În numele tătucului

Dragoș PĂTRARU
Publicat în Dilema Veche nr. 746 din 7-13 iunie 2018
În numele tătucului jpeg

Mereu, vorbind de umor, nu spunem prea multe despre laboratorul acestuia. Ne place sau nu gluma și atît. I-am luat lui Dragoș Pătraru o opinie „la fierbinte“, la nervi. Fără glumă. L-am rugat să verse fără zaț tot veninul. Tot. Rar lucru a făcut Pătraru. S-a expus. De ce? Sînt vinovat. M-a interesat starea de fapt a unui om care face umor. L-am provocat să-mi scrie ce este în capul/sufletul lui în momentul în care era abia ieșit din seria de dezvăluiri privind TVR și pe Doina Gradea, proaspăt chemat la Comisia de Cultură. Aici nu mai este vorba doar de umor. Este o stare explozivă. Detalii pentru cei mai puțin obișnuiți cu Dragoș Pătraru și cu emisiunea sa Starea nației. Starea nației și-a asumat misiunea intransigentului în lumea mass-media de astăzi. Face glume pe seama tuturor, Opoziție sau Putere, dar nu face nici un compromis în privința influenței patronale, a celui care dă banii pentru producție. S-a întîmplat în numai cinci ani la colaborarea cu TVR, Digi24 și iar TVR. De cîte ori patronul a impus reguli, de atî-tea ori Starea nației a semnalat situația. Patronii i-au dat avertismente, Starea nației nu s-a lăsat. Recent, Dragoș Pătraru a dezvăluit presiunile Doinei Gradea, actual președinte-director general al TVR. Și, bineînțeles, așa s-a ajuns la anchete, denigrări ale umorului marca Starea nației. Da, citiți de ce este în stare umorul cînd e cenzurat. (E. I.)

Ce înseamnă Puterea care nu ține cont de adevăr și de dreptate – la naiba, care nu ține cont nici măcar de lege – am văzut la audierea din Parlament a doamnei Doina Gradea. În mîna unor slugi, puterea devine o armă letală împotriva democrației. Ce poate fi mai periculos pentru democrație decît o comisie parlamentară – auzi, de cultură – care pune interesul unei găști de partid înaintea interesului public? Și asta se întîmplă de aproape 30 de ani. Cea mai importantă instituție a democrației linge tălpile Puterii, linge tălpile unui tătuc. Și tătuci am avut destui. Iliescu, Băsescu, iar acum, cel mai tătuc dintre tătuci, Dragnea. A cărui fostă secretară e în comisia de cultură. Tot acolo se află, printre bacalbași și pleșoieni, și Diana Tușa, de profesie traseistă. Ajunsă la partidul pe care-l înjura cu foc, Tușa propune ca doamnei Gradea să nu i se poată adresa întrebări la o audiere în Parlament. Nici Zuckerberg, nici băieții de la Google nu au reușit așa ceva. Dar PSD poate. Pentru că PSD nu funcționează avînd în vedere interesul public, ci interesul găștii de partid. Iar gașca de partid a decis să își apere sluga pusă șefă peste TVR, cu misiunea clară de a subordona total, din punct de vedere editorial, postul public de televiziune, în vederea alegerilor din 2019 și 2020 (a se citi douăzeci-douăzeci).

Florin Pîslaru, umbra lui Dragnea, cum este descris prin ziare, m-a anunțat practic ce urmează, în momentul în care am revenit la TVR, în august, anul trecut. „Domnul președinte Dragnea vă transmite bine ați revenit la televiziunea publică“, mi-a șoptit Pîslaru la ureche, mesajul fiind, de fapt: „Sînteți aici nu pentru că v-a adus tanti asta, Irina Radu, sau pentru că aveți un public important, ci pentru că domnul Dragnea, tătucul nostru, al tuturor, a aprobat această mutare.“ Era evident de atunci, pentru noi, că se va ajunge aici. De-aia am și decis să adunăm probe, pentru ca hidoasa mașină de propagandă să nu reușească în demersul pe care de altfel l‑a și încercat: să acrediteze, în cor cu onor conducerea televiziunii, ideea că de vină sîntem noi, cei de la Starea nației, niște oameni puși întotdeauna pe scandal. Și că de fapt nimic din ce susținem nu e adevărat. Amuzant este că, dat fiind ordinul pe unitate, înregistrările nu ar confirma ceea ce spunem noi, că la TVR se dorește control politic total, pe care Gradea îl obține pe căile descrise chiar de ea, ci ne-ar face pe noi detestabili, pentru că, vai, am comis crima de a fi înregistrat niște discuții cu superiorii din TVR, în sediul televiziunii, în timpul orelor de program!

