Relevanţa digitală

Publicat în Dilema Veche nr. 390 din 4-10 august 2011
Relevanţa digitală jpeg

În ultimul weekend din iulie, cele mai creative minţi tinere din jurnalismul de revistă american s-au închis în redacţia celebrului blog de bîrfe Gawker şi au produs o revistă în 48 de ore. A fost al treilea număr al unui proiect început anul trecut, un experiment nu atît de viteză, cît de implicare a unei comunităţi.

Longshot Mag a anunţat încă de cîteva luni weekendul în care vor lucra. Chiar dacă s-au strîns cîţiva zeci de editori, graficieni şi corectori, ideea a fost de la bun început că vor construi revista folosind conţinut primit din întreaga lume, în acel weeknd. Au comunicat exclusiv prin Internet – în special prin Twitter. Tot prin Internet au strîns şi bani pentru producţie – cîteva mii de dolari adunaţi prin Kickstarter, o platformă online de strîngere de fonduri. Apoi, timp de cîteva săptămîni, au făcut o campanie de teasing, pentru tema numărului şi au anunţat că există locuri de congregare de la San Francisco la Copenhaga, unde cei care voiau să contribuie puteau să se strîngă şi să producă texte, ilustraţii sau fotografii. Pe 29 iulie au anunţat tema – datorie –, 24 de ore au primit materiale, iar pe 31 iulie erau gata cu designul şi corectura. Revista – dublată de o versiune radio – era gata de cumpărat prin Magcloud, un serviciu care stochează reviste şi alte publicaţii şi le tipăreşte şi trimite la comandă.

E o poveste optimistă, pentru că e o poveste despre creativitatea pe care o permite lumea digitală. E despre viteză, dar nu în sensul unei ştiri de două rînduri pe care te-ai luptat să o scuipi primul. Şi, poate cel mai important, e o dovadă că publicul, dacă i te adresezi cum trebuie şi dacă o faci prin reţelele sociale şi metodele care astăzi îi vin bine, va participa, crea şi chiar cumpăra.

Funcţia de creator de comunitate – pe care Longshot o îndeplineşte atît de bine – nu era pînă recent pe lista priorităţilor jurnaliştilor. Nici cea de agregator. Nici cea de curator. Internetul a făcut aceste funcţii indispensabile.

Am aflat asta experimentînd.

În aprilie 2009, alături de cîţiva colegi jurnalişti şi designeri, am început un proiect independent numit Decât o Revistă, o revistă centrată pe eseuri şi jurnalism narativ, forme care necesită documentare exhaustivă şi un proces îndelungat de scriere şi rescriere. La prima vedere, DoR era opusul erei digitale: texte lungi, cu suişuri şi coborîşuri narative, un pariu într-o lume despre care se spune că nu citeşte.

Ne-am decis s-o tipărim şi nu s-o livrăm pur şi simplu în PDF – nu pentru că nu ne place lumea digitală, ci pentru că o revistă are o dinamică de răsfoire şi o capacitate de a livra surpriză care n-au fost încă egalate online. Comunicarea însă, am desfăşurat-o online – în special prin Facebook. Nu ne-am făcut reclamă, cît am avut discuţii cu fanii, cărora le-am cerut idei, le-am arătat ce se întîmplă în spatele uşilor închise şi i-am făcut părtaşi la proces. Cînd a venit vremea pentru lansarea primului număr, în noiembrie 2009, s-au strîns peste 500 de oameni într-un club din Bucureşti.

Lucrurile au mers tot mai bine de atunci încolo. Varianta tipărită continuă să fie produsul nostru principal, dar lumea digitală e locul în care se strînge comunitatea – pe Facebook sînt deja peste 35.000 de fani. Ce am învăţat în aceşti doi ani sînt lecţii importante pentru toţi cei care se gîndesc la ce va face internetul din produsul lor:

- în primul rînd, nu mai poţi lucra într-o peşteră. Netul ne-a obişnuit cu transparenţă, implicare, viteză în comunicare. Dacă produsul tău e opac şi divorţat de interesele unei comunităţi, n-o să intereseze prea multă lume;

- forma de livrare e importantă. Mulţi ne-au întrebat la început de ce insistăm să apărem pe hîrtie – „printul moare“, ni s-a repetat. Da, printul prost făcut, cel pe care nu merită să-l colecţionezi, o să moară. DoR e însă un obiect de colecţie şi cititorii noştri îl pun bine deoparte (mai ales că se împrumută şi se fură);

- forma de livrare nu e totul. Nu ne aşteptăm să fim citiţi doar pentru că ne-am tipărit. Comunitatea digitală e formată din mii de oameni care poate n-au văzut niciodată revista tipărită. ADN-ul unei publicaţii – în cazul nostru dorinţa de a explica România modernă şi nevoia de a face jurnalism sub formă de poveste – trebuie să se regăsească şi-n online. (Fie că e vorba de reţele sociale, conţinut creat exclusiv pentru net sau alte produse);

- inovaţia depinde şi de factori externi. DoR poate fi răsfoită integral pe o platformă numită ISSUU, iar PDF-uri din fiecare număr pot fi plătite prin PayPal şi ulterior descărcate. Nu e mare lucru; nu e încă versiunea de iPad. N-am vrut să încărcăm fiecare articol din fiecare număr pe site, pentru că experienţa de citire a unei reviste e diferită. Dar n-am ajuns încă pe iPad, pentru că oricît de mulţi programatori am avea în România, încă n-am găsit unii care să cunoască şi să fie interesaţi de dinamica de citire, de cum se îmbină designul cu funcţionalitatea, de cum valorifici conţinutul. (Vom face totuşi un experiment în toamnă).

- inovaţia editorială depinde şi de sistemele de plată. Continui să cred că dacă produci conţinut de calitate, o să-l poţi vinde. Doar că trebuie să te ajute şi sistemele de plată, care în România sînt greoaie şi deficitare. Unde e one-click buy-ul lui Amazon sau iTunes? Dar micro-plăţile – cele care le-au permis celor de la Longshot să strîngă banii de producţie?

Se poate filozofa la infinit despre dinamica dintre Internet şi presă, despre cum vom consuma informaţie digitală şi dacă vom plăti pentru ea. Eu am ales să mă refer la produse care nu vor face rabat de la calitate, produse care construiesc comunităţi fără de care n-ar putea să se susţină.

Nu cred că Internetul va omorî aceste forme de creativitate şi nici jurnalismul de formă lungă pe care noi ne străduim să-l împachetăm în DoR. O mulţime de proiecte inovative de afară – cum ar fi The Atavist sau Byliner.com – dovedesc că jurnalismul de profunzime şi onlineul fac casă bună. Şi mai mult, că oamenii citesc şi plătesc pentru ce citesc dacă experienţa a fost onestă, emoţionantă şi relevantă pentru vieţile pe care le duc. Dacă rezolvăm ecuaţia relevanţei, vom fi citiţi – indiferent de suportul de livrare. Dacă nu, probabil că ne merităm imaginea de pagini îngălbenite şi neinteresante.

Cristian Lupşa este editor la Decât o Revistă

Foto: C. Bănică

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.