Plagiat din dragoste...

Publicat în Dilema Veche nr. 190 din 27 Sep 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Nici nu mai ştiu cîţi ani au trecut de cînd Dan C. Mihăilescu, întrebat la un moment dat ce îi place lui în viaţa culturală românească, a dat un răspuns foarte scurt: Irina Nicolau. Ştiu însă că nu a fost niciodată singur în această apreciere, admiraţie şi chiar iubire. Cîtă vreme a trăit, Irina a fost mereu înconjurată de prieteni îndrăgostiţi de ea. Şi de duşmani redutabili, dar nu despre ei vorbim acum, şi apoi, de ei se ferea ea singură. Din 2002 încoace o tot pomenim, mai ales cei care simt că au ieşit de sub fustele ei - uriaşe, ca nişte imperii - dacă nu cu totul, măcar cu o idee. Acea idee care, dacă vine la timp, îţi schimbă viaţa. Uneori mi se pare că o pulbere fină de uitare se aşterne pe minunatul contur al amintirii ei, alteori, dimpotrivă, am senzaţia că o evocăm mult prea des, că e de-a dreptul indecent să tot "ronţăim" din ea, ca un trib de sălbatici care îşi devoră, cu devoţiune - cum altfel? - strămoşul. Cred că ne simţim încă tare slăbuţi, gata să ne ia vîntul, dacă simţim nevoia ca, la tot pasul, să dăm greutate spuselor noastre prin referiri la vorbele ei. Greu de găsit dreapta măsură între tăcerea-lespede şi efortul înduioşător-ridicol al autoînnobilării prin luarea de braţ a idolului. Ca orice altă formă de iubire, dragostea faţă de Irina a dezvoltat şi variante cu mult mai bolnave. Vara asta am întîlnit o formă suprem-patologică a acestei iubiri. Cineva a dorit să se identifice total cu Irina. De fapt, cu amintirile Irinei, pe care nu a ezitat să i le smulgă, aşa cum se smulgeau cu ferocitate măruntaie în filmul Apocalypto. Cineva a avut sîngele rece de a smulge inima Irinei şi, încă pulsîndă, să şi-o atîrne la piept, în chip de medalion, în chip de podoabă, în chip de rubin. Am descoperit această "bijuterie" absolut din întîmplare, strălucind fals şi dureros, la pieptul unei venerabile doamne, actriţa Rodica Mandache... Îmi atrage atenţia un titlu din seria articolelor domniei sale: "Fantezie populară - Oul roşu în sîn poartă noroc". Nici că se putea un ghinion mai mare pentru doamna actriţă, autoare a acestui titlu inept. Sub titlu, recunosc instantaneu un lung pasaj din cartea Irinei Nicolau, Ghidul sărbătorilor româneşti, apărută la Humanitas în 1998. Oricine poate vedea tristele imagini în oglindă ale paginilor 80, 81 şi apoi croşetă la 94, 95, aşa cum îndrăzneşte să le reflecte, murdar, articolul din 6 aprilie 2007, semnat, cu toată onoarea de care dispune, de doamna Mandache. Textul Irinei începe aşa: "În copilăria mea, vitrina cofetăriei Capşa din Bucureşti expunea de Paşti, timp de o săptămînă, un ou de zahăr uriaş. Roz-albăstrui-verzui, plin de flori şi păsări, era atît de mare încît, multă vreme, mi-am închipuit că încap în el. Mergeam cu mama să-l vedem, ca la spectacol". Vă las plăcerea amară de a căuta transcrierea integrală în Jurnalul naţional. Doamna Mandache omite doar o propoziţie: "Prin sat trecea Cibinul". Este precaută, evită localizarea precisă, care, vai!, nu se potrivea cu geografia locului său de baştină şi ar fi putut s-o dea de gol în faţa celor care o cunosc mai bine şi ştiu că a copilărit pe malul altui rîu. De altfel, se poate vedea efortul de bijutier-artizan cu care face racordurile între lungile paragrafe furate. Crezînd eu pe cuvînt reclama Jurnalul naţional - "Ziar vertical", dau mail-uri şi telefoane la redacţie, în speranţa că îşi vor spăla singuri obrazul şi o vor pune la punct pe ilustra colaboratoare care le-a dezonorat publicaţia prin furturi mizerabile. Nici o reacţie. Se pare că directorul publicaţiei, cel care odinioară se autointitula "Împărat al clipei", îmbătat de succesul unui talk-show astăzi aproape uitat, nu este acum cîtuşi de puţin deranjat să fie împărat peste plagiatul unei colaboratoare. O să închei tot cu nişte vorbe academice ale lui Dan C. Mihăilescu, adaptînd formula cu care acesta i-a luat cîndva apărarea unui scriitor în mare vogă: "Jos labele de pe Irina Nicolau!".

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.