Modelul Disney

Catrina GHEORGHIU
Publicat în Dilema Veche nr. 623 din 28 ianuarie - 3 februarie 2016
Modelul Disney jpeg

Am 14 ani şi de cînd eram mică mă uit la filme Disney. De foarte multe ori, poveștile lui m-au ajutat în momentele în care eram tristă. Preferatele mele sînt: Pocahontas, pentru stilul de viață pe care îl avea și pentru că este inspirată dintr-o poveste adevărată, The Little Mermaid (Mica sirenă), pur și simplu pentru că e despre sirene, Dumbo, 101 Dalmatians (101 Dalmațieni) şi The Aristocats (Pisicile aristocrate), pentru felul în care animalele iau trăsături umane. Eu cînd aud cuvîntul  „Disney“ mă gîndesc la filmele animate, cele vechi, cele cu care am crescut eu! Părerea mea este că producțiile clasice, desenate, sînt mai frumoase și mai bine realizate decît cele de acum, bazate pe CGI. În plus, filmele Disney actuale sînt mult prea comerciale, ceea ce distorsionează felul în care este perceput filmul. De exemplu, despre Frozen (Regatul de gheață), oamenii spuneau că este cel mai bun film Disney chiar dinainte să apară.

Impresia mea e că filmele de pe Disney Channel nu au nici o legătură cu lumea creată de Walt Disney: ele sînt, în general, despre copii de 12 ani faimoşi, cu care nu pot să mă identific. Cu personajele din animațiile Disney pot. Eu mă identific cu Merida din filmul Brave (Neînfricata) deoarece și eu vreau să fiu liberă şi să îmi schimb soarta.

Filmele Disney sînt filme educative, cu personaje care au devenit un role model pentru copii, deoarece eroii şi eroinele dau dovadă de curaj, bunătate şi creativitate, au spirit de sacrificiu şi sînt nonconformiști. Pocahontas voia numai binele tribului ei și s-a simțit vinovată cînd și-a urmat inima. Atunci cînd iubitul ei, John Smith, urma să fie executat, Pocahontas a încercat să îl salveze, punîndu-și viața în pericol.

Totuși, există un fel de model pe care sînt construite mai toate aceste povești: în primul rînd, au multă muzică și fiecare are o melodie reprezentativă („Bare Necessities“, „When You Wish Upon A Star“, „Once Upon A Dream“), din care multe au devenit mai faimoase decît filmele în sine.

De obicei, există un cîntec care arată cît de diferit este personajul principal. În Beauty and the Beast (Frumoasa și Bestia), la începutul filmului tot satul cîntă despre cît de ciudată e Belle. În The Little Mermaid, Ariel – care lipsește de la concertul familiei – declară și ea că vrea mai mult decît îi oferă regatul ei subacvatic.

În toate filmele Disney, personajul se desparte / este despărțit de familia sa. Alice cade în scorbura copacului și ajunge în Țara Minunilor, Tiana din Princess and the frog (Prințesa și broscoiul) este transformată în broască și pleacă cu prințul să caute pe cineva să îi transforme la loc în oameni, Mulan pleacă la armată pentru a-i ține locul tatălui ei. De aici încep tot felul de dificultăți, ca în orice poveste. Noroc că personajul principal are un ajutor (un sidekick) care îi dă sfaturi, îl susține moral și intervine uneori salvator în acțiune. Cînd am fost la Disneyland, ni s-a povestit cît de mult se lucrează la un astfel de personaj și ce important este el în a da viață și umor scenelor. Asemenea personaje secundare celebre sînt Flounder, Djinn-ul lui Aladdin, Chip – ceșcuța ciobită, Stich extraterestrul, dragonul Mushu. Adesea ele sînt interpretate de voci celebre, precum Robin Williams (Djinn-ul) sau Eddie Murphy (Mushu).

Inevitabil, dacă într-un film Disney este prezent un cuplu, există și un duet romantic. Cînd Aladdin o scoate pe Jasmine în oraș (peste oraș) pe covorul zburător, ei cîntă împreună „A Whole New World“. Foarte important e și momentul personajului negativ, cînd pare că acesta va ieși învingător. Rareori, însă, un villain Disney are propriul cîntec (Ursula – vrăjitoarea mării, Dr. Facilier din The Princess And The Frog).

Nu ar fi Disney fără un final fericit! Întotdeauna personajul principal își împlinește visele, iar cel negativ este înfrînt și umilit sau chiar ucis. Cînd eram mică, momentul meu preferat era atunci cînd prințesa își găsea finalul fericit, dar acum, că am crescut, mi se pare că personajele negative ale unui film Disney sînt mult mai interesante și cu povești mai complexe. Mi-ar plăcea să văd un film cu un final mai nuanțat.

Catrina Gheorghiu este elevă la Colegiul Național Bilingv „George Coșbuc“.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.