adică tabăra pentru cei care au nevoie de ajutor în relaţii, dar care, de fapt şi de drept, au nevoie să vadă că cei trei lideri de tabără au probleme mult mai grave decît ei, film selecţionat şi la Warsaw Film Festival 2013) şi, printre altele, Experimentul Bucureşti al lui Tom Wilson (pare-mi-se oareşcum overrated şi prea luat în serios, mai ales cînd se vorbeşte atît de en passant, aproape ca o notă de subsol, despre Experimentul Piteşti în timp ce se joacă de-a mockumentary amoros-muzical). Şi, pe lîngă toate acestea – trilogia Ardelenilor, ca să fie istoria istorie şi să fie cunoscut şi-n afară genul mămăligă-western.

În septembrie, Poziţia copilului s-a mutat la Donostia – San Sebastián, alături de Cîinele japonez al lui Tudor Jurgiu (cu J!) şi alături de Crulic-ul Ancăi Damian, pentru (evident!) Festival de San Sebastián, ajuns la a 61-a ediţie. Tot în septembrie, numai că mult mai important pentru România, a avut loc Sarajevo Film Festival, unde s-au întîmplat următoarele lucruri dătătoare de mîndrie în suc naţional propriu: megatribut Cristi Puiu (cu alde Aurora, Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea etc.); în competiţia de filme lungi au fost neaoşele Carmen (r. Doru Niţescu) cu Rodica Lazăr (din My Baby, care s-a perindat şi pe la Cannes în 2013), Lupu (adică acel film în care Ada Condeescu se dă drept Emanuelle circa 1993-1994, tolănită pe diferite paturi şi fotolii) şi Metabolismul lui Porumboiu (sau prăbuşirea nocturnei asupra Capitalei, nu?!?); în competiţia de scurte: Fotografii de familie (despre care ziceam, la un moment dat, că e afectat de nişte zguduitoare manierisme telenovelistice) şi „Jude’s very own“ O umbră de nor (care s-a dus şi el la Cannes, ce chestie!); în competiţia de documentare: Aici... adică acolo, nu tocmai confortabilul documentar despre părinţi care se întorc de la muncit prin străinătate şi ai lor plozi doritori de atenţie.

De la Sarajevo – în Elveţia pentru Locarno International Film, festivalul acela care are drept mascotă un pîrş. Ba nu, un ghepard. În orice caz, acolo, România a fost reprezentată de ghici ce? Metabolism! Iarăşi Porumboiu, iarăşi secvenţe lungi ad infinitum. Apoi, Roxanne, despre care am sperat că este un remake al comediei cu Steve Martin din 1987. Ar fi fost excelent să-l vedem pe Şerban Pavlu cu nas imens şi fals (un rapel la năsoasa şi comatoasa Mona din Rămîi cu mine, acest Titanic 3 produs de HBO). Dar n-a fost să fie, deoarece e o dramoletă cu melodia de la Police, şi nişte regrete, şi nişte Mihai Călin. Pe lîngă aceste două lungmetraje, a mai existat şi un scurt al Mihaelei Popescu, Plimbare, cu Valeria Seciu în prim-plan.

(Înainte să ne scufundăm şi mai mult în trecut, menţionez că tocmai mi s-a atras atenţia că premiul de la Locarno nu e nici pîrş, nici ghepard, nici rîs. E un leopard! Să ne ducem şi mai înapoi, dară, precum un anume individ, care călătoreşte în spaţiu şi timp, într-o cabină albastră de poliţie.)

Cannes şi Berlin

La Cannes ne-am dus cu un ditamai calupul de scurtmetraje (Romanian Short Waves), Radu Jude a fost selecţionat în Quinzaine cu O umbră de nor şi Tudor Jurgiu a cîştigat premiul 3 în secţiunea „Cinefondation“ pentru scurtul În acvariu (mari semne de întrebare aici, pentru acest scurtmetraj în care un cuplu se chinuie să se împace, să se certe şi să copuleze, deraind din rizibil în ieftin-dramatic).

Vorbeam mai devreme de Romanian Short Waves, ocazie prin care Cannes-ul a putut vedea 16 scurtmetraje româneşti (independente sau de şcoală). Printre acestea 16, s-au aciuat următoarele:

Waste al lui Anton Groves, scurtmetraj despre obsesii şi tabieturi duse la extrem (păi da, Ana Ularu este ceva dătător de obsesii!), care a fost şi la Geneva Tous Ecrans Festival 2012. Vaca finlandeză a eternului Gheorghe Preda, care cînd le face, le face maxim! Să ne aducem, doar, aminte de Îngerul necesar (acel rateu faux-giallo, faux-Lynch). Ei, bine, în Vaca finlandeză, dă la o parte orice formă sforţat-estetică, se angrenează cu cel mai dubios green-screen de la Yogi Bear 3D încoace şi face comentariu socio-cultural, nu altfel! Văcuţa a mai apărut şi prin alte festivaluri. Wonderland al lui Peter Kerek. Foarte simpatic şi amuzant scurtmetraj despre concupiscenţe infantile la adresa Pepsi-ului, cu fond de represalii şi tristeţi comuniste. Wonderland şi-a mai făcut apariţia şi la New Directors/New Films în 2013, în cadrul ND/NF Shorts Program 1. Din nou acel Plimbare al Mihaelei Popescu, care a apărut şi la Sarajevo. Din păcate, nu am avut ocazia să îl văd. Bad Penny al lui Andrei Creţulescu, despre doi şmecheraşi (Dorian Boguţă şi Andi Vasluianu) care dau nas în nas cu Şerban Pavlu. Pavlu, precum bufniţa, nu e ceea ce pare a fi, în acea fatidică noapte hibernală, care are ca soundtrack o piesă a formaţiei lui Ryan Gosling. Bad Penny s-a ivit şi prin: Grossman Fantastic Film Festival 2013, Lund International Fantastic Film Festival 2013 etc. Şi My Baby al Luizei Pîrvu care m-a dat pe spate din punct de vedere al construcţiei vizuale – arată într-un foarte mare fel, iar diferenţele de standard de viaţă dintre cele două personaje principale (Rodica Lazăr şi Olimpia Melinte) sînt cam frumos pictate.

Anul l-am început cu Berlinul, aşa cum l-am şi terminat. We’ve come full circle: Poziţia copilului, Berlin, Ursul de Aur. Nu are rost să zic mai multe pentru că deja ne-a bubuit pieptul mult prea mult de la atîta mîndrie şi de la atît sentiment naţional. Trăgînd nişte linii şi adunînd ce avem de adunat, a fost un an destul de bun, atît înăuntrul, cît şi în afara ţării. Mare păcat, însă, că Domnişoara Christina (acea glorioasă reclamă cartonat-faux-gotică la cafea) nu a părăsit graniţele ţării cu tăvălugul cinematografic, întru recunoaştere galactică. Dar divaghez şi realizările-s realizări: n-om fi prins noi Oscarul, dar filmul românesc a fost dus prin multe festivaluri (prea multe pentru a le enumera, sincer!). Pe cînd şi filme româneşti de gen înscrise la festivaluri horror din afara graniţelor, însă?

Cătălin Mesaru scrie pe cinenematoblog.com şi pe filmsense.eu.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.