Îmi place sau nu-mi place?

Florin BARBU
Publicat în Dilema Veche nr. 367 din 24 februarie - 2 martie 2011
Îmi place sau nu mi place? jpeg

 „What makes you so sad? You’re the saddest girl I ever met. You’re the first man who’s ever said that. I’m usually told how happy I am.   That’s because you make a man feel happy.“  The Misfits  

Cum poţi să vorbeşti despre o femeie pe care nu ai cunoscut-o şi să spui că nu-ţi place, că nu ţi-a plăcut niciodată şi că, probabil, nu ai o părere prea bună despre ea? Sigur, vorbim despre o actriţă, dar, chiar şi aşa, e, cel puţin, nepoliticos. Hm, poate fi mai rău de atît. Ridicolul îţi dă tîrcoale şi abia aşteaptă să fie chemat... 

Cam aşa (mă) simt eu acum, după ce am acceptat invitaţia făcută de Dilema veche să scriu despre Marilyn Monroe, adică despre cele mai cunoscute două majuscule din istoria filmului, at least. Buun... Dilema veche, MM, adică Radu Cosaşu & Alex. Leo Şerban, doi dintre cei mai mari admiratori ai actriţei. Da, nu-mi va fi greu să mă fac de rîs. Şi, cum adică nu am cunoscut-o? Doar i-am văzut filmele. Măcar pe cele mai importante. Aşadar, va fi un dosar MM, prilejuit de lansarea unei colecţii de opt DVD-uri cu filmele sale. Nu ştiu care vor fi acelea. Sper ca printre ele să găsesc The Misfits, filmul lui John Huston unde, cred, Marilyn face rolul său cel mai bun. Poate că de aici ar trebui să pornesc în încercarea mea, destul de timidă, de a (-mi) explica indiferenţa (iertare pentru impoliteţe) faţă de ea. A fost, sau nu, o actriţă bună? Vedeţi, nici nu pot să scriu mare... A fost, fără nici un fel de dubii, o foarte frumoasă femeie. Unii spun şi acum că este cea mai frumoasă femeie ever şi, recunosc, e destul de adevărat, mai bine spus e chinuitor să contrazici afirmaţia. Şi care a fost generoasă cu frumuseţea ei. A ales strălucirea, a vrut să fie admirată; mai mult, a vrut (cred) să fie dorită de toţi bărbaţii. Ce cale mai rapidă decît marele ecran, unde chipul şi vocea ei subjugau? Aici încep să mă blochez, pentru că, revăzînd, unul după altul, All about Eve, The Seven Year Itch, Some Like It Hot şi The Misfits nu pot să spun nimic rău despre rolurile ei. Au contraire, mai ales în filmul lui Huston. Atunci? De ce nu pot să spun că-mi place, de ce nu am în casă nici un film în care apare, de ce, vorba românului amuţitor&atoateştiutor, nu mă atrage subiectul? Adevărul e că nu ştiu. Mai rău, mă împotmolesc în explicaţii. Mai că-mi vine să renunţ la articol. Simt cum aşa-zisa mea indiferenţă se şubrezeşte, pentru că, dacă ar fi fost reală, impenetrabilă, rîndurile astea nu apăreau. Aş fi pasat... indiferent, cum altfel, propunerea. 

Revenind... Obişnuiam să spun că îmi place mai mult cealaltă mare pereche de majuscule din film, BB. Nici măcar nu ştiu dacă era(m) onest, pentru că tot MM era reperul, ea era cea la care mă uitam cu coada ochiului cînd vorbeam despre altcineva, fie Bardot, fie oricare alt chip care îmi atrăgea privirea pe ecran. Şi atunci? Sînt ipocrit? Sînt frustrat? Spun că nu-mi place pentru că văd/aud/citesc o permanentă adulaţie şi nu-mi place să fiu unul dintre ceilalţi? Din nou, nu ştiu. Ştiu, „decît“ că, dacă mi-ar fi plăcut, sincer, Marilyn Monroe, aş fi avut, măcar, un film cu ea în casă. Aş fi căutat să cumpăr un film cu ea. Aş fi avut un afiş, un tricou, o brichetă (Leo mi-a arătat şi un pachet de ţigări care se numea Marilyn!), ceva care să-mi amintească de cea mai frumoasă femeie din lume. Aş fi avut vise, dorinţe, suspine adolescentin-cinematografice alături de ea. Nu-mi amintesc să mi se fi întîmplat ceva asemănător. Asta pînă aseară, pînă după ce am văzut, sau mi-am dat seama că, de fapt, această frumuseţe obsedantă era inadaptată peste tot. În felul ăsta, de veşnic nelalocul ei, au văzut-o mai ales regizorii şi scenariştii care aveau nevoie de ea. Şi, poate că de la un moment încolo, această nepotrivire în (orice) peisaj, real ori fictiv, a devenit facil/plăcut de jucat pentru că lumea îl cerea. La urma urmei, de ce să nu oferi ceea ce ţi se cere? Elimini complicaţiile, iar recompensele sînt rapide. E (şi aceasta) o formă de conservare. Să livrezi totdeauna aceeaşi imagine aparent frivolă, ca să eviţi profunzimile şi curiozităţile supărătoare. Ale celorlalţi, fireşte. Doar că asta nu e deloc posibil cînd devii o obsesie, cînd chipul, vocea, trupul îţi sînt puse pe piedestal şi cînd nu cobori imediat. Dar, again, cîţi dintre noi vrem să coborîm cînd, aplecîndu-ne puţin, vedem toate privirile care ne imploră să rămînem acolo sus? Într-un anume fel, Marilyn Monroe e-n fiecare dintre noi. Toţi vrem să avem momentul nostru de glorie globală, toţi vrem să salvăm lumea şi să fim invidiaţi pentru asta, tuturor ne-ar plăcea să ne vedem imaginea impecabilă multiplicată, „iconizată“.  

Finalmente, chiar nu-mi place deloc MM? Nu mai sînt atît de sigur. Cu siguranţă nu-ţi poate fi indiferentă o femeie despre care accepţi să scrii. Poate că unora începe să ne placă.

Florin Barbu este critic de film şi relizator al emisiunii Cinemas de la B1 TV.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.