House in progress...

Publicat în Dilema Veche nr. 425 din 5-11 aprilie 2012
House in progress    jpeg

În vara lui 2010 am mers cu studenţii de la masterul de antropologie de la SNSPA, pentru aproape două săptămîni, în cercetare la Cacica, comună situată undeva în centrul Bucovinei. Băteam zilnic drumurile întortocheate care legau cele patru-cinci sate ale comunei, răsfirate pe dealurile din preajmă, căscînd gura la frumoasele case împachetate în solzi de lemn, specifici arhitecturii tradiţionale locale, sau la vilele impunătoare construite de migranţii cu dare de mînă sau aparţinînd antreprenorilor locali. După-amiezele ne intersectam la terasa generoasă în folclor recent bucovinean şi bere de cicoare. Singurele momente în care şedinţele de teren se animau erau cele în care apăreau poveştile despre casele făloase, puţine la număr, în care vreun norocos avusese ocazia să intre. Cu puţine zile înainte de plecare, am mers la Suceava să facem provizii pentru ultima parte de teren. La întoarcere, din cauza unui indicator plasat greşit, am rătăcit drumul spre casă. Peisajul bogat în vegetaţie sărăcise dintr-odată iar la un moment dat podişul secetos, pe care îl străbăteam, s-a căscat, lăsînd loc unui adevărat spectacol imobiliar: zeci de case de mari dimensiuni, cele mai multe în plin proces de construcţie, grupate sau răzleţe, dantelau marginea unui „sat“. În mijlocul unui buchet de vile impunătoare străluceau turlele aurite ale unei biserici. Am oprit maşina şi am coborît cu respiraţia tăiată, ca să ne putem dezmetici. Primele gînduri care ne bîntuiau erau, evident, legate de „casele făloase“ documentate de Cristina Coroş şi de Daniela Moisa în Ţara Oaşului. Cînd am intrat în sat, comparaţiile s-au mai risipit: în timp ce casele făloase puneau accent pe o verticală plină de materiale de construcţie de ultimă generaţie, care fac ca unele dintre acestea să semene cu recentele sedii de bancă, vilele din Cajvana erau mai degrabă înşirate pe orizontală iar materialele de construcţie tindeau să fie, preponderent, din registrul mattoni (cărămizi) de culoare roşiatică, combinate cu detalii din material lemnos, fier forjat şi gresie. Reveriile italiene ale celor plecaţi la muncă – cu predilecţie în domeniul construcţiilor – se agăţau aici pe scheletul fostelor gospodării ţărăneşti, într-un stil eclectic în care rusticul autohton îl întîlneşte pe cel global şi în care detaliile renascentiste se asociază cu piticii de grădină, nenumărate glastre cu flori şi care pentru fîn. Am hotărît că trebuia să ne întoarcem anul următor pentru a înţelege mai bine motivaţiile şi procesele care stau în spatele apariţiei acestor construcţii, mai ales pentru a demonta mitul jurnalistic al „iraţionalului“ care ar defini aceste practici. 

Deşi avizaţi asupra potenţialului de extrem exotism pe care casele căjvănaşilor îl puteau exercita asupra privirii lor, masteranzii se întorceau seara din explorările de teren bîntuiţi de acelaşi aer „iraţional“ care părea să consolideze o subcultură a concurenţei continue întru construirea celei mai mari şi mai accesorizate case. Cînd unii dintre părinţii migranţilor plecaţi la muncă în Italia au început să răspundă „nu ştiu, mergeţi şi număraţi...“ la întrebarea „cîte camere are casa copilului dumneavoastră?“, părea să se complice şi mai mult posibilitatea de a încerca formularea unui model explicativ. De la un moment dat încolo însă, cînd discuţiile au mers mai în profunzime, a început să apară mai des formulată explicaţia localnicilor, conform căreia „căjvănarii îşi fac case mari ca să arate cît de harnici sînt“, cu varianta „cît de mult muncesc“. Se configura astfel ideea unei „lupte în căşi“, cum expresiv numesc interlocutorii Danielei Moisa din Ţara Oaşului competiţia pentru cea mai frumoasă casă, în care munca şi hărnicia ca expresie socială a acesteia se obiectifică în geografia casei: „Trecerea de la a reuşi la reuşită/e este simptomatică, pentru că ea anunţă configurarea unui teren bogat pentru studierea practicilor de consum material asociate dinamicilor valorilor individuale şi colective“ (Daniela Moisa, 2011). La fel cum, pe vremuri, hărnicia era măsurată prin numărul mare de animale deţinute de gospodar, casa devine astăzi locul geometric al succesului în muncă. Este vorba, pînă la urmă, de o strategie care face vizibile şi recunoscute prin obiectificare eforturi depuse la mii de kilometri distanţă. Despre această luptă, Vintilă Mihăilescu scrie într-un articol recent că „nu este doar o nevoie individuală de recunoaştere a propriei reuşite, ci şi una de recunoaştere mutuală a sătenilor şi a acestora în raport cu oraşul şi lumea largă“. Unele dintre casele căjvănarilor dau senzaţia că sînt neterminate în mod intenţionat, deşi se lucrează la ele permanent: acestea lasă loc pentru adăugiri/intervenţii şi mai ales investiţii ulterioare. Terminarea casei ar putea însemna, în acest caz, ieşirea din competiţie...

Bogdan Iancu este cercetător la Muzeul Ţăranului Român. Susţine seminarii la Facultatea de Ştiinţe Politice, SNSPA.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.