Dincolo de selfie

Geo BARCAN
Publicat în Dilema Veche nr. 722 din 21-27 decembrie 2017
Dincolo de selfie jpeg

Sinele și contemporanul 

Deschid aproape zilnic Facebook, moment în care ajung să petrec cîteva minute uitîndu-mă la noile postări, fie ale necunoscuților, prietenilor, fie ale diferitelor reviste sau companii. Astfel, ajung să ingurgitez informație inutilă, pe care uneori o uit, alteori nu. Țin să menționez asta pentru că anumite postări sînt extrem de repetitive ca mesaj și e imposibil să treci cu vederea conținutul lor. Pentru că și eu, la fel ca majoritatea oamenilor, am tot felul de anxietăți, mi-au atras atenția postările despre cum să te accepți așa cum ești, iubirea de sine – dezvoltare personală, mai exact. Nu intenționez să comentez calitatea îndoielnică și superficială a acestui conținut, pentru că ceea ce mă îngrijorează, de fapt, este continuitatea acestor postări și entuziasmul cu care se răspîndesc pe Internet. Dacă tot trăim într-un „secol al sinelui“, în termenii lui Adam Curtis, în care pozitivitatea este promovată la toate colțurile, de ce mai avem nevoie de atîta confirmare și terapie? Nu cumva este pentru că ni se impune atît de des să fim noi înșine, să fim încrezători și să acceptăm orice și oricum, încît, dacă nu o facem, avem impresia că e ceva greșit cu noi? Cred că faptul că o asemenea informație se propagă extrem de rapid dovedește ineficiența ei și că este o distracție ieftină, dar și că acum, mai mult decît oricînd, avem nevoie să învățăm să nu mai iubim forțat idei anorganice, create de diverse entități sociale.

Am ținut să fac o introducere despre Internet și social media nu doar pentru că sînt o parte aproape esențială a vieții cotidiene, ci și pentru că au pătruns într-o sferă care mă interesează în mod special, adică cea a artei contemporane. Îmi este greu să nu spun, și poate că mă repet, dar astăzi toată lumea este artist pe Internet. În principiu, este nevoie de o platformă gratis și populară unde oricine își poate pune descrierea de „artist independent“ pe lîngă care adaugă cîteva lucrări al căror sens este destul de dificil să-l identifici. Adeseori mă întreb ce mai este un artist astăzi și care este rolul lui, în condițiile în care, cu un cont de Instagram, unde postezi lucrări minimalist-ironice, poți, din păcate, să te numești artist vizual sau poet. Există totuși și o inchiziție, cea a proiectelor și galeriilor pretențios-comerciale, în canoanele cărora nu poți pătrunde cît ești tînăr pentru că trebuie să cunoști pe cineva, să fii exotic, dar nu prea, sau să abordezi teme cu substraturi politice.

Cred că acum, mai mult decît în perioada umanismului, artistul – deci și omul – se pune pe sine deasupra orice. Nu doar că nu mai există viață privată (căci totul este documentat prin fotografii, tweet-uri, snap-uri etc.), ci și aproape orice expunere a vieții private poate fi văzută ca o manifestație artistică. Mă întreb, așadar, unde se mai situează artistul, ca o îmbinare dintre homo aestheticus și homo ludens, între atîta amatorism, individualism și vid substanțial. Cum mai deosebim noi, „publicul“, devoratorii de imagini, între ce este relevant sau un simplu egomasaj prin care posesorul de imagine se consideră cultivat, boem și avizat.

Nu am uitat de galerii și alte spații dedicate artei, unde, să zicem, există o așa zisă selecție, doar sînt dezamăgită de ele. Nu doar în România, ci și în Occident, galeriile devin din ce în ce mai ermetice, mai ancorate în texte lungi cu cuvinte pretențioase înșirate pe un perete unde stă atîrnat un obiect reciclat pe care artistul l-a adus dintr-o țară est-europeană și pe care, eventual, a lipit un tampon. Oricît de mult iubesc să vizitez muzee, rareori mi se întîmplă să găsesc acel ceva care să mă emoționeze sau al cărui sens să-l înțeleg direct, fără un șir lung de detalii, despre ce vrea artistul să spună. Există, deci, și o concentrație mare de artă pentru artă, destinată unui public extrem de select și care, de la bun început, îți spune că, dacă nu o înțelegi, ești indiferent sau demodat.

