Etajul de la Humanities

Cornel BAN
Publicat în Dilema Veche nr. 261 din 18 Feb 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Faptul că dintr-odată trebuie apărată legitimitatea finanţării publice a umanioarelor în universitate în faţa discursului de tip business arată cît de departe a ajuns liberalismul economic integrist. Este triumful pe termen lung al vorbei miliardarului Andrew Carnegie, care îi felicita pe absolvenţii unei facultăţi de afaceri pentru decizia acestora de a se concentra exlcusiv pe acumularea de abilităţi în stenografie şi dactilografie, în loc să-şi "piardă timpul" cu "limbi moarte". Nu este nimic ciudat sau "mitocănesc" aici. Este doar consecinţa logică a ofensivei principiilor liberalismului economic radicalizat traduse în context academic: învăţămîntul universitar este un bun privat oferit pe piaţă (de idei şi de profesiuni) într-o cantitate determinată de o cerere variabilă. Prin urmare, ofertanţii de bunuri educaţionale neajustate la cerere trebuie să facă oferta mai atractivă pentru consumatori sau să reducă oferta pentru a rămîne pe piaţă. Pe termen lung, cererea şi oferta se vor echilibra şi toată lumea va avea mai mult de cîştigat decît din sistemele bazate pe principiul că învăţămîntul este un bun public. Nu cred că e locul aici pentru o critică internă a argumentului de mai sus. Mă limitez doar la a remarca banalul fapt că el se bazează pe acceptarea principiului că învăţămîntul este un bun privat. Opţiunea de a accepta sau nu acest principiu este una strict ideologică şi are consecinţe dramatice. Istoria confruntării între integriştii pieţei şi linia Kant-Weber (umanioarele au o valoare în sine care nu poate fi comercializată) a marcat de la început universitatea americană, deşi ascensiunea primilor a avut loc mai ales în ultimele trei decenii. Într-o recentă carte publicată de Frank Donoghue, profesor de literatură la o universitate de stat americană, se arată că în afara unor universităţi private "care funcţionează aproape ca nişte muzee", situaţia arată destul de trist (Frank Donoghue, The Last Professors: The Corporate University and the Fate of the Humanities, Fordham University Press, 2008. Frank Donoghue este profesor la Ohio State University). În general, recunoşti sălile celor de la istorie sau literatură după mobilierul de anii şaizeci, profesorii încărcaţi cu norme didactice mari şi, mai nou, după numărul mare de profesori plătiţi cu cursul (profesori adjuncţi). După trei decenii de liberalism economic, piaţa muncii în universităţi este una bipolară: profesori titularizaţi şi titularizabili (de-abia 35% din totalul corpului profesoral), şi adjuncţii, specie deprimantă, itineranţi lipsiţi de asigurare medicală, prinşi în eterne navete, şi care adesea cîştigă mai puţin ca studenţii doctorali. Ceea ce îngrijorează cel mai tare este că la fiecare angajare de titular/titularizabil se angajează trei adjuncţi. Situaţia cea mai dramatică este la umanioare. Cu toată maşinăria complicată pusă la punct pentru a atrage bani de la fundaţii, de la firme şi de la foştii absolvenţi (se spune că numai moartea te scapă de mîna lungă a celor de la "asociaţia absolvenţilor"), cei din Humanities sînt în mod tradiţional pe deficit. Banii din grant-uri nu prea pot atrage decît tot de la stat (or, National Endowment for the Humanities este o umbră a ceea ce a fost odată), iar şansa unui post sponsorizat pe bani privaţi (endowed chair) este rarisimă, chiar şi pentru aristocraţia sistemului (celebrele universităţi din Ivy League). Spre deosebire de profesorii de la inginerie, economie sau chiar din ştiinţele sociale, cei de la umanioare nu au şansa de a cere salarii competitive lucrînd şi pentru sectorul privat, aşa că inegalităţile de retribuire s-au adîncit. Cum s-a ajuns aici? Nu a fost vorba de un efort concertat, zice Donoghue. Doar de pătrunderea logicii utilitariste schiţate mai sus. Pe măsură ce, începînd cu anii ’80, bugetele universităţilor s-au comprimat, în timp ce numărul de studenţi a crescut mereu, facultăţile au fost supuse presiunii de a angaja nu pe bază de experienţă sau de calitatea cercetării, ci pe bază de preţ. De fiecare dată, austeritatea bugetară a fost prezentată ca măsură temporară, "de tranziţie", şi nu ca manifestare a unei logici alternative, vechiul principiu potrivit căruia nu poţi evalua umanioarele în termenii pieţei continuînd să fie onorat doar la nivel retoric. Remarcile lui Donoghue deprimă, dar sînt bine documentate. Pe de altă parte, chiar şi autorul recunoaşte că, în general, regimul de bugetare şi organizare al umanioarelor din universităţile americane continuă să fie marcat mai degrabă de faptul că, în cele din urmă, aceste facultăţi continuă să existe şi să dea excelenţă pentru că sistemul continuă să funcţioneze doar rezistînd logicii pieţei. Deficitele acestor facultăţi continuă să fie acoperite, mai totdeauna cînd e nevoie prin redistribuţie, de la bugetul central al universităţii. Banii graşi aduşi de facultăţile profitabile (ştiinţe, inginerie) se redistribuie "socialist" şi către umanioare. Da, dacă îţi faci treaba decent şi cu toate acestea nu poţi aduna mai mult de cinci studenţi la cursul de literatură est-europeană, cursul merge înainte. Da, finanţările nu se alocă de regulă "pe cap de student". Da, bugetele alocate anual de la rectorat sînt în general fixe, indiferent de fluctuaţia cererii. Da, rectoratele forţează adesea fuziuni între facultăţile de limbi străine, însă aceasta nu se face cu concedieri şi tăiat din salarii. Impresia generală a profesorilor de la Maryland, Brown sau Massachussetts cu care am vorbit despre subiect a fost că, deşi umanioarele sînt un fel de cetăţeni de mîna a doua în universitate, soarta lor nu este decisă în mod strict pe grila legităţilor pieţei. Este un fel de economie mixtă cu geometrie variabilă în care principiile pieţei şi ale intervenţionismului se amestecă după proceduri de negociere colectivă a regulilor în care capacitatea de organizare a profesorilor şi expertiza lor juridico-organizatorică în faţa administratorilor joacă un rol decisiv. Cum se menţin însă în viaţă aceste principii în faţa încercărilor de a recoda semnificaţia socială a învăţămîntului universitar spre integrarea lui totală în economia de piaţă? Un profesor de literatură de la Universitatea Columbia spunea că melancoliei generate de situaţia tristă a umanioarelor trebuie să i se prefere activismul profesional bazat pe acceptarea premisei că "universităţile în general şi studiul literaturii în particular nu sînt un fel de esenţe platonice autonome, ci instituţii sociale întemeiate pe un mandat social" (Bruce Robbins, "The Scholar in Society", The Chronicle of Higher Education, 8 iunie 2007). Or, acest mandat trebuie apărat în cel mai convingator mod posibil, atît prin cultivarea meritocraţiei în interiorul facultăţilor de umanioare, cît şi prin contestarea inevitabilităţii aplicării principiilor pieţei complet dereglementate în interiorul universităţii. În loc de retrageri estetizante în turnul de fildeş, trebuie construite de jos în sus forme democratice de organizare a profesoratului, care să fie capabile de acţiune colectivă împotriva transformării organizării interne a universităţii pe modelul firmelor de prestări de servicii. Din acest punct de vedere subtilitatea juridică, solidaritatea şi talentul organizatoric vor conta mai mult ca înainte. Miza nu este doar apărarea drepturilor universitarilor în faţa comercializării generale, ci chiar capacitatea democraţiei de a-şi produce pe termen lung necesarii anticorpi de gîndire critică, reflexivitate şi autonomie.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.