Dezvoltarea personală

Claudia Jimeno Beltran
Publicat în Dilema Veche nr. 524 din 27 februarie - 5 martie 2014
Dezvoltarea personală jpeg

De multe ori, cînd mă gîndesc la felul în care a decurs viaţa mea, descopăr cum anumite încercări m-au ajutat să cresc şi să fiu mai conştientă de mine. Descopăr cum felul în care vedeam viaţa s-a schimbat în prezent şi observ modul în care m-am dezvoltat.

Vă invit şi pe voi să vă gîndiţi la viaţa voastră, la schimbările care s-au petrecut pe parcursul ei. Ce situaţii v-au ajutat să vă simţiţi mai bine, să depăşiţi anumite dificultăţi? În ce situaţii vă simţiţi încă blocaţi? Care sînt emoţiile ce se trezesc, atunci, în voi? Aveţi dorinţa de a le depăşi?

Cred că în fiecare dintre noi există astfel de dorinţe: de a ne simţi mai bine, împliniţi, de a depăşi anumite emoţii, de a resimţi cît mai puţin stres, de a avea relaţii mai fericite şi armonioase. Toate acestea reprezintă, de fapt, dorinţa de dezvoltare personală.

Cînd decidem să învăţam sau să ne îmbunătăţim abilităţile, vor exista efecte pozitive asupra întregii noastre vieţi. De exemplu, cînd învăţăm să comunicăm avînd grijă de relaţiile noastre, observăm cum multe aspecte din viaţa şi relaţiile noastre se îmbunătăţesc. Începem să ne ascultăm mai bine (ce ne dorim, cum anume îi vorbesc celuilalt, care sînt aşteptările mele concrete, şi multe altele), avem mai puţine conflicte cu ceilalţi, devenim mai creativi şi avem o stare de echilibru mai bună.

Cînd ne eliberăm de emoţiile noastre negative, fie că sînt nervi, blocaje, frici sau anxietate, putem trăi mai liniştiţi multe alte situaţii din viaţa noastră de fiecare zi.

Spuneam că în fiecare dintre noi există dorinţa de creştere şi dezvoltare personală, însă de multe ori nu o numim aşa. De obicei, conştientizăm că ceva din viaţa noastră nu merge aşa cum ne dorim. Sau ne deranjează ceva în relaţiile noastre. Sau avem o provocare pentru care am epuizat abordările. Atunci, începem să căutăm o soluţie: fie le cerem sfaturi prietenilor, sau hotărîm să căutăm un specialist care să ne acompanieze, individual sau participînd la un curs ori atelier. Toate acestea, pentru a găsi răspunsul la întrebările şi dificultăţile noastre, precum şi calea potrivită nouă pentru a le rezolva.

Iată cîteva situaţii care ne „împing“ către dezvoltarea noastră, situaţii la care căutăm o soluţie:

● Trăim emoţii puternice pe care nu le putem stăpîni, cum ar fi nervi sau agresivitate, anxietate sau atacuri de panică etc.

● Există certuri sau dificultăţi într-o relaţie importantă – cu partenerul/a, copiii, unul dintre părinţi, sau în relaţiile noastre profesionale.

● Suferim de insomnie sau de anumite stări de rău sau boli.

● Trecem printr-o perioadă dificilă: moartea cuiva, divorţ, separări sau altele.

● Avem un conflict interior, o dilemă, o decizie dificil de luat.

După ce identificăm dificultatea şi căutăm o soluţie sau ajutor specializat, primul pas este deja făcut. Următorii paşi vor depinde de modalitatea prin care aleg să cresc şi să mă dezvolt. Dacă este vorba despre emoţii şi aleg o modalitate de eliberare emoţională cum este tehnica TIPI, vor fi suficiente între una şi trei şedinţe. Dacă este vorba despre dificultăţi în relaţiile noastre, alegem alte formule, cum este Metoda ESPERE® de comunicare relaţională. Timpul de lucru este variabil, de la o şedinţă pînă la mai multe, în funcţie de cîte lucruri vreau să schimb în viaţa mea. Dacă aleg să particip la un grup de dezvoltare personală, acesta presupune mai multe întîlniri.

Din ceea ce am observat în cei şaisprezece ani de experienţă în lucrul individual şi în grup, majoritatea dificultăţilor încep să se rezolve cînd devenim mai conştienţi de felul în care funcţionăm în interior. Pentru că majoritatea conflictelor noastre apar datorită faptului că atenţia noastră este îndreptată către ceilalţi. Ne petrecem mai mult timp gîndindu-ne la cum ar trebui să facă şi să spună ceilalţi, la ce credem noi că ar trebui să simtă sau nu într-o anumită situaţie, sau dacă răspund sau nu aşteptărilor noastre.

După cum vedeţi, atenţia noastră este îndreptată către ceilalţi, în loc să fie îndreptată către interiorul nostru. Aşa cum le spun adesea grupