Festival! Festival!

Publicat în Dilema Veche nr. 703 din 10-16 august 2017
Festival! Festival! jpeg

Ediția din acest an a Festivalului „Dilema veche“ de la Alba Iulia (25 – 27 august) are două particularități. Despre prima, găsiți un text în cuprinsul dosarului de față. Noi, ca redacție, vom fi mai prezenți în fața dumneavoastră decît am fost în trecutele ocazii.

Despre a doua particularitate vreau să spun aici cîteva ceva. Festivalul Dilema veche de anul acesta succede celei mai bune ediții de Festival de la înființarea sa, în 2011. Ediția de anul trecut a fost cea mai bună pentru simplul motiv că, de la an la an, Festivalul este tot mai bun. Zic „simplul motiv“ pentru că e un clișeu încetățenit care evocă claritatea. De fapt, nu este simplu că fii din ce în ce mai bun. Mai ales în România. Festivalul Dilema veche a crescut de la o ediție la alta, a devenit mai interesant, mai legat, mai consistent și mai variat. Efectul se vede: vine tot mai multă lume din an în an și se vorbește tot mai mult despre el. Pentru noi este o bucurie cînd începe vara și primim telefoane și mesaje de cititori din Brașov, din București, din Cluj sau din alte părți să ne întrebe de Festivalul de la Alba Iulia pentru că își planifică vacanțele și îl vor inclus pe agenda lor. Așadar, așteptările sînt tot mai mari. Cum va fi ediția din acest an? Așteptăm și noi să vedem cu încă și mai mare nerăbdare. Ștacheta anilor trecuți e destul de sus. Poate fi Festivalul Dilema veche încă și mai bun decît atunci cînd a fost cel mai bun? Să ajungi să te compari doar cu tine însuți, să faci de fiecare dată ceva ce ți se pare de nedepășit la momentul realizării și apoi să te apuci să faci din nou cu ambiția de a face încă și mai bine înseamnă, în termenii oricărei activități omenești, performanță. Aceasta este ambiția organizatorilor acestui Festival: performanță de la an la an.

Sigur, cînd lucrurile ies bine, o grămadă de lume merită aplauze. Au fost zeci de oameni care au trudit pentru succesul acestui Festival, dar meritul esențial pentru existența și evoluția sa se împarte la doi: pe de o parte, administrația locală din Alba Iulia, primarul Mircea Hava, Consiliul Local și Consiliul Județean; pe de altă parte, Mircea Vasilescu, fostul redactor-șef al revistei noastre. Un Mircea a visat la acest Festival, iar un alt Mircea l-a făcut posibil. Acum, Festivalul se face pentru prima dată fără Mircea, cel care l-a visat. Cum va fi? Proba pe care Festivalul o dă anul acesta este aceea de a păstra calitatea intelectuală și spiritul dilematic fără fondatorul său, cel care a condus revista vreme de 19 ani și a rămas pentru noi un etalon al „dilematismului“.

Nostalgici cum ne știți, privim cu drag în urmă, ca să înțelegem mai bine ce avem de făcut în viitor. Aveți aici un dosar de amintiri frumoase și planul unui viitor nou și ambițios. Ne vedem la Alba Iulia...

Ilustraţie de Ion BARBU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.