La Belle Époque – „Labele-poc”

Alina PAVELESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 902 din 22 – 28 iulie 2021
La Belle Époque – „Labele poc” jpeg

Gluma asta răsuflată aproape că o uitasem. O știau toți puștanii de pe „vremea mea”, care – asta e! – s-a nimerit să fie și vremea lui Ceaușescu. Mi-a fost dat s-o aud iar, destul de des, în ultimele săptămîni, mai precis de cîte ori un fost puștan de pe „vremea mea” mă întreba la ce mai lucrez și trebuia să-i răspund că scriu ceva despre La Belle Époque. „La Belle Époque sau Labele-poc?”, venea invariabil întrebarea. Grea dilemă, tovarăși! Crezuserăm la un moment dat că revoluția din 1989 ne scosese din ea, dar uite că nu, uite că încă ne fugărim unii pe alții între cele două capete ale sale. Noi nu mai sîntem de mult puștani, iar cei care sînt, azi, nu mai înțeleg de ce ar trebui să rîdă cînd aud poanta. De fapt, nici măcar nu e singura poantă de pe vremea noastră rămasă fără obiect. Mai țineți minte cum ne cocoșam de rîs la replicile alea tîmpite din filmele cu eroi ai muncii socialiste? Azi, cînd se reiau la TV – și se reiau, se tot reiau pînă la sațietate –, în afară de noi, nimeni nu mai rîde. Dacă le revezi tolănit pe canapea între maică-ta și copilul tău adolescent, a bătrînă te va surprinde, cel mai probabil, cu un oftat din rărunchi și o palmă peste gură cînd te umflă rîsul, iar „ăla micu’”, iarăși cel mai probabil, îi va ține partea ei, nu ție, din motive pe care nici tu, nici armata de pedagogi de școală nouă nu reușiți să le înțelegeți și, la drept vorbind, nici nu vă prea străduiți. Altminteri, explicația e simplă: pentru ei doi, treaba e acum serioasă. Stupizenia poveștii nu li se mai pare esențială, ci referința la un timp ideal la care amîndoi jinduiesc, deși din direcții diferite. Un timp al ancorelor. E un fapt demonstrat, în lipsa sentimentului de încredere în viitor, nostalgia (a ta sau a altora) se potrivește ușor în golul lăsat de propriul proiect de viață. Cînd prezentul dizolvă temeinic identitățile fără a propune nimic în schimb, nostalgia îți dă confortul ancorei înfipte în identitatea pe care nu ești pregătit să ți-o pierzi sau, la capătul opus al scării generațiilor, pe cel al frînghiei de care te-ai putea agăța ca să îți dibuiești cumva o identitate.

Nostalgia se naște ușor în acel tip de vremuri care se reașază, se tot reașază și nu mai termină de reașezat, iar oamenii prinși între faliile lungii reașezări își pierd pur și simplu simțul direcției. Istoria – care poate nu ar conta prea mult dacă nu s-ar suprapune cu viața lor personală – li se pare blocată într-o fundătură fără speranțe, o fundătură în care putrezesc de-a valma, și ei, și ea. Așa e lumea, așa e psihologia omului și parcă încep să presimt că, dacă lucrurile vor continua în același trend, și noi, la rîndul nostru, vom deveni – Doamne, ferește! – nostalgici după oribilii ani ʼ90, asta dacă nu cumva am ajuns să regretăm de pe-acum „vremea lui Ceaușescu”.

„Les belles époques” – nu mai contează care, oricum ele nu există decît în mintea noastră – sînt proiecțiile „de salvare” ale celor dezamăgiți deopotrivă de prezent și de viitorul pe care cred că îl întrezăresc, ale celor care au renunțat să mai lupte fiindcă au fost învinși pe prea multe fronturi, ori pur și simplu fiindcă alții, înaintea lor, au încercat și au fost învinși, ori pentru că se simt prea singuri în lupta cu un „sistem” mult prea mare. Nici cei născuți prea leneși sau deveniți între timp prea cinici ca să mai lupte nu sînt lipsiți de morbul nostalgiei, dar ei nu-și promovează frustrările drept proiect de viață, așa că, de regulă, îi neglijăm.

„Labele-poc”... Noi, cei care încă ne mai amintim în ce consta poanta, avem și noi frustrările noastre. Oho, și încă cum! Inexplicabila uitare a altora – care ar trebui să și-o amintească, dar preferă să nu – e printre cele mai mari frustrări ce ne muncesc. Cum poți să uiți zilele și nopțile petrecute la coadă la pui (sau la brînză, sau la ouă, sau la hîrtie igienică), procrearea obligatorie, spectrul Securității care ne „asculta” din umbră, așteptarea de cîte zece ani ca să îți poți cumpăra o Dacie 1300, caloriferele reci în miezul iernii și apa încălzită „la oală” pe aragaz (mă rog, pe acestea, dacă le-ai uitat și se întîmplă să trăiești în București, mai are grijă primăria să ți le amintească), pîinile pe care le duceai rudelor de la țară în schimbul cărnii pe care ți-o dădeau pe șest fiindcă nu aveau voie să-și taie animalele din bătătură chiar cum îi tăia capul, granițele ermetic închise și Fata Morgana a pașaportului cu aprobare de la Partid sau cele două ore de program TV din care nu aveai ce să alegi decît exasperantul spectacol al „labelor-poc”? Cine uită nu merită, o spunem ritos. Nu merită să trăiască libertatea de a fi ce vrea (chit că nu prea știe ce să vrea), de a călători unde vrea (chit că o face mai ales ca să muncească pe unde poate după ce acasă i s-au închis toate drumurile), de a învăța unde vrea (chit că, la sfîrșitul parcursului inițiatic, se va întoarce la același acasă și va constata că, dincolo de discursul demagogic al politicienilor, nimeni nu simte cu adevărat nevoia să folosească ce a învățat el), de a-și  lua cîte mașini vrea, cîte case vrea (dacă are cu ce, se înțelege), de a-și cumpăra haine de firmă din magazine de firmă, iar nu de pe strada Covaci (chit că alea de pe strada Covaci erau, la vremea lor, ceva mai originale decît sînt astea de-acum în magazinele lor de firmă) etc. etc.

La cele două capete ale dilemei memoriale – descrisă, iată, atît de bine în poanta răsuflată de pe vremea mea – se dau crîncene bătălii de cuvinte. „A fost La Belle Époque!”, „Ba a fost Labele-poc!”, „Ba habar n-ai tu!”, „Ba tu, că ești nostalgic!” Și, cînd ai zis „nostalgic”, anatema-i gata. Nu mai stai să analizezi că, de fapt, anatema e soră bună cu nostalgia, că și ea e, în fond, tot o ancoră de care ne agățăm omeneasca nevoie de certitudine, un Nervocalmin pentru frustrări. În spațiul dintre luptele noastre verbale, dintre cele două trecuturi, cel idealizat și cel demonizat, abia dacă mai rămîne loc pentru prezent și pentru năuceala lui „ăla micuʼ”, care privește amețit la încleștare. Pînă la urmă, „ăla micuʼ” alege și el ce poate, alege – firesc – să se așeze de partea cui îi oferă măcar o biată „narativă” a mai-binelui, adică a speranței, fie și proiectată înapoi. Și abia asta, alegerea lui „ăla micuʼ”, ar trebui să ne sperie pe toți, ea e adevăratul monstru care răsare din spatele frustrărilor, atunci cînd prezentul îți pare o fundătură, iar viitorul se dezbate aiurea, pe „vini” trecute, neasumate de nimeni cu adevărat.

„Viața – atunci, acum și întotdeauna – e cu de toate, însă din astea toate poți oricînd să mai și alegi. Căci drumul e așa cum i se așterne omului în cale, dar și omul mai poate – ba chiar trebuie – să-și croiască drumul lui. Nu există istorie ideală, dar n-ar mai exista deloc istorie dacă am înceta să mai luptăm pentru a insera, în valurile ei înspumate, propriile noastre idealuri. Iar dacă noi am greșit, ne-am rătăcit – și ne-am cam rătăcit, trebuie să o recunoaștem – nu îți rămîne altceva de făcut decît să o iei singur de la capăt, să-ți alegi idealul tău și să te lupți pentru el cu istoria. Fără să te mai uiți în gurile noastre, doar la greșelile noastre, iar asta numai ca să fii cît mai sigur că nu te vei pomeni repetîndu-le. De greșit, vei greși și tu, dar măcar greșelile tale să fie ale tale, nu ale altora.” E tot ce ar trebui, pînă la urmă, să-i spunem noi lui „ăla micuʼ”. Pe șleau, fără înflorituri. Și singurul motiv pentru care merită să îl împărtășim din prea puțin gloriosul nostru trecut recent. Restul e doar o bătălie – dinainte pierdută – cu fantomele.

Dar, în vîltoarea bătăliei, cine mai are timp să se gîndească și la „ăla micuʼ”?

Alina Pavelescu e arhivistă și scriitoare. Cea mai recentă carte publicată este Sindromul Stavroghin, Humanitas, 2019.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.