Domni şi mitropoliţi - în lupta cu timpul

Publicat în Dilema Veche nr. 579 din 19-25 martie 2015
Despre istoria Mării Negre jpeg

Puterea politică şi puterea religioasă se află, în acest lung parcurs istoric, în relaţii permanent schimbătoare. Secolul fanariot îi oferă Bisericii şansa de a deveni puterea principală într-o vreme de instabilitate politică destul de accentuată. Domnul este numit de Poarta Otomană, de regulă, pe o perioadă de trei ani (deseori domnul rămîne în scaun mult mai puţin), pe cînd mitropolitul, capul Bisericii Ortodoxe, nu-şi părăseşte turma decît prin trecerea la cele veşnice. Cu alte cuvinte, vlădica reprezintă stabilitatea şi securitatea de care norodul are atîta nevoie. De altminteri, evenimentele din epocă stau mărturie a acestei legături foarte puternice dintre enoriaşii şi păstorii lor. Secolul al XVIII-lea trăieşte prin figurile luminoase ale unor mari mitropoliţi care au înţeles rostul lor în vremuri atît de tulburi. Unii dintre ei sînt români doar prin adopţie, alţii se ridică din rîndul norodului, toţi se arată preocupaţi de soarta creştinului aflat sub vremi. Din acest motiv, raporturile lor cu puterea politică devin adesea tensionate. 

Mitropolitul Antim Ivireanul (1708-1716) deschide seria conflictelor cu puterea politică. După o foarte asiduă şi bună colaborare cu vodă Constantin Brâncoveanu, mitropolitul Antim intră în conflict cu Nicolae vodă Mavrocordat (februarie-septembrie 1716) pe care refuză să-l însoţească în refugiul său din calea armatelor austriece. În septembrie 1716, mitropolitul este scos din scaun de un domn mult prea temător de boierii Cantacuzini şi prietenii acestora. Plecat spre exilul său din Muntele Sinai, mitropolitul Antim avea să sfîrşească repede, ucis pe drumuri, iar trupul său avea să fie aruncat în rîul Mariţa. Nu era român, ci de pe undeva de prin Georgia. Tot de departe vine şi Neofit, din insula Creta; ajuns mitropolit, pe la 1738, contribuie la ridicarea Bisericii, printr-o serie de vizitaţiuni canonice pe care le consemnează în scris. Destul de repede, mitropolitul Neofit întră în conflict cu Matei vodă Ghica. La 21 mai 1753, cînd mitropolitul Neofit Cretanul are nevoie de sprijinul popular pentru a se opune lui vodă Ghica, face apel la glasul clopotelor: „mitropolitul ţerii, Neofit, ţiind partea boerimii române, de odată a poruncit să tragă clopotele şi, strîngînd tot norodul Bucureştilor, a luat crucea în mînă şi a strigat: «Urmaţi-mi». Toţi boierii şi norodul au plecat după el…“. Dar soarta bietului mitropolit va fi pecetluită: „peste trei zile, bolnăvindu-se vlădica, şi chemînd doftorul, au mituit boierii greci pe acel doftor, şi dîndu-i tari doftorii, şi-au ieşit vlădica din minţi“. Scena este consemnată de Mihai banul Cantacuzino în a sa

Secolul al XIX-lea, cu ideile lui de prefacere şi progres, erodează puternic această imagine a mitropolitului bun pentru ţară şi cu ţara împotriva puterii politice. Acum apar marile diferenţe, vizibile mai ales atunci cînd vorbim despre calea de urmat: dacă domnii vor fi pentru educaţia şi progresul societăţii, Biserica se va ascunde în tradiţie şi trecut. Or, asta se observă foarte bine în domeniul educaţiei. Cunoaştem poziţia reticentă a mitropolitului Grigore (1823-1834) cu privire la instruire, de la Eufrosin Poteca. Astfel, mitropolitul Grigore avea „idei împotrivnice ştiinţelor şi tuturor învăţaţilor din Evropa, socotindu-i şi crezîndu-i pre toţi împotriva călugărilor, şi osîndiţi spre munca cea veşnică, pentru că nu păzesc posturile şi biserica în toate zilele“. Paginile lui Eufrosin Poteca surprind foarte bine această accelerată distanţare dintre puterea politică şi puterea spirituală. În ciuda împotrivirii mitropolitului Grigore, în mesajul său de Paşti, călugărul Poteca va vorbi despre instruirea preoţilor, eliberarea robilor ţigani şi necesitatea ridicării societăţii prin educaţie. Dacă vodă Grigore Ghica l-a „cinstit cu cafea după obicei“, mitropolitul „plin de venin şi turbat cu totul“ a folosit orice prilej să-i saboteze activitatea educativă.

Regulamentele Organice fixează reguli şi regulamente în sfera ecleziastică, motivate de necesitatea de a înlătura „tot abuzul ce s-au fost introdus în ierarhia bisericească“. Primii paşi ai secularizării se fac destul de repede, cu reticenţă din partea unora, cu resemnare din partea altora. Neînţelegerile dintre cele două puteri devin din ce în ce mai făţişe. Mitropolitul Neofit este figura emblematică a acestor ani, opunîndu-se cu vehemenţă oricărei reforme care ar viza Biserica. Din acest motiv, Neofit s-a aflat în conflict deschis cu domnitorul Alexandru vodă Ghica. Conflictul devine şi mai accentuat odată urcat pe tron Gheorghe Bibescu. Doi ani s-a rugat vodă Bibescu de mitropolit să-l separe de Zoe Mavrocordat pentru a se căsători cu Mariţica Văcărescu, căsătorită la rîndu-i cu Costache Ghica. Fără succes însă, şi doar intervenţiile bine „aurite“ pe lîngă patriarhia din Constantinopol îi vor aduce pe îndrăgostiţii princiari împreună. 

În această luptă, Biserica se foloseşte de arma trecutului pentru a-şi păstra privilegiile, fără să vadă prezentul şi cu atît mai puţin viitorul. La 1859, mitropolitul Sofronie al Moldovei revine asupra vechilor drepturi garantate de „legile şi canoanele Bisericii“, de „dreptul roman“, de „dreptul firesc“ şi încearcă să desfiinţeze recentul decret al domnului Alexandru Ioan Cuza prin care acesta pune sub controlul unei comisii laice administrarea bunurilor mănăstirilor, cu alte cuvinte face primul pas spre secularizare. Reacţia este de-a dreptul virulentă, mai ales că Biserica nu se aştepta la o aşa măsură tocmai din partea unuia ca vodă Cuza. Rezultatul ar fi unul catastrofic, scrie mitropolitul: „să surpă cu totul moralitatea, să deschide drum nelegiuirii, să atacă şi să nimiceşte dreptul şi dreptatea“. Scrisoarea mitropolitului Sofronie este o pledoarie bine argumentată şi mai ales foarte combativă, de genul: dacă „Măria Ta“ îţi bazezi decretul pe abuzurile comise de Biserică în administrarea averilor mănăstirilor, apăi atunci ar trebui să ştii că „abuzuri s-au făcut şi din partea guvernului Moldovei de la 1844 încoace şi pînă astăzi în administrarea averilor monastireşti şi bisericeşti într-o măsură mai mare decît de către călugări“; pe scurt: „au păcătuit şi călugării şi guvernul“. Gestul mitropolitului atrage inevitabila reacţie, la fel de virulentă, a lui vodă, care prin intermediul lui Manolache Costache Epureanu, preşedintele cabinetului, îi transmite, zece zile mai tîrziu (20 septembrie 1859), un „răspuns“: „Măria Sa Domnitorul… m-au trimis ca să vă spun că nu vă primeşte această anaforă şi să v-o arunc în obraz şi pe viitor să vă mărginiţi cu asemenea căci veţi păţi de la Înălţimea Sa ca un monah prost“. Mitropolitul îi răspunde pe măsură, dar va sfîrşi în exil la mănăstirea Slatina. La fel păţise şi confratele său, mitropolitul Veniamin Costache, atunci cînd, din prieten, devenise duşmanul lui Mihai vodă Sturdza. 

Biserica începuse, de fapt, să piardă lupta cu timpul… 

Evgheniţi, ciocoi, mojici. Despre obrazele primei modernităţi româneşti (1750-1860),

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.