"Măsuri şi greutăţi" ale facultăţilor umaniste

Publicat în Dilema Veche nr. 261 din 18 Feb 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Multe sînt problemele care dau de furcă, astăzi, învăţămîntului universitar românesc. Corupţia, impostura ştiinţifică şi goana după diplome ne vin, tuturor, primele în minte, iscă focuri de paie în presă, comisii ad-hoc şi pacte naţionale... În van aşteptăm crearea unei mase critice a nemulţumiţilor, pentru că (adesea) aceştia părăsesc terenul (pentru terenuri mai... mulţumitoare); în van sperăm intervenţii legislative, ele nu au fost niciodată după 1989 decît cîrpeli ale unei trebi rău alcătuite. "Situaţiunea" se mai altoieşte cu două elemente noi ale contextului "obiectiv": scăderea demografică şi mutaţia de mentalitate a societăţii noastre, care nu mai crede că, dacă ai carte, ai parte. Dacă ai loc pe sticlă şi în reţelele puterii - da, ai parte. Într-o lume unde informaţia înseamnă putere, cunoştinţele (de specialitate) devin nerelevante. Cunoaşterea? "...O frază de dînşii inventată" - ar zice un scriitor neinteresant azi, pentru că e mort, deci nu poate participa la un talk-show nici măcar pe tema crizei învăţămîntului românesc, care oricum nu face rating... În fapt, asemenea metehne rezultă din nereuşita urzelii dintîi a sistemului universitar postcomunist. De oricare din fire ai trage, se deşiră. De pildă, învăţămîntul nostru este gratuit prin Constituţie, dar subvenţionarea sa insuficientă şi după criterii discutabile îl aduce în situaţia de a se chinui să găsească fonduri de subzistenţă. Se numesc "resurse extrabugetare". Capacitatea de a le "atrage" este un "criteriu de relevanţă şi de excelenţă"; expresiile frumoase ale noii limbi universitare de bumbac maschează însă, de la "supravieţuire" la "îmbogăţire", cu totul alte raţiuni. Aşa se nasc struţocămile unde învăţămîntul bugetat e paralel celui cu taxă, examenele gratuite - celor plătite, iar studenţii pot fi absolut nefrecventanţi, numai să fie înmatriculaţi, deci - cuantificabili. Atîta vreme cît principalul criteriu de bugetare îl reprezintă numărul de studenţi înmatriculaţi, în loc de creşterea competitivităţii, vom asista la o creştere a productivităţii, calculată în număr de studenţi "pe cap de cadru didactic": cel mai adesea, mult mai mulţi decît retoric-invocatele "standarde occidentale" la care aspirăm. Producem absolvenţi cu diplomă, cincinalul în trei ani de-acum (în patru ani şi jumătate fiind, nu-i aşa, o experienţă învechită), şi, ca să nu îi pierdem pe parcurs, "se recomandă adecvarea standardelor de promovabilitate la nevoile studenţilor noştri". Un cititor dilematic va savura, sper, turnura acestei ultime fraze. Universitatea noastră gratuită, de veche tradiţie humboldtiană, europeană dintotdeauna şi renăscută după căderea comunismului, se vede administrată, în această logică, precum o instituţie antreprenorială, deşi ea este - după lege - un bun public. Iar administratorii săi nu au, cel mai adesea, pregătirea profesională adecvată managementului instituţiilor (bunurilor) publice. Gestionarii unui bun public ştiu că profitul lui e pe termen lung (plata salariilor e un termen scurt) şi că el poate fi, horribile dictu!, simbolic. Nu se poate juca la bursă şi nu aduce dobîndă depozitelor nimănui. Nici exclusiv antreprenorială, nici absolut autotelică faţă de cererea pieţii forţei de muncă, universitatea funcţionează - acolo unde e legiuită bine - potrivit unei logici plurale, redistributive, care găseşte modalităţi de a contrabalansa, măcar, competiţia economică (anumite domenii de cercetare/predare sînt prin definiţie capabile să atragă mai multe resurse extrabugetare) cu aceea pe principii de competenţă şi calitate profesională. Alfel spus, o administraţie inteligentă îi ţine în aceeaşi Alma Mater şi pe cercetătorul specialist în softuri de gestiune bancară, şi pe filologul specialist în editarea manuscriselor dialectale paleoromâne din... Primul "aduce bani", al doilea, evident, nu (ba mai şi vine să ceară fonduri pentru vreo ediţie necesară numai altor 50 de institute de pe glob...). Ideea că excelenţa lor, în spaţiul ştiinţei, este perfect comparabilă şi absolut ierarhizabilă exclusiv pe baza criteriului antreprenorial e rudă bună cu întrebarea "pe cine iubeşti tu mai mult, pe mama sau pe tata?". După cum convingerea că "bogăţia softistului" va determina ambiţionarea filologului şi succesul lui financiar pe măsură (într-un climat de competiţie economică? cu şanse egale?) o poate avea numai cine crede că orice competiţie e ca între Pepsi şi Coca-Cola. Exemplele lumii cu vechime în libertate, liberalism şi autonomie universitară mă fac să cred că nu, comercializarea actului de educaţie într-o instituţie de stat nu determină neapărat creşterea calităţii procesului educativ-formativ. Nu am competenţele profesionale pentru a aprecia consecinţele, în timp, ale subordonării bunului public, care este "universitatea", la dinamicile pieţei absolut libere. Şi asta în contextul românesc, aflat încă foarte departe de o bunăstare economică reală. Dar, ca universitar trăitor după această logică strîmbă, ştiu de la firul ierbii cum e cînd se tinde către absolutizarea criteriului economic în validarea unei filiere din spaţiul universitar (adecvarea rapidă la cerere şi ofertă, prin augmentarea mobilităţii şi reconversiei profesionale a corpului academic, ar trebui să transforme, în vreo trei ani, profesorul de latină, într-unul de engleză pentru firme). Face parte din avantajele aparte ale unei Facultăţi de Litere, cred, să fie printre primele izbite de valul schimbării. În chip traumatic, pentru că filierele filologice (mai mult, poate, decît altele, dar fără a deţine exclusivitatea) presupun construcţii lente, pe termen lung, strategii ale reflecţiei, dezbaterii, experimentării, care nu coincid în ritmuri cu acţiunea regulatoare a pieţei. Absolutizarea acesteia din urmă poate fi decisivă pentru destinul unei producţii de bunuri simbolice - adică, al unei culturi. Nici la nivel economic, ca să nu mai vorbim, astăzi, de nivelul social, profesiile filologice nu vor avea, niciodată, atractivitatea altora: editorii, traducătorii, profesorii, mediatorii culturali au pretutindeni salarii mai mici decît metaforicul "informatician de gestiune". Desigur, se poate pune şi problema dacă aceste salarii medii-mici sînt decente, ceea ce e o cu totul altă poveste... Deocamdată, filierele filologice atrag - comparativ - studenţi mult mai puţini, au parcursuri mai dificile şi mai costisitoare (la noi, dubla specializare a studenţilor la Litere este obligatorie, după lege - singurul asemenea caz în filierele universitare locale - ceea ce e, teoretic, în avantajul absolventului şi, practic, întru ruina facultăţii care îl şcoleşte). Ele atrag totodată mult mai puţini bani din finanţări non-bugetate ale cercetării, pentru că... aşa se plătesc bunurile simbolice. Un mare dicţionar al unei literaturi naţionale, la care vor fi muncind zeci de specialişti (cu minimum opt ani de studii universitare în spate fiecare) se face într-un deceniu: plata lui ("după buget, mică...") va fi treaba statului ("el ce treabă are?"), dacă doreşte să aibă un asemenea produs cultural cu valoare identitară. Dar este, oare, falimentul economic al filierei semnul lipsei ei de relevanţă culturală şi/sau ştiinţifică, după cum ni se spune? Nu cred, fireşte, dar eu aparţin "filierei" în discuţie. Şi nu văd nici o politică - a unei universităţi în autonomia ei mult-dorită sau a ministerului în coerenţa proverbială a măsurilor sale - de motivare a opţiunilor studenţilor pentru specializări cu valoare simbolic-identitară, modeste economic, dar ireductibile cultural. Într-o vreme cînd învăţămîntul secundar are cu 20% mai puţini profesori decît îi trebuie, iar Literele "produc profesori pentru secundar", nu se angajează în şcoli decît iluminaţii sau cei ce nu şi-au găsit un post mai bun. Într-o cultură în care ediţiile filologice încheiate ale patrimoniului naţional încap în două dulapuri, meseria de editor/filolog nu întruneşte criteriile minimale de relevanţă pentru accesarea de fonduri structurale în profesionalizarea forţei de muncă cu pregătire superioară. Părem să fi uitat unde duce logica lui "jos cu intelectualii că nu produc nimic". Dar, desigur, filierele academice care formează profesioniştii prezervării memoriei nu sînt interesante antreprenorial...

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.