Deși s-a dezbătut intens problema limbajului folosit de Doina Gradea, nu asta este problema. Asta e ultima problemă. Care a fost scoasă în față inclusiv în comisie, unde ilustrul Pleșoianu a ajuns la concluzia că Gradea nu intervine în editorial la TVR pentru că și Pătraru vorbește urît, chiar în public. Da, vizionați audierea mea, dacă nu credeți.

t02 jpg jpeg

Faptele sînt foarte grave. PSD a dat-o afară pe Irina Radu pentru că nu a vrut să execute ordinele venite pe firul scurt, de la partid. Ce i s-a reproșat Irinei? Tonul prea critic al unor producții, între care Știrile, Starea nației, ba chiar Cooltura și Viața satului. Pînă și Universul credinței a intrat în vizorul partidului. Astea au fost temele noii conduceri. După încercări de trei luni, presiuni, amenințări, nu s-a reușit scoaterea din grilă a emisiunii Starea nației. Dar reluarea de pe TVR 2 a dispărut, la insistențele proaspătului condamnat Zgabercea. Un tip fără funcție, dar cu multe combinații financiare și politice în TVR. A dispărut Ora de știri, care a fost înlocuită cu un documentar cu audiență zero. S-a tăiat o jumătate de oră din Cool-tura, că deh, ăștia pe cultură au gura mare și nu cîntă partidul, iar Gabi Gherghescu, de la cea mai vizionată emisiune a postului, Viața satului, a primit un șef nou, fiind acuzat că e prea prieten cu Dacian Cioloș. Pînă și emisiunea religioasă Universul credinței a fost… încredințată unui nou producător. Și nu orice producător, ci chiar nepotul patriarhului. Să fie bine ca să nu fie rău, cum ar spune regele nostru, Gică Hagi.

În timp ce unii semnează contracte pînă în 2019 și sînt premiați generos pentru lipsa de performanță, în timp ce se dau zeci de mii de euro pentru deplasări nejustificate gen Eurovision, cea mai vizionată producție zilnică a postului, Starea nației, se pregătește de ieșirea din grilă.

Dragoș Pătraru este realizatorul emisiunii Starea nației.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Motivul absurd pentru care o vânzătoare a refuzat doi tineri. „Poate credea că îl folosiți la orgii“
Doi tineri, unul de 25, iar celălalt de 21 de ani, susțin că o vânzătoare a refuzat să-i servească și le-a cerut să vină însoțiți de părinți, deși aveau actele și puteau să demonstreze că sunt majori. De fapt, ei nici măcar nu au cerut țigări, alcool sau alte produse destinate exclusiv adulților.
image
Prețul amețitor cu care se vinde un garaj din lemn în Brașov: „E inclusă și mașina în preț?"
Un anunț imobiliar din Brașov pentru vânzarea unui garaj din lemn a stârnit ironii din partea românilor. Garajul de 22 metri pătrați din lemn costă cât o garsonieră.
image
Ianis, sufocat de Hagi: cum un părinte, „orbit“ de subiectivism, a ajuns să facă țăndări imaginea băiatului său
Managerul Farului a mai creat un caz, deranjat că selecționerul nu i-a titularizat băiatul în amicalele cu Irlanda de Nord și Columbia. Episodul lungește lista derapajelor unui părinte care persistă în greșeala de a-și promova agresiv fiul, mărind și mai mult povara numelui pe umerii acestuia.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.