Festivalul Internațional Shake­­speare de la Craiova, ajuns la a zecea ediție, nu mai este de mult doar un loc de întîlnire al celor mai interesante producții după piesele Marelui Will, ci și un spațiu de reflecție asupra creației shakespeariene; e, deci, nu doar o vitrină în care ni se arată, de la an la an, transformările & adaptările estetice, reinterpretările și mutațiile stilistice, recitirile și restituirile u­nor capodopere teatrale, ci și un forum în care textele shakespeariene sînt supuse probei timpului. Căci ceea ce îl face pe Shakespeare cu adevărat universal e faptul că e accesibil nu doar în orice spațiu cultural, ci și (pînă acum) în orice epocă.

În 23 aprilie se marchează la ni­vel mondial 400 de ani de la moartea lui Shakespeare. Sub egida Anului Shakespeare, British Council a lansat un program de popularizare a operei sale, care include turnee cu spectacolele cele mai importante realizate în Marea Britanie și în lume după opera lui Shakespeare, lansări de carte, colocvii și conferințe, dar și abordări alternative ale scrierilor și biografiei sale. E, de fapt, anul în care „industria Shakespeare“ e turată la maximum: BBC lansează un Festival Shakespeare de teatru radiofonic. Royal Shakespeare Company a pregătit o superproducţie după Visul unei nopţi de vară – Dream 2016. Spectacolul lansat în februarie va pleca într-un turneu naţional la sfîrşit de aprilie. Teatrul a mai anunţat trei premiere noi anul acesta: Hamlet, Cymbeline şi Regele Lear. Cele trei spectacole se vor juca într-un amplu turneu în China. La Stratford-upon-Avon, zeci de spectacole şi concerte sînt programate în 23 aprilie – un festival de o zi. Shakespeare’s Globe a pregătit o superproducţie de teatru şi cinema: pe malurile Senei, pe o lungime de 2,5 mile, au fost instalate 37 de ecrane uriaşe pe care sînt proiectate scene din spectacole shakespeariene. Iar British Library prezintă o expoziţie despre cum a devenit Shakespeare o vedetă culturală mondială. Căci, dacă ar exista un Panteon al literaturii universale, Shakespeare ar fi, cu siguranţă, zeul său suprem. Dincolo de festivisme și festivaluri, exact asta ne-am propus să urmărim și noi în acest Dosar: cum funcționează mașinăria Shakespeare. 

Ilustraţie de Ion BARBU