În căutarea centrului pierdut

Alexandru GUSSI
Publicat în Dilema Veche nr. 664 din 10-16 noiembrie 2016
În căutarea centrului pierdut jpeg

Ca şi stînga şi dreapta, centrul politic nu este definit printr-o esenţă, ci prin contingenţă. Astfel, centrul poate fi definitoriu pentru sistemele politice dominate de coaliţii politice, coaliţii ce într-un fel se fac în jurul centrului, dar centrul tinde să fie antisistem în regimurile unde alternează la putere stînga şi dreapta, asta atunci cînd nu este pur şi simplu confiscat de una dintre părţi. În consecinţă, exerciţiul de a face o generalizare, fie şi numai la nivelul ţărilor europene, ne obligă să ne uităm cu precădere la contextul agitat. Un context dominat între altele de o explozie a tehnologiilor care facilitează comunicarea, explozie care deocamdată favorizează diverse radicalizări şi marginalizează discursul moderat. Vom încerca în continuare să vedem cauzele mai profunde ale acestei marginalizări şi mai ales să vedem dacă alternativa centristă însăşi nu tinde să treacă de la moderaţie spre radicalizare.

Spaţiul politic este o imensă oglindă (deformantă, desigur) a schimbărilor sociale, culturale, economice. Imaginile pe care le vedem în această oglindă sînt rezultatul dinamicii realităţii, chiar dacă e un rezultat indirect, prelucrat, mediat. Dacă azi, la nivel european, încercăm să privim către această oglindă vom vedea o dezordine inedită după cel de-al Doilea Război Mondial. Atît marile democraţii, cît şi cele mai tinere, sînt cuprinse de îndoială asupra propriei lor funcţionalităţi. Aproape peste tot partidele tradiţionale arată ca nişte dinozauri, iar cele noi provoacă mai degrabă probleme decît vin cu soluţii. Fărîmiţarea electorală duce la o interminabilă mare coaliţie în Germania, și pînă de curînd, la un rar guvern de coaliţie în Marea Britanie. Peisajul politic italian e într-o constantă bulversare, ţări ca Belgia sau Spania rămîn perioade lungi cu guverne de tranziţie, Franţa e guvernată de preşedinţi din ce în ce mai puternici şi din ce în ce mai nepopulari. De colapsul sistemului politic din Grecia nici nu ar trebui să reamintim dacă nu ar fi un laborator al eşecului politic intern şi internaţional.

Nu e aici locul să trecem prin toate cazurile în care partide populiste, autonomiste, independentiste, extremiste, în general „antisistem“ s-au impus în peisajul politic local sau naţional, cu consecinţe dramatice asupra stabilităţii sistemelor politice naţionale, dar şi a celui instituţional european. Un exemplu este Brexit-ul votat ca urmare al unui referendum provocat de forţa unui partid antieuropean şi populist, UKIP. Alt exemplu, mai recent, este cel al amînării semnării tratatului comercial UE-Canada de către regiunea belgiană Valonia, episod care pune sub semnul întrebării procesele de luarea a deciziilor din UE şi chiar credibilitatea internaţională a acesteia.

Democraţiile liberale, ca şi capitalismul, au reuşit să banalizeze crizele, ca elemente ciclice. De data asta majoritatea analiştilor consideră că e ceva mai mult. Lipsesc instrumentele conceptuale pentru a înţelege aceste bulversări, iar pe de altă parte, e o inflaţie de publicaţii despre criza democraţiei, a partidelor, inclusiv a paradigmei stînga versus dreapta.

La nivel superficial, această mare dezordine politică îşi are ca principal reper temporal momentul marii crize economice începute în 2008. Orice criză pune la încercarea soliditatea unor sisteme, iar sistemele politice ale democraţiilor europene s-au dovedit în general robuste, numai sistemul partizan grecesc a colapsat. Pe de altă parte, unda de şoc s-a dovedit destabilizatoare pe termen mediu, iar exemplul Brexit-ului a dovedit că pot exista consecinţe grave şi pe termen lung.

Criza sistemelor politice şi mai ales cea a construcţiei europene este probabil semnul epuizării ciclului politic democratic început la nivelul Europei de Vest odată cu sfîrşitul celui de al Doilea Război Mondial. În acea perioadă majoritatea ţărilor vestice criminalizau sau măcar marginalizau mişcările extremiste. În multe sisteme politice partidele neo-naziste, fasciste sau comuniste sînt scoase în afara legii. Experienţa anilor 1920-1930, a Războiului, dar şi realitatea Războiului rece erau decisive pentru noile ordini constituţionale, inclusiv pentru ridicarea pragului toleranţei faţă de discursurile considerate extremiste. Iar în ţări în care comunismul era o cultura politică puternică, legitimată şi de mişcarea de rezistenţă antinazistă, ca în Franţa sau Italia, partidele comuniste au fost zeci de ani ţinute departe de puterea guvernamentală, deşi aveau scoruri electorale de peste 20%.

Astfel, experienţa directă a războiului, influenţa SUA şi ameninţarea URSS duc la mecanisme legale şi sistemice de autoapărare, inclusiv prin (contra)propagandă, mecanisme care se constituiau într-o vaccinare colectivă împotriva ideologizării şi a extremismului. Delegitimării ideologiilor i-a urmat şi relativizarea sau declinul doctrinelor politice clasice (liberalism, conservatorism, socialism, naţionalism). Declinul ideologiilor şi al doctrinelor în primă fază întăreşte forţa explicativă şi identitară a clivajului stînga versus dreapta. Un clivaj util politic, creator de identităţi colective de substituţie.

Dacă facem un salt în timp vedem cum căderea comunismului şi drumul spre „reîntregirea Europei“ a găsit majoritatea sistemelor partizane dominate de ideea că „alegerile se cîştigă la centru“ şi de impresia că în general „se guvernează la centru“. De altfel, majoritatea guvernelor europene sînt de coaliţie şi conţin partide ce se definesc ca fiind de centru. Construcţia europeană nu numai a adus laolaltă guverne de (centru-)stînga şi de (centru-)dreapta, dar chiar este iniţial un proiect al unei creştin-democraţii ce se vrea de centru.

Epuizarea pasiunilor politice de stînga şi de dreapta iniţial ajută toate formele de moderaţie, iar centrul politic este în acest context o mişcare a moderaţiei, a compromisului în sens pozitiv. Actuala Uniune Europeană este produsul unei astfel de gîndiri politice bazate pe moderaţie şi instituţional definită de metoda compromisului.

O identitate politică ce face apel la centru caracterizează lideri ai anilor 1990 precum Gerhard Schroder, Tony Blair, Jacques Chirac, Romano Prodi, nu în ultimul rînd preşedintele Comisiei Europene Jacques Delors. Construcţia europeană şi tentaţia centrului erau la modă, erau proaspete, erau o resurse din care se hrănesc mulţi lideri politici. Accentuarea personalizării politicii ajută „deschiderea“ către centru pentru că aceşti lideri tind să depăşească identitatea lor strict partizană. Dar ca toate resursele, acestea se epuizează. Metodele de legitimare prin apelul la resursa europeană sînt treptat, mai ales după 2000, înlocuite cu discursul de legitimare prin atacarea instituţiilor de la Bruxelles, inclusiv a metodei compromisului şi a retoricii moderaţiei.

Neîncrederea în partidele de guvernămînt de (centru-)stînga şi (centru-)dreapta sînt şi un rezultat al efectului pervers al utilizării pînă la exces al metodelor marketingului politic, care au transformat viaţa politică într-o campanie electorală permanentă. Investitorii politici din timp de criză au înţeles că aceste tehnici pot fi utilizate împotriva stîngii şi a dreptei deopotrivă, dar evi­tînd poziţionările propriu-zis extremiste. În primul tur al alegerilor prezidenţiale franceze din 2007, centristul Francois Bayrou are un scor spectaculos (aproape o cincime din voturi) în calitate de candidat centrist antisistem. Tonul său moderat de altădată se transformase într unul apocaliptic, cu accente populiste, iar electoratul răspunsese pozitiv. Era o tranziţie interesantă, dar succesul său era limitat de faptul că fusese ministru, făcuse parte din sistem.

Exemplul tipic al vînării unui electorat nemulţumit, dar care nu se vede pe sine ca fiind tentat de extremism este Movimento Cinque Stelle, condus de Beppe Grillo. Acesta este un exemplu-şcoală al utilizării în noul context mediatic, definit de influenţa reţelelor de socializare, a unor tehnici noi de marketing politic. Astfel a ajuns să se impună într-un peisaj politic ce părea dominat de o bipolarizare pronunţată, ba chiar să şi cucerească importante primării, începînd cu cea a Romei.

În această perioadă au apărut multe partide noi, în acelaşi timp antisistem şi necesare sistemelor politice pentru a aduce „sînge proaspăt“. Ca observaţie generală vedem că aceste noi mişcări politice fug de vechile etichete, fără însă a propune cu adevărat ceva nou. Reţelele de socializare au provocat o adevărată renaştere a dezbaterii politice, iar partidele noi care pleacă de la acest nivel se definesc în opoziţie faţă de discursul mainstream, faţă de sistemul mediatic şi politic. Deci şi faţă de limbajul, conceptele şi semnele identitare ale acestora. Apar astfel obiecte politice ce se vor neidentificabile. Ipoteza noastră este însă că ele se situează inevitabil fie în zona populist-extremistă, fie în cea a centrului antisistem. În acest ultim caz, fuga de identitate ascunde o formă de androginism politic, în care din supermarketul ideilor politice se iau, fără a mai trece pe la casă, diverse produse utile momentului. Apoi se rupe eticheta, se schimbă ambalajul şi sînt vîndute la suprapreţ. Dar poate că aceasta era o trăsătură mai veche a centrului politic ca fugă, de identitate care, în momente de criză îşi dovedeşte, iată, utilitatea. 

Alexandru Gussi este lector la Facultatea de Științe politice, Universitatea din București. A publicat La Roumanie face à son passé communiste. Mémoires et cultures politiques (L’Harmattan, 2011).

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.