Eu și România

Și acum mă întorc de unde am plecat, adică din România care, indiferent unde voi fi, va rămîne pentru mine o sursă de mit și de poezie. Spun asta fără falsitate patriotică, adesea afișată de noi, cei plecați din țară. Cu toate acestea, mă uit cu mai multă încredere spre orizonturile Occidentului în ceea ce privește viitorul meu ca regizor sau scriitor sau cine știe. Superficialitatea și snobismul intelectual sînt pînă la urmă afișate cam prin toate centrele majore de artă contemporană din Europa, însă în România există, așa cum știm cu toții, o lipsă majoră de fonduri, accentuată de instituții ce mustesc sub conducerea unor personaje obsedate de poziția lor „înaltă“ și de autoritate. Evident că a lovit și la noi globalizarea și, în loc să ne definim scena artistică din ce în ce mai mult, o uniformizăm de fapt, încercînd să accesăm subiecte care nu prea ne aparțin, sau ne scufundăm adînc în memorii ale comunismului/post-industrialismului. Pînă să mă mut în Anglia, ideea că industria teatrului poate funcționa și pe baza companiilor independente suna precum ceva vag și abstract, iar direcționarea bugetelor către filme de debut, pentru tineri între 18 și 25 de ani – ca o utopie. Unde o să mă pot exprima și eu, cînd nu prea este loc de exprimare în România? Mi-am promis că mă voi întoarce atunci cînd voi simți că mi-am atins maturitatea în exprimare, din teama că punctul meu de vedere naiv nu ar putea lupta cu un sistem foarte bătrîn și extrem de confuz.

Tot eu

Înapoi la ceea ce spuneam despre om și imaginea de sine. Epoca transhumanismului ne permite să ne expunem identitatea nelimitat și sub diferite forme. Generalizînd, nu mai cred că există manifestație (artistică) contemporană fără „sine“ sau care să genereze o reflecție asupra sinelui în raport cu ceilalți și consider că această dezorientare în masă, manifestată în special la nivelul identității, creează în noi o falsă impresie despre ceea ce sîntem de fapt. Adică nu sîntem doar o masă de carne extrem de îngrijorată de condiția ei fizică și care cere necontenit drepturi.

Încrederea este ceva ce trebuie construit, în special prin felul în care fiecare se raportează la societate, și nu impus de reguli sociale care se schimbă odată cu vremea. Dacă totul are un strat puternic de „personal“, atunci cum mai diferențiem arta de banal? M-am speriat pentru un moment, gîndindu-mă că destul de curînd totul va deveni un schimb de semne într-un limbaj vizual, care va anihila ideea de artă ca fiind ceva diferit de comun sau de cotidian. Totuși, rămîn încrezătoare și sper că mai există artă dincolo de selfie și, mai presus de atît, că mai există liberă exprimare. Că tot vorbeam de ego, pot să spun că singurul fel în care pot să mă uit cu încredere la viitor este să nu mă uit deloc. Asta înseamnă să fac și să tac. 

Geo Barcan este coordonatoarea festivalului de film „Film mai aproape“ și studiază teatru și film la Universitatea din Kent, Anglia.

Foto: G. Barcan

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Concedieri masive la una dintre cele mai mari bănci din Europa: 30.000 de posturi vor fi eliminate
Una dintre cele mai mari bănci din Europa a decis să demareze concedieri în cinci etape, sperând că astfel va reduce costurile cu 10 miliarde de dolari, potrivit unor surse citate de Reuters.
image
Semnal de alarmă: A crescut brusc numărul tinerilor cu cancer
Numărul cazurilor de cancer în rândul tinerilor a crescut brusc, manifestând tendinţe îngrijorătoare la nivel mondial. Specialişti în domeniul medical spun că există măsuri de prevenţie care pot fi luate pentru a diminua riscurile de cancer.
image
Cursă de mașini încheiată tragic. O fetiță de opt ani și alți șase oameni au murit după ce un autoturism a intrat în plin în ei VIDEO
O maşină de curse a intrat într-o mulţime de spectatori şi de oficiali ai cursei, cauzând moartea a şapte persoane şi rănirea altor 20.

HIstoria.ro

image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.
image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.