Plecarea ca supraviețuire: „Indiferent cît iubești un bărbat, nu accepta așa ceva“

Publicat în Dilema Veche nr. 865 din 5 - 11 noiembrie 2020
Plecarea ca supraviețuire: „Indiferent cît iubești un bărbat, nu accepta așa ceva“ jpeg

În luna aprilie 2020, cea de-a doua din izolarea impusă de pandemie în România, linia telefonică de urgență pentru victimele violenței domestice – 0800.500.333 – a primit cel mai mare număr de apeluri din ultimele cinci luni, adică 308. Cu toate acestea, la Casa Ioana, un adăpost bucureștean pentru victimele violenței în familie, apelurile au încetat brusc în perioada stării de urgență. Unele femei au rămas captive în tot acest timp în casă cu agresorul. Florența Petreacă are 47 de ani. Povestea ei a fost scrisă pe baza unui interviu. (Cristina Ștefan)

Eu și fetița mea de 4 ani am fost victime ale violenței în familie aproape doi ani, pînă cînd am plecat de lîngă agresor, tatăl ei biologic. Chiar dacă am un caracter puternic, am rămas cu o traumă și eu, și copilul meu. Mi-a trebuit timp să înțeleg – nu că nu aș fi știut că există fundații, nu că nu aș fi știu că nu e bine că accept situația în care trăiam, dar cred că rămăsesem cu acea mentalitate învechită că trebuie să rezist pentru că am construit ceva, pentru că am o fetiță mică.

Tatăl copilului meu e cu zece ani mai mic decît mine. Dacă l-ați vedea o singură dată la față, v-ar lăsa impresia unui înger. N-am crezut niciodată că în el zace un demon. În ultimele trei-patru luni chiar așa îi și spuneam, că tu îl ai pe Satana în tine, pentru că nu înțelegeam comportamentul atît de agresiv. În primii trei ani de relație, nu i-am cunoscut adevărata față. Toate aceste lucruri au început, încet-încet, de cînd am rămas însărcinată. A început să bea: după a doua bere, deja era monstruos. A început să fie violent verbal și n-a trecut mult pînă a ajuns să mă lovească fizic. Azi o palmă, mîine pumni, picioare și așa mai departe. Am fost lovită inclusiv cu o rangă. Nu-i trebuia un motiv. Stînd la curte, la țară, dacă vine un vecin sau o vecină nu poți să nu răspunzi la poartă. Dar eu nu aveam voie să stau de vorbă cu ei. Dacă mergeam pe stradă și i se părea că stau la discuții mai mult de un minut-două, cînd ajungeam acasă luam bătaie. Zicea: de ce ai rămas în urma mea fără să mă întrebi, sau mă întreba ce am vorbit, trebuia să reproduc fiecare cuvînt și dacă i se părea că încerc să nu spun ce-am vorbit, mă bătea pînă mă făcea să recunosc adevărul lui. Îmi spunea că este „My Lord“, se vedea, cred, că are dublă personalitate.

Fetița mea avea un an și șapte luni și o bătea pe scutec sau țipa la ea ca să nu ajungă o femeie de moravuri ușoare. Eu nu prea știu ce e aia frică, mi-e frică doar de Dumnezeu, dar ajunsesem să-mi fie frică să aud poarta. De atunci am început să am atacuri de panică. Dacă dorm, acel zăngănit de la ușă... Și nu numai eu, inclusiv fetița. Știa că vine el și știa că trebuie să tăcem din gură, să nu facem nici măcar cel mai mic gest, să nu fie el deranjat.

La un an și trei luni ale fetiței, am plecat toți trei în Germania. Eu mai lucrasem acolo înainte șapte ani, fratele meu locuiește tot acolo de 19 ani. Toate bune și frumoase, am stat pînă la un an și cinci luni ale fetiței, liniștiți, fără ceartă, mi-am zis că poate așa a vrut Dumnezeu, să ne mutăm în altă țară ca să fie lucrurile cum trebuie. Am rămas lîngă acest om pentru că mi-am zis că fetița mea n-ar trebui să crească fără tată, cum a fost cu băiatul meu de 28 de ani, pe care l-am crescut singură. Greșit. În Germania, după două luni, a devenit mult mai agresiv. Începuse să-mi spună că stau prea multe ore la muncă, că familia mea încearcă să ne despartă, multe lucruri care erau doar în mintea lui. El n-a avut niciodată un loc de muncă stabil. Eu sînt altfel de om, după mine toată lumea trebuie să aibă un job, să facă ceva în viață. În martie 2019, eram la muncă. El luase fetița de la creșă și ea țipa, presupun c-o bătea. A venit poliția. Asta a fost greșeala fratelui meu, că i-a spus să facă în așa fel încît să dispară din Germania, dar el a dispărut cu tot cu fetiță. Mi-a furat pur și simplu copilul, pentru că cea mică nu-i poartă numele. Așa am ajuns în România iar.

