Neoşamanismul urban

Gianiny MUNTEANU
Publicat în Dilema Veche nr. 328 din 27 mai - 2 iunie 2010
Neoşamanismul urban jpeg

Am fost abordat de cîteva ori în ultimii zece ani în legătură cu diferite iniţiative de a produce o compilaţie-manifest pentru legalizarea consumului de canabis. Deşi piese s-ar găsi destule cît să umple nu unul, ci mai multe CD-uri, am refuzat colaborarea de fiecare dată, la modul asumat, motivînd că nu cred în consecinţele prezumtiv benefice ale unui astfel de demers. Cu alte cuvinte, mă temeam de o receptare eronată a mesajului de către publicul cumpărător şi consumator direct al acestor artişti, tocmai pentru că militam pentru conştientizarea statutului de role-model care decurge din popularitate; un artist public devine, volens-nolens, un driver de imagine pentru cei din jur, într-o măsură care depăşeşte sertarul trendsetter-ilor, şi care nu-i disculpă. Cu toate acestea, savurasem odată boema ilegală a unui joint de socializare şi, drept urmare, consideram iarba o simplă recreere ocazională în raport cu adevăratele droguri.

Dintre multele argumente pro sau contra legalizare/toleranţă pe care le-am auzit în ultima vreme, două categorii mi-au atras atenţia în mod deosebit. Cea dintîi are o dominantă economică şi politică şi o logică financiară destul de solidă, dar suferă mult din pricina potenţialului de implementare – recte, prima ţară est-europeană cu coffee-shop-uri într-un Lipscani montmartre-izat ar fi cu siguranţă un boom imediat, cel puţin pe zona de turism şi cultură.

A doua categorie de argumente are o conotaţie antropologică şi e mai adîncă decît pare. În general, ştiinţa despre om menţine o legătură destul de strînsă cu consumul milenar de plante dătătoare de trip, iar una dintre teoriile legate de însăşi apariţia omului-gînditor (poate chiar a Gînditorului de la Hamangia) are la origine o experienţă anume legată de o ciupercă descoperită întîmplător, culeasă şi mîncată iniţial de foame. În acest context, pare plauzibilă ideea potrivit căreia proporţiile perfecte ale diferitelor plante şi substanţe care compun medicamentele de toate zilele să ne fi fost transmise pe filieră şamanistă. Astfel, ca o consecinţă/continuare a stării de transă este susţinută ideea unei „conectări“ a şamanului la marele flux energetic al universului şi de aici toată sursa de informaţii. Partizanii acestei teorii invocă efectele psihedelice şi transcendentale dovedite şi relatate ca urmare a consumului de ayuhasca, peyotl, fumigaţii cu cînepă sau alte plante halucinogene, unele ciuperci stoarse prin masticaţie şi altele. Tocmai datorită faptului că în timpuri preistorice posibilităţile şi cunoştinţele chimice medicamentoase erau aproape nule, este extrem de probabilă o astfel de explicaţie, căci are aceeaşi origine ca şi medicina tradiţională, cu care se confundă pînă în epoca fierului, cînd apar primele papirusuri cu reţete balsamice considerate de-facto medicamente cu efect non-placebo.

Pe de altă parte, dacă starea de exaltare şi/sau meditare produsă în cadrul ritualului (oricare ar fi acela) către o altă stare poate duce la momente de iluminare şi transcendenţă spirituală, atunci iată o poartă spre abstract! – şi-au zis artiştii de toate felurile, de-a lungul timpului. Oarecum logic, cea mai cunoscută aplicaţie practică o regăsim în muzică şi mai ales în beat-ul primordial, căci „la început a fost toba“ şi sunetul specific al bătăii care creează ritmul. Ritmul este elementul-cheie în inducerea stării de transă, datorită capacităţii de inducţie provenită din repetiţie şi cadenţă. Aceasta derivă din efectul de buclă (loop) şi este responsabilă pentru un număr incomensurabil de stări şi aplicaţii practice. Unul din artiştii care a demonstrat şi experimentat acest lucru în artele vizuale este Andy Warhol, devenit celebru şi datorită lucrărilor în care repetă un laitmotiv fotografic în diferite culori – nimic altceva decît o variaţiune pe temă dată a unuia din multele experimente psihedelice din acei ani. Stările rezultate în urma acestor experimente au lăsat urme adînci în rîndul multor artişti plastici şi muzicieni, ceea ce a întărit fascinaţia exercitată şi a perpetuat acest mit devenit urban în ultimii 50 de ani.

Multe capodopere din muzică şi artă au fost, sînt, şi vor fi generate ca urmare a unor astfel de practici, mai mult sau mai puţin recunoscute public datorită caracterului uneori esoteric (rezonabil într-o ţară europeană) sau ilegal (cazul României), dar trendul ascendent care plasează acest neo-şamanism de tip DIY (do-it-yourself) în categoria „porţilor deschise“ întăreşte şi mai mult credinţa în posibilităţile de relaţionare cu spiritul creativ. Recent, am adăugat şi o a treia dimensiune, în a cărei perspectivă aproape filozofică m-a aruncat următorul citat: „Ştiu că îmbătrînesc pentru că înainte fumam ca să mă rup, iar acum fumez ca să rămîn lucid“. Ideea de supapă de refulare socială a banalului joint s-a transformat în ultimele decenii într-un discurs deloc retoric, în contextul creat de creşterea stress-ului global per individ – poluare, crize, trafic, harder every day life. Recunosc că nu îmi place această teorie, căci este vecină cu multe cumetre – aş nominaliza acum doar procrastinarea la nivel individual – şi, în general, nu îmi plac scuzele existenţialiste. Mai ştiu însă că unii au ales pilula roşie şi nu pot să trec uşor peste această mică libertate.

În rest, 4 ani pentru 3 grame şi 2 foiţe? Hai să fim serioşi! La 1000 de km de Bucureşti, alte capitale europene au programe reale de recuperare pentru cei nenorociţi cu adevărat de drogurile grele. Restul sînt opţiuni personale. Eu chiar cred că, în viaţă, toleranţa este preţul libertăţii. Leben und leben lassen. Depinde însă dacă ştii să interpretezi asta. „Dacă soldaţii ar fuma / n-ar mai bombarda“ ne cîntau, cîndva, Viţa de Vie. Mă întreb cum ar arăta ţara asta dacă în loc de prize de cocaină, unii oameni politici ar fuma din cînd în cînd cîte o pipă a păcii.

Gianiny Munteanu este manager şi producător artistic la Rebel Music.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.