Mine şi muzee

Publicat în Dilema Veche nr. 592 din 18-24 iunie 2015
Mine şi muzee jpeg

Dilemei vechi,

Ai făcut opoziţie lui Miron Cozma, pe vremea cînd era tartorul ăl mare? 

Am făcut, na! Lucram la Mina Petrila şi am fost unul dintre iniţiatorii sindicatului Demnitatea, singura entitate sindicală care nu făcea parte din Liga Minerilor. De care demnitate s-a ales praful, pentru că, nu-i aşa, ce se vinde mai bine decît intelectualul?!… Vorbesc aici de vreo 250 de cadre TESA care au pactizat cu Luceafărul. Restul de patru din sindicat s-au tot judecat, dar Miron a cîştigat! Of, of, of, ce păcat! 

Cum arăta Valea Jiului şi ce valoare avea minerul atunci? 

Petrila, fanionul Văii Jiului, arăta bine atunci: pe un kilometru distanţă existau 42 de cîrciumi. Astăzi, pe cam aceeaşi distanţă, sînt doar 28 de magazine

Iar privitor la cursul de schimb al minerului, unul de atunci face cît 4,5 de azi. 

Cum desfăşori harta clinică a zonei? 

Cînd a văzut Guvernul că nu mai avem cu ce plăti, ne-a mai dat cîteva luni de trăit. Iar apoi, vorba lui dottore, scapă cine poate! 

Ce s-a întîmplat de la „Moarte intelectualilor!“ în Piaţa Universităţii la viaţa de astăzi din Vale? 

S-a dărîmat şi s-a furat. Cum s-ar zice, am ţinut pasul cu ţara. Din păcate, n-am fost avangarda, cum ne-a obişnuit Nea Nicu. 

Cine mai este miner? 

Pentru cîteva locuri de miner la Lupeni, zilele trecute s-a organizat un concurs de admitere. Concurenţa a fost ca la facultăţile de medicină în vremurile apuse. 

Te-ai implicat cultural în Petrila, casa ta a devenit Festival. Cum eşti privit? 

Am făcut din Petrila Periferia Culturală Europeană. Am luat cu ea vreo patru premii la gale ale societăţii civile româneşti. N-am primit nici un ban de la Primărie. Şi cu asta, totuşi, lumea de aici nu dă năvală la acţiunile de culturalizare. Probabil că mă consideră prea deştept ca să o fac pe banii mei şi prea prost ca să nu spăl, şi eu, nişte bani prin ceea ce fac. 

Cît de mult au contat pentru petrileni (autorităţi, cetăţeni) cultura şi caricatura ta celebră la Bucureşti? 

Se spune că un specialist e întotdeauna cel care vine dintr-un alt oraş. Deci, nu e cazul. Vorba filozofului de Petrila: „Bă, dacă era el atît de deştept, rămînea aici?“. Aşadar, problema nu e cine aprinde lumina în Petrila, ci cine o stinge. 

Cum ai face tu din Valea Jiului un muzeu? Ce exponate ar cuprinde? 

Cînd am început, împreună cu arhitecţii de la Asociaţia Plus/Minus, acţiunea de salvare a clădirilor încărcate de istorie ale Minei Petrila, am propus o serie de circa zece muzee care să funcţioneze într-un sit cultural. Aveam în spate experienţa construcţiei Casei Memoriale „I.D. Sîrbu“, a „Mother’s Museum“-ului şi, ulterior, împreună cu arhitecţii, a Centrului Pompadou. Amintesc din lista celor zece: un Muzeu al Mineriadelor, un Muzeu Antropologic al Minei Petrila în 100 de poveşti, un Muzeu al Poeziei Româneşti, un Muzeu After-Postmodern „Instalatorul Român“, un Muzeu al Zahărului, un Muzeu Colonia Minerală ş.a.m.d. Vorba vărului Picasso: „Daţi-mi o casă şi vă dau înapoi un muzeu!“.  Parafrazîndu-l pe Magistrul Ursachi: „Dar vouă (autorităţilor) de toată această istorie nici că vă pasă!“. 

a consemnat Eugen ISTODOR 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.