Am fost nevoită să revin aici, dar cu un plan bine stabilit. Am luat decizia definitivă că nu voi rămîne nici o clipă lîngă el, chiar dacă ar fi să plec fără absolut nimic. Dar am mai stat încă aproape două luni făcîndu-i jocul. Îmi ascunsese toate actele, dar am luat telefonul și m-am interesat – n-o făcusem niciodată – să văd cît de repede sau de ușor pot obține aceste aceste hîrtii. Am văzut că este destul de simplu, trebuie doar să vrei. Nu aveam deloc bani cash, doar un televizor, un frigider pe numele meu. Oamenii din sat știau viața pe care o duceam eu acolo. I-am rugat să mă ajute, pentru că ajunseseră să-mi spună poliția și primarul că trebuie să plec, că altfel mă omoară cu copil cu tot. De-a lungul vremii, poliția îi făcuse dosar, dar eu mi-am retras tot timpul plîngerea. Mă gîndea mereu: de ce să-l bag la pușcărie pe tatăl fetiței mele, era un lucru moral, n-am putut să-i fac rău. Sătenii m-au ajutat, am dus obiectele la amanet, într-o oră-două m-am îndepărtat cît de mult posibil de acel loc. Am ajuns în București fără acte, fără absolut nimic, doar eu cu fetița în brațe, pamperși și cîteva hăinuțe pentru ea.

Aici, în Capitală, locuiește o doamnă care, în urmă cu 30 de ani, a fost ajutată de mine. Am păstrat legătura, mai vorbeam la telefon, face cumva parte din familia mea. Ajungînd cu un copil mic, am avut noroc să am la cine să merg. În București e destul de greu să te descurci fără acte. Dar îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru că toate certificatele le-am obținut doar prin propriile forțe.

Cred că nici o femeie, indiferent cîți copii ar avea sau ce-a construit, nu trebuie să stea lîngă cineva care o abuzează fizic sau psihic, să ajungă mutilată pe viață cum sînt eu – cu încheietura mîinii drepte fracturată și rămasă strîmbă. Să nu spună: am rămas tot timpul de dragul copiilor sau nu am putut să plec pentru că nu am știut că există oameni care să mă ajute. Indiferent cît iubești un bărbat, nu accepta așa ceva. Îți trebuie doar atît, să ai tu o voință de fier.

De ce să creadă fetița mea că este ceva normal? La ora actuală, îmi doresc enorm de mult să-mi cumpăr o casă, pentru ca fetița mea să nu creadă că este normal să trăiești într-un centru. Să nu mă întrebe, cum m-a întrebat acum două săptămîni, de ce nu putem să mergem la noi acasă. Pentru mine, tot ce dă sens vieții mele e liniștea fetiței mele.

Foto: Irina Munteanu

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
România, determinare, în loc de hăhăieli și fițe: explicația succesului cu Ucraina și demontarea unei idei ridicole
România s-a calificat, în premieră, la turneul final Billie Jean King Cup. Rezultatul se datorează cuplului Ana Bogdan – Jaqueline Cristian. Cele două au acceptat mereu convocarea și, inclusiv când au pierdut, au dat totul pe teren. Ceea ce nu se poate spune despre multe alte jucătoare.
image
Ursul care a ajuns la doi pași de București, căutat în continuare de jandarmi. De ce animalele sălbatice își părăsesc habitatul
Un pui de urs care a ajuns sâmbătă la doi pași de București era căutat aseară de jandarmi. Animalul sălbatic a fost văzut sâmbătă în localitatea Ciolpani, Ilfov, iar autoritățile au trimis un mesaj RO-Alert către locuitorii din zonă să stea departe de urs, să nu se fotografieze cu el.
image
Coperta albumului „Cantafabule” al trupei Phoenix, reconstituită de autor. De ce a fost supusă cenzurii comuniste VIDEO
Primul dublu-album scos în România a aparținut trupei Phoenix și se numește „Cantafabule”. A fost scos în urmă cu 49 de ani, însă creația artiștilor pentru copertă nu a trecut de cenzura vremii.

HIstoria.ro

image
„Monstruoasa coaliție”, Cuza și francmasonii, în „Historia” de aprilie
De ce au ales adversarii lui Cuza să-l răstoarne de la putere? Care a fost rolul masoneriei în acest proces? Este apartenenţa lui Cuza la masonerie confirmată documentar?
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.