Etică şi succes în afaceri

Oana Raluca BĂNĂŢEANU
Publicat în Dilema Veche nr. 684 din 30 martie - 5 aprilie 2017
Etică şi succes în afaceri jpeg

Convențional, am putea încerca să oferim o definiție a „eticii“, chiar şi a „succesului“; totuşi caracterul abstract şi general al acestor noțiuni conferă, la nivel de individ, sensuri şi percepții diferite. Pornim în viață cu o serie de particularități morale pe care le moştenim din comunitatea în care ne naştem, trăim, sau poate cultivăm şi dezvoltăm valori noi pe care le ridicăm la nivel de principii, creionîndu-ne astfel identitatea şi propria noastră înțelegere asupra lumii. Deşi avem legi şi coduri de conduită, acestea nu oferă întotdeauna resursele morale necesare să răspundem dilemelor etice cu care invariabil ne confruntăm fie în viața particulară, fie în mediul de afaceri.

La modul general, în mediul de afaceri, un mecanism de recompensare şi de recunoaştere a succesului este profitul, însă profitul are de cele mai multe ori un cost adițional, presiunea. Presiunea vine din limitele impuse de piață, pentru a atinge rezultatele pe care actorii economici şi le doresc. Economiile de piață au reguli şi limite care condiționează libertatea de alegere. Spre exemplu, în anumite jurisdicții, mecanismul de licențiere a medicamentelor noi permite ca, un număr de ani, companiile farmaceutice să îşi stabilească prețul şi să comercializeze exclusiv produsul pentru a-şi recupera astfel investițiile din cercetare şi dezvoltare. Un astfel de brevet creează un monopol, împiedicînd, poate prin preț şi prin lipsa unei concurențe, accesul la medicament al anumitor categorii de pacienți. Este legal? Este etic? Este profitabil? Derapaje etice în mediul de afaceri apar în momentul în care se depăşesc aceste limite ale pieței sau cînd regulile sînt create în aşa fel încît devin părtinitoare şi nu echilibrate. Poate creînd într-adevăr condițiile pentru o piață liberă, mecanismele acesteia va disciplina astfel, automat, actorii economici.

Conflictele morale, de cele mai multe ori, apar în practică în momentul în care fie intuim un rezultat negativ, fie ne este dificil să prevedem rezultatul imediat. O lipsă de certitudine este, din păcate, percepută în mediul de afaceri drept o slăbiciune, iar un rezultat negativ poate duce la o pierdere a încrederii, a profitului, a statutului.

Uneori mediul de afaceri nu anticipează corect consecințele unei decizii neetice, întrucît nu se află în imediata apropiere şi nici nu ajunge să-i cunoască pe toți cei care au de suferit, în mod direct sau indirect, ca urmare a acesteia. Putem anticipa întru totul efectele unei activități de spălare de bani? Dar în situația în care furăm portofelul unui coleg? Modul în care luăm decizii în astfel de momente depinde de greutatea pe care o asociem consecințelor pe care le anticipăm. O greutate în plus vine şi din filtrul moralității, în situațiile în care o decizie devine necesară sau poate că este impusă şi care se află în conflict cu propriul sistem de valori.

Într-o organizație clasică, procesul decizional este unul ierarhizat. Luarea unei decizii în mod comun oferă perspective diferite şi reduce presiunea asociată. Am putea aduce totuşi o critică acestei metode: o decizie comună nu este întotdeauna cea mai rapidă şi poate că nici nu responsabilizează suficient.

Se spune că percepem drept „restricții“ doar acele reguli cărora nu le sprijinim valorile morale care le fundamentează. Etica trasează o linie pînă la care comportamentul nostru, într-un anumit context, este general acceptat şi impune un standard superior legalității. Societatea civilă cere de la mediul de afaceri responsabilitate şi respect, nesfiindu-se, mai nou, să atragă atenția asupra derapajelor neetice prin diverse forme de protest, boicoturi sau prin alte activități.

În mediul de afaceri, deciziile nu sînt întotdeauna rezultatul unei analize de costuri versus beneficii, componenta etică a deciziei devine, din ce în ce mai mult, un element important al definiției succesului în afaceri. 

Oana Raluca Bănățeanu este compliance expert pentru Europa și CSI la Siemens.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.