Kitsch bombastic, operă valoroasă

Publicat în Dilema Veche nr. 385 din 30 iunie - 6 iulie 2011
Fenomenul BD jpeg

În Germania, numele său e binecunoscut, eseurile sale au intrat în bibliografiile obligatorii la clasele cu profil filologic, opera îi este studiată în toate universităţile importante, numele său figurează, alături de Ionesco, Eliade şi, mai nou, de Herta Müller, pe lista (de altfel, scurtă) a autorilor de origine română prezenţi în peisajul literar german. Aşa că această apariţie editorială nu avea cum să treacă neobservată. Firesc ar fi fost ca publicarea scrierilor fasciste ale lui Emil Cioran să stîrnească polemici. Însă polemicile n-au avut loc – cartea Despre Germania (Eseuri din anii 1931-1937), apărută la Suhrkamp, a iscat doar controverse. Prestigioasa editură a publicat deja pînă acum cea mai importantă parte a operei, aceste texte – printre primele ale autorului – au fost traduse în germană de abia acum. Editorii au considerat că centenarul e un moment oportun pentru a publica această parte mai puţin cunoscută a operei: aniversarea e un prilej de reflecţie, de analiză, de bilanţ…  

Cei mai mulţi cronicari au citit „cu neplăcută surprindere“, „cu stupoare“, „îngreţoşaţi“ deraierile din tinereţe ale filozofului. Desigur, s-a auzit/citit despre aceste scrieri, dar una e să urmăreşti citate sau parafraze furnizate de cine ştie ce biograf, şi cu totul alta e să urmăreşti argumentele pe care Cioran şi-a fundamentat atracţia pentru dictatură. Aceste scrieri „fascistoide“, de un „kitsch bombastic“ (după cum notează Die Zeit), ar putea da tonul unei noi interpretări a operei sale filozofice, de o portanţă „deloc neglijabilă“ şi „cu siguranţă valoroasă“. Frankfurter Rundschau sugerează că, adoptînd limba franceză, renunţînd să mai scrie în română, Cioran a vrut poate să facă uitate derapajele ideologice din tinereţe. Badische Zeitung (publicaţie locală) titrează mare: „Emil Cioran, un duşman al umanităţii“. Autorul textului se întreabă dacă nu cumva avem de-a face cu un „caz Heidegger“ românesc. Pe de altă parte – notează autorul –, Cioran ar fi fost „un clochard al metafizicii – nu pentru că ar fi locuit pînă la sfîrşitul vieţii într-o mansardă pariziană modestă, ci pentru că din punct de vedere transcendental a fost mereu fără adăpost“. Tot în Die Zeit, dar de această dată sub semnătura lui Fritz J. Raddatz – cunoscut cronicar literar –, a apărut şi un articol devastator în care se afirmă că aceste texte ar depăşi cu mult nebunia scrierilor fasciste ori xenofobe ale lui Ernst Jünger, Céline sau Ezra Pound. Din cronică nu lipsesc cîteva pasaje în care Cioran face elogiul dictaturii şi-al lui Hitler.  

Nu e o întîmplare că e unul dintre cei mai neiertători critici de acum ai lui Cioran. În cuvintele sale tăioase se poate întrevedea eşecul unui interviu realizat cu mult timp în urmă. Căci acelaşi Fritz J. Raddatz l-a întîlnit pe Cioran în 1986. Pe vremea aceea, gazetarul nu ştia probabil decît din auzite de faptul că interlocutorul său fusese atras de ideologia fascistă. La întrebarea voalată dacă a resimţit vreodată fascinaţia fascismului, Cioran a răspuns atunci scurt şi sec: nu.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.