Sfera privată, date personale. Webografie

Publicat în Dilema Veche nr. 337 din 29 iulie - 4 august 2010
Sfera privată, date personale  Webografie gif

Facebook. O rețea socială care se dorește poarta de intrare online. Fondatorul ei, Mark Zuckerberg, a declarat, acum cîteva luni, că privacy (privatitatea) nu mai este o normă socială. Reacția critică a fost majoră, oamenii încă mai cred în sfera privată. Peste un milion de români au profil de Facebook, cu toate că în România hi5 rămîne rețeaua cea mai utilizată. 
Politica pentru privacy a Facebook e mai lungă decît Constituția SUA (5830 de cuvinte), și opțiunile pentru protecția sferei private sunt o provocare pînă și pentru utilizatorul avansat. New York Times a realizat un infografic aici.  Matt McKeon, cercetător la IBM, a realizat un alt infografic despre evoluția privacy pe Facebook în ultimii cinci ani: în 2010 are loc explozia socială, totul devine public sub modul standard (default) – aici. Un instrument deschis și gratuit pentru a verifica gradul de control al informațiilor personale pe Facebook este ReclaimPrivacy.org. Recomandat de Wall Street Journal, Wired și Forbes.


Apărută în 2008, The Future of the Internet. And How to Stop It e o carte de referință în studiul politic și etic al Internetului. Autorul, Jonathan Zittrain, este profesor la Harvard și a predat la Oxford, NYU și Stanford. Ultimul capitol al cărții tratează Privacy 2.0: acum nu doar entitățile comerciale și statale au acces la informații personale, ci simple persoane, utilizatorii individuali de web. Astfel, miza dezbaterii nu mai este secretul, ci capacitatea de a controla, prin standarde, circulația informațiilor personale. Nu trebuie să reconstruim Internetul, ci să dăm oamenilor posibilitatea să retragă, să excludă și să modifice cînd doresc informațiile care îi (re)prezintă. Capitolul poate fi citit online aici.


Un alt profesor de drept al Internetului, James Grimmelmann, are cîteva articole care analizează diferite aspecte ale vieții private online. Unul dintre ele, Accidental Privacy Spills, din 2008, pleacă de la presupoziția că trăim o cultură click-forward, că orice comunicare, orice mesaj, poate fi făcut public foarte ușor, chiar dacă l-am transmis printr-un canal privat, cum ar fi email-ul. Articolele lui pot fi accesate liber, sub o licență Creative Commons, aici.


Danah Boyd, cercetătoare la Microsoft, oferă o imagine complexă a condițiilor vieții private într-un mediu înțesat de date care se pot conecta foarte ușor. Big Data e regimul informațional sub care atît supravegherea guvernamentală, cît și publicitatea comportamentală se desfășoară. Big Data sunt informațiile după care marketerii, cercetătorii și tot mediul de afaceri salivează: informații despre persoane, activitățile, interacțiunile și comportamentul lor. Aceste informații sunt rațiunea de a exista a Facebook, Twitter și Google. Textul conferinței, Privacy and Publicity in the Context of Big Data, se găsește aici.


KnowPrivacy este un studiu realizat în 2009 de trei studenți ai UC Berkeley School of Information și urmărește raportul dintre așteptările utilizatorilor pentru protecția datelor personale și practicile marilor companii. Studiul are cîteva concluzii: utilizatorii sunt îngrijorați de circulația informațiilor personale, dar nu cunosc bine practicile companiilor online și, dacă le înțeleg, nu știu cine i-ar putea proteja. Pe de altă parte, companiile colectează multe date, dar oferă puțin control utilizatorilor, politicile lor sunt neclare și complicate și de multe ori oferă aceste date partenerilor afiliați. Studiul complet, cu grafice explicative, aici.


P3P, protocol dezvoltat în cadrul World Wide Web Consortium (organismul de guvernanță al world wide web), este recomandat oficial din aprilie 2002. Acest protocol oferă o metodă standard prin care un website poate informa automat utilizatorul despre politica sa de privacy. Din păcate nu a fost adoptat de prea multe companii. O altă metodă, susținută și de Uniunea Europeană, este eTrust. Orice companie cu servere în U.E. poate aplica pentru o astfel de certificare a cărei scop este sporirea încrederii că informațiile personale ale utilizatorului sunt păstrate și utilizate corect.


European Digital Rights (EDRI) este o structură formată în 2002 din 27 de organizații preocupate de viața privată și drepturi digitale din Europa și urmărește respectarea acestora în toate țările Consiliului Europei. Bi-lunar publică un newsletter informativ despre situația drepturilor digitale în peste 40 de state. Poate fi contactată aici. De curînd a publicat o bandă desenată, Under Surveillance, cu scopul de a informa cetățenii Europei de pericolele supravegherii electronice. Volumul poate fi descărcat gratuit aici.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.