Înghesuială promiscuă

Mariana CELAC
Publicat în Dilema Veche nr. 253 din 22 Dec 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

În oraşele româneşti trăiesc 11 milioane de suflete. Opt din zece stau "la bloc". Blocurile sînt, de regulă, fie de patru, fie de zece etaje. Iar apartamentul (mediu, statistic) e format din ceva mai mult de două camere, cu bucătărie, încălzire centrală, apă curentă caldă şi rece, "grup sanitar" interior, vestibul şi cămară. În 40 de ani de reformă socialistă au fost construite trei milioane şi două sute de mii de asemenea apartamente. După "palazzo pentru proletari" din anii ’50, cu faţade renascentiste, camere mici şi delfini de ciment în curţile interioare, transformarea locuirii a luat calea dreaptă a soluţiilor tip chemin de grue (calea de rulare a macaralei) sau de Plattenbau (panourile mari). Suprimarea diferenţelor, uniformitate, viteză în execuţie cu sacrificarea calităţii, norme inflexibile, infrastructură centralizată, planificare otova şi goana după cît mai multe "unităţi date în folosinţă", materiale şi finisaje tot mai sărace, criterii compoziţionale, estetice şi funcţionale secretate de o birocraţie obtuză - iată planul urbanizării socialiste! Ultimul dictator a adăugat cîteva mici inovaţii acestei scheme. Dispoziţia liberă a structurilor în spaţii plantate a fost înlocuită cu fronturi continue în lungul bulevardelor. Balcoanele prefabricate au primit un mic decor, de obicei inspirat de motivul falic de pe Poarta Sărutului, în chip de referinţă la specificul naţional. Centrele tradiţionale din oraşele munteneşti şi moldoveneşti mai ales, Bucureştiul inclus, au fost rase şi recompuse în jurul unei pieţe ceremoniale din blocuri "cu magazine la parter" cu demolare în covor a oraşelor vechi. Chiar partizanii ireductibili ai urbanismului egalitar sînt de acord că blocurile au fost prost construite, structurile sînt strîmbe şi supradimensionate, camerele - mici, peisajul - monoton şi degradat, materialele şi tehnicile de construcţie - din ce în ce mai sărace. Dar - ni se spune - evidenţa nu poate fi ignorată. Chiar dacă are virtuţi limitate în termeni estetici şi funcţionali, în cei cincizeci de ani a fost ridicat spaţiul de funcţionare al unei societăţi urbane şi industriale. Modernizarea locuirii a fost rezultatul unei solidarităţi eroice, a sacrificiului luminat al naţiei întregi, toate în numele devenirii postindustriale de astăzi. Numai că lucrurile stau cu totul altfel. Pus în balanţă, locuitul la oraş înainte şi după epoca blocurilor nu arată diferenţe prea mari. În cele din urmă, un efort disproporţionat de construcţie nu a făcut altceva decît să conserve starea de subdezvoltare endemică a locuirii. Pentru grupul de arhitecţi şi urbanişti care între anii 1920-1930 au produs un plan general de dezvoltare pentru Bucureşti, chestiunea locuirii era una centrală. Cu oraşe compuse din "insule firave de lux înconjurate de un cerc ameninţător de mizerie şi răzvrătire" nu se poate avansa spre modernitate - spuneau ei. În Capitală, de pildă, doar 13% din totalul locuinţelor puteau fi clasate drept confortabile, restul - o imensă coroană fără acces la infrastructură elementară, rar construită, cu case "troglodite", dacă e să folosim un termen recurent în literatura vremii. Mai bine de jumătate dintre locuinţele urbane (56,8%) avea o singură cameră, fără instalaţii sanitare interioare şi fără lumină electrică. Indicii de locuire urbană medie ne dau, în anul 1930, 2,33 camere per locuinţă şi 2,8 locuitori per cameră de locuit, bucătăriile de peste patru metri pătraţi incluse. Şaizeci de ani mai tîrziu, în 2002, după datele de recensămînt, locuitorii din blocurile socialiste au acces - teoretic - la instalaţii sanitare interioare şi încălzire centrală. Dar locuinţa medie are tot doar 2,06 camere per apartament, iar ocuparea medie este de 1,46 persoane pe cameră, adică trai în înghesuială promiscuă. 13% din locuitorii oraşelor dorm cîte cel puţin trei într-o încăpere. Subdezvoltarea istorică a locuirii urbane nu a fost esenţial modificată, doar deplasată pe un fel de trotuar rulant. Stagnarea şi disoluţia spaţiului fizic în centrele şi cartierele tradiţionale, ghetouri etnicizate emergente, o populaţie în extremă sărăcie care îşi construieşte favelele autohtone (cam 700.000 de oameni trăiesc în oraşe în adăposturi improvizate din materiale non-constructive), urîţenia peisajului, violenţa subculturii de cartier - toate sînt efecte colaterale ale modernizării socialiste. Toate aceste evoluţii, absente din agenda politică, ignorate de reflecţia intelectuală, tratate cu frivolitate de media, sînt atît de grave încît orice discuţie despre stilism şi funcţionalitate pare candoare deplasată, dacă nu e francă ironie. Puţine categorii arhitecturale au avut parte de analize minuţioase, de critică argumentată şi mituri mai tenace ca blocul socialist. Incapabil să îşi îndeplinească promisiunile de modernizare, urbanismul societăţii cazate în oraşele de blocuri este un eşec special, hulit masiv, dar condamnat să dăinuie pentru că e "tras" în material definitiv, practic indestructibil şi pentru că nu se prea ştie ce poate fi pus în locul lui. În varianta socialistă amendată de îmbunătăţirile de tranziţie sau ca estate nou cu nume duios, gard păzit, blocuri-turn de 30 de etaje, apartamente cu "vedere de milioane" şi preţuri extravagante, locuirea colectivă rămîne singura soluţie tangibilă. Chiar într-o viziune optimistă, două generaţii de acum încolo nu vor avea altă ieşire decît să se instaleze "la bloc", vechi sau nou, evident după bugetul la îndemînă. Şi să exploreze în continuare, teoretic, desigur, de ce stilismul şi funcţionalitatea cartierului sînt atît de puţin agreabile.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.