Goana după majoritate

Marius DRAGOMIR
Publicat în Dilema Veche nr. 104 din 19 Ian 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Venirea la cîrma televiziunii publice din Slovacia, în anul 2003, a unei noi direcţiuni conduse de Richard Rybnícek a zguduit din temelii industria de televiziune slovacă, obişnuită cu modelul de piaţă audiovizuală tipic pentru ţările postcomuniste: pe de o parte, o televiziune în principiu publică, dar strict sub papucul statului, care excela în programe plicticoase şi ştiri cenuşii, politizate şi greu digerabile; pe de altă parte, un post privat de televiziune, TV Markiza, care controla aproape 80% din banii de publicitate şi peste 80% din audienţa naţională slovacă. Rybnícek a tăiat în carne vie. În numai un an, conducerea sa a concediat 1.100 de anagajaţi ai televiziunii dintr-un total de 2.000 şi a revizuit finanţele televiziunii pentru a elimina cheltuieli inutile şi surse de pierderi. Rezultatul a fost că, în numai un an, televiziunea publică slovacă STV a scăpat, pentru prima dată în aproape zece ani, de pierderi. Mai interesant însă este faptul că, în aceşti ultimi ani, STV a trecut printr-o schimbare de imagine profundă. Ca în majoritatea ţărilor fost comuniste, STV şi-a construit, mulţumită politicienilor, o imagine dezastruoasă în anii '90, cea de megafon al grupărilor politice ce se perindau la putere. După 1996, de exemplu, STV a devenit principalul instrument prin care coaliţia premierului naţionalist Vladimír Meciar îşi ataca adversarii politici. Ce vedem acum însă pe cele două canale ale STV este complet diferit. Ştirile sînt mult mai dinamice, programele de investigaţie (de exemplu Reporteri) şi-au cîştigat o solidă reputaţie, iar STV este acum postul cu cea mai mare credibilitate, datorită "ştirilor de bună calitate, echilibrate şi realizate în mod profesionist" - după cum scrie Ivan Godarsky, autorul capitolului slovac în recentul raport "Televiziunea în Europa" publicat de EUMAP. Reformele lui Rybnícek sînt însă, la ora actuală, aspru criticate de o bună parte din opinia publică, în special lumea artiştilor şi a culturii slovace, care îl acuză pe directorul STV de comercializarea excesivă a televiziunii publice, hrănită, ca în multe alte ţări din Europa, din bani publici (taxă pe abonament) şi publicitate. "Să-l oprească cineva!" - spun unii slovaci. În ultimii doi ani, STV a difuzat, de exemplu, Slovacia caută un Superstar, versiunea slovacă a competiţiei cu mare potenţial comercial Pop Idol, iar audienţa televiziunii s-a dublat, comparativ cu anul 2000, în timp ce concurentul privat, TV Markiza, şi-a văzut cota de audienţă înjumătăţită la aproximativ 40%. Problema este însă că STV începe să semene din ce în ce mai mult cu concurenţii săi comerciali. Cam aceasta este, de fapt, povestea televiziunii în Europa anului 2006. Note bune... Într-o lume audiovizuală din ce în ce mai bogată în posturi de televiziune, în mod ironic şi chiar ridicol, oferta de programe este din ce în ce mai săracă. Iar dacă rolul televiziunii private este, după cum majoritatea reprezentanţilor săi spun, să împuşte audienţe cît mai mari, care aduc apoi publicitate - sursa principală de finanţare a televiziunilor comerciale, misiunea televiziunilor publice este să ofere "ceva diferit", ştiri obiective şi de calitate, programe serioase de dezbatere politică axate pe probleme relevante pentru societate, programe pentru minorităţi, reportaje de investigaţie, programe pentru copii, filme de calitate. Vedem asemenea programe, înghesuite în colţuri întunecate de noapte pe diverse canale ale televiziunilor publice europene. Canalul 2 al televiziunii cehe, Ceská Televize, îşi delectează telespectatorii cu producţie recentă de film european sau cu reluări ale memorabilelor filme ale lui Woody Allen. Posturile publice germane, ARD şi ZDF, precum şi mult-lăudatul BBC continuă să domine piaţa de programe de ştiri, fără a ceda presiunilor politice sau comerciale. Televiziunea publică din Estonia, Eesti Televisioon, difuzează de cîţiva ani reportaje pe subiecte locale, eliminînd cît mai mult programele comerciale, kitsch, din grilele sale. France Télévisions, corporaţia franceză de televiziune publică, se remarcă la rîndul său prin dezbateri politice de substanţă şi prin reticenţa în a difuza reality TV, iar în Italia, RAI produce şi transmite o cantitate semnificativă de film şi programe pentru minorităţi, inexistente pe posturile private. ...şi proaste Cu toate acestea, televiziunea publică în Europa este departe de a-şi fi construit o imagine distinctă de cea a posturilor comerciale. Televiziunea publică din Franţa se luptă cu nesfîrşita dilemă: fie să producă programe de nişă, pentru categorii de spectatori care nu-şi găsesc programele pe posturile comerciale, dar atunci va pierde audienţă, fie să concureze cu televiziunile private, în mod frontal, însă asta înseamnă să-şi compromită misiunea pentru care există şi e plătită din banii contribuabililor. Se pare că al doilea scenariu este preferat încă în majoritatea ţărilor europene. După cum scrie cercetătorul Thierry Vedel, autorul capitolului francez din raportul EUMAP, televiziunea publică franceză se distinge de programele posturilor comerciale prin trei aspecte: slujba religioasă de duminică, programe plicticoase produse de candidaţi în alegeri şi lipsa publicităţii în timpul filmelor. Al doilea canal al televiziunii publice slovace, Dvojka, se adresează unei audienţe specifice, difuzînd muzică şi sport, programe pentru minorităţile naţionale, programe religioase şi documentare, în timp ce canalul 1, Jednotka, se aseamănă izbitor cu un canal privat, difuzînd filme comerciale, programe de bîrfe şi reality TV. În concepţia directorului STV, canalul 1 "ar trebui să fie umplut cu un program atractiv pentru majoritate", în timp ce al doilea canal "va fi un canal public dedicat unui telespectator specific, mai solicitant, [...] unde nu ne preocupăm de audienţă, deşi aş fi mulţumit cu o audienţă de 5-8%". Acest model, de a avea un canal generalist, adresat majorităţii, şi un canal secundar, adresat gusturilor minoritare, devine popular, iar Cehia şi Slovacia sînt exemplele cele mai relevante în acest sens. Pe de altă parte, televiziunea publică rămîne ancorată în dieta comercială, cam peste tot. RAI, pe lîngă toate problemele legate de politizarea de către fiecare guvern italian care-şi împarte canalele televiziunii publice conform rezultatelor obţinute în alegeri, este de multe ori de nedistins faţă de concurenţii săi privaţi. Nu e de mirare să vezi pe RAI 1 L'isola dei famosi, o versiune locală a Big Brother unde concurenţii sînt depuşi pe o insulă, în loc de o casă, timp de cîteva săptămîni. Nu e de mirare să vezi televiziunea sîrbă RTS cedînd concurenţei agresive "rozalii", cum e cunoscută în fosta Iugoslavie popularitatea ameţitoare a reţelei Pink, construită pe conceptul "fără ştiri, fără sport, doar divertisment". Nu e de mirare nici să vezi telenovele siropoase şi imbecile ca Sălbatica Anastasia pe canalul 1 al televiziunii slovace, cum nu mai e de mirare să vezi televiziunea publică română marcînd audienţe ucigaşe cu nenaturalele şi nesfîrşitele Surprize, surprize. Cehii îşi au şi ei pe canalul 1 al televiziunii publice un show similar, Posta pro tebe (Poşta pentru tine), însă le lipseşte o Andreea Marin locală care să pompeze fascinaţie pe micul ecran. Trivializare şi "non-evenimente" Pe lîngă toate acestea, îngrijorător este fenomenul trivializării programelor de ştiri pe canalele de televiziune, fenomen inaugurat de posturile private de televiziune, după modelul american, tembelizant, al Fox News, şi apoi copiat din ce în ce mai mult de canalele publice. În Ungaria, de exemplu, canalele private au preferat în mod deschis să fie "apolitice", în sensul că refuză să discute politica parlamentară, în loc să fie neutre politic. România este exemplul cel mai relevant de trivializare la extrem a conţinutului de ştiri. Televiziunile româneşti, private şi publice, se remarcă la nivel european prin prezentarea de evenimente uşoare sau "non-evenimente" (accidente banale de circulaţie sau furturi minore). Este modul cel mai simplu de a evita ciocniri cu autorităţile, care există peste tot pe continent, sau supărarea nu ştiu cărui baron local. Mai mult, numeroase televiziuni comerciale folosesc ştirile pentru a-şi sprijini proprietarii ori pentru a-i ataca pe adversarii proprietarilor lor. În afară de România, un scenariu similar este Turcia, unde proprietarii de televiziune se ascund în spatele trusturilor bancare, de construcţii sau turism.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.