Pe scurt, despre Divertis - interviu cu Cristian Grețcu

Publicat în Dilema Veche nr. 746 din 7-13 iunie 2018
Pe scurt, despre Divertis   interviu cu Cristian Grețcu jpeg

Cînd și cum s-a inființat grupul Divertis? Care e povestea lui?

Ca să vă răspund în ordine: în 1981, prin decizia comună a lui Toni Grecu, care le-a adus la cunoștință colegilor săi de studenție Florin Constantin și Doru Antonesi că au înființat grupul Divertis… Povestea e una frumoasă, în jurul creativității celor trei s-au tot adunat și alți creativi, tot studenți, în ani diferiți, fie ai aceleiași facultăți (Electronică ), fie ai alteia (Mecanică). Eu „orbitam“ cam de prin 1980 scena umorului studențesc din Iași, acolo l-am și cunoscut pe Toni, apoi, odată cu spectacolele de pe scena Casei Studenților, s-au alăturat Silviu Petcu, Valentin Gora și Valentin Darie. Asta a fost componența „studențească“ a grupului Divertis din Iași.

t04 1 jpg jpeg

Ce tip de umor se putea face pe vremea lui Ceaușescu? Cum treceau aluziile?

Tipul de umor „studențesc“, în care rîdeam de tot ce se putea din jurul nostru: colegi, profesori, examene, cămine. Sau, mai bine zis, de ce nu prea aveam la ele: apă caldă, curent electric, confort, cantinele cu serviciul obligatoriu și lipsa mîncării de calitate, tramvaiele și transportul în comun. Aluziile apăreau din așa-zisele „basme“ sau „fabule“, a căror acțiune se petrecea în alte țări, dar toată lumea știa despre ce e vorba…

Și, spre finalul „societății socialiste multilateral dezvoltate“, la principalele manifestări unde se „gusta“ spiritul Divertis, „Serbările“ organizate de BTT, au apărut și primele reclamații de la „băieții cu ochi albaștri“: că „facem afirmații tendențioase la adresa regimului“ în textele noastre.

Ce s-a schimbat după 1989? Cum a evoluat umorul grupului în anii ’90?

Păi, principala schimbare a fost că am ajuns la TV. La „Televiziunea Română Liberă“, mai precis, unde ne-a recomandat Cristian Țopescu, colegul nostru de pe scena „Serbărilor“. Între timp, grupul se mai mărise prin adăugarea lui Cătălin Mireuță, a lui Ioan Gyuri Pascu, venit de la „Ars Amatoria și Fiii“, de la Cluj , și a lui Ioan T. Morar, care ne distra pe toți, pe vremea aceea, cu genialele sale impersonări ale lui Nicolae Ceaușescu. Așa arăta Divertis-ul ajuns la TVR într-o după-amiază, cînd a reușit să scoată din pepeni o Românie întreagă cu protestul dedicat „Prototiptilului“…

Umorul nostru era dat de două componente: textele scrise de noi (și noi absolut toți scriam texte, mai mult sau mai puțin bune) și cel dat de interpretarea personajelor. Evident că ne-am orientat către politic, o componentă pe care nu prea am avut voie să o dezvoltăm pe vremea Împușcatului…

De ce credeți că ați avut, atunci, atîta trecere? Care au fost „bucățile“ voastre cele mai de succes?

Am avut succes pentru că am făcut umor de calitate, bazat pe cultura generală a spectatorului nostru și pe inteligența lui, am avut o abordare dură într-o formă elegantă și distractivă a evenimentelor vremii, am avut talent și „fețe“ de oameni politici din timpul respectiv.

În plus, să nu uităm efervescența generală pe teme politice de după 1989, cam pînă cînd s-a „săturat“ lumea de subiectele politice.

Mi-e greu să spun care au fost „bucățile“ de succes, pentru că nu au fost prestații ale noastre care să nu se bucure de succes. Cred că toată lumea își amintește cu drag de „Interviul cu crescătorii de animale mici“ de la Teatrul „Ion Creangă“ din 1991, sau de spectacolele din cadrul Galelor UNITER sau, de ce nu, și de personajele și întîmplările lor de la Reflecții rutiere.

Cum a evoluat grupul după aceea, în anii 2000? A schimbat ceva faptul că ați avut emisiuni constante la televizor?

Umorul nostru nu s-a schimbat calitativ, dar s-a „adaptat“ cerințelor legate de faptul că emisiunile TV (pe la diverse televiziuni) au luat locul spectacolelor cu public și al aparițiilor televizate aleatorii… Deci, da, a cam schimbat… În felul negativ în care apariția beneficiului financiar asociat reușește să schimbe oamenii din spatele artiștilor.

S-a schimbat si publicul, cerea altceva? În ce măsură mai aveau sens aluziile politice? Ce alt tip de poante aveau succes?

Publicul nostru nu s-a prea schimbat, doar s-a dat deoparte, a emigrat, a ieșit din „target“ și a fost „înlocuit“ cu tineri, care doar întîmplător știu cine a fost Divertis. I-am ajutat și noi, despărțindu‑ne oficial prin 2013 și devenind două entități, Distractis și Serviciul Român de Comedie.

Așa cum am mai afirmat, aluziile politice au ajuns chiar pînă acolo încît să „sîcîie“ telespectatorul sau să-l obosească – faptul că trebuia să se „gîndească“ de ce să rîdă la o glumă de-a noastră de comedie istorică… Evident, poantele cele mai gustate deveniseră cele vizuale, simple, sau comicul de situație, gen Las Fierbinți. Apropo de asta, noi am avut primii așa ceva în Pro Corlate TV și scenetele din această localitate fictivă cu primarul, popa, polițaiul, barmanul etc.

Care este situația acum? Cum mai e vizibil grupul și cui se adresează?

Situația acum este cea care este, Divertis a devenit istorie și prin faptul că, dacă ar face cineva un miracol și ne-ar reuni, tot ar lipsi aportul inconfundabil al colegului Ioan Gyuri Pascu, odihnească-l Dumnezeu… Grupul e foarte vizibil la nivel de căutare pe YouTube și se adresează nostalgicilor și celor educați cu gusturi clasice, lol…

Care este, după dvs., definiția umorului în general și a umorului à la Divertis în particular?

„Umorul este atunci cînd cineva rîde și tu știi de ce, și, eventual, rîzi și tu din același motiv.“ E o calitate umană nativă, care nu prea se poate învăța, se poate doar exersa și atunci devii un om „vesel, fără umor“… Umorul Divertis-ului nu era, nu este cu nimic diferit de orice umor. Poate tenta politică să-l fi făcut ceva mai deosebit, poate faptul că cele mai bune glume se adresau unui public cu o cultură generală minimă, poate pentru că nu am „coborît“ niciodată mai jos de buric…

t03 jpg jpeg

Cum e să întrupezi un personaj ca Ion Iliescu?

E într-un fel… Mai ales cînd dai „nas în nas“ cu el pe scenă… Mai ales cînd el devine personajul tău pentru foaaaaarteee mult timp, cînd personajul nu seamănă mai deloc cu cel din realitate, fiind mult mai plin de umor și haioșenie. Mai ales cînd pățești la fel ca Birlic și nu mai „scapi“ de „Iliescu de la Divertis“. Ca să spun despre partea cealaltă, am două cărți cu autograf de la omul politic Ion Iliescu. Și cu dedicație. Oricum, m‑am reprofilat, acum sînt sommelier și wine-entertainer, și viața merge înainte cu același umor…

a consemnat Iaromira POPOVICI

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Furtuni cu grindină și vânt puternic în mai multe zone din țară. La Tulcea, ISU a emis mesaje RO-ALERT VIDEO
ISU Delta Tulcea a emis un mesaj RO-Alert pentru atenționarea locuitorilor, din Tulcea, Nufărul, Murighiol, Sarichioi, Babadag, Kogălniceanu, Frecăței, Somova și toate localitățile din Deltă Dunării.
image
Se află omenirea în pragul celui de-al Treilea Război Mondial? Ce spun specialiștii
Preocupările legate de izbucnirea unui al Treilea Război Mondial sunt crescânde, având în vedere recentele evenimente petrecute în Orientul Mijlociu, dar și situația din Ucraina.
image
Cum a fost aleasă Dobrogea ca loc de construcție al Centralei nucleare. Proiectul demarat de Nicolae Ceaușescu și inaugurat de Ion Iliescu VIDEO
Specialiștii au identificat și studiat mai mult de 120 de posibile amplasamente pentru centrală şi au fost luate în calcul mai multe bazine: Dunărea, Vişeul de Sus, Someşul Cald, Crişul Negru, Mureşul, Oltul, Siretul, Suceava, Moldova, Prutul Superior. În cele din urmă, a fost aleasă Dobrogea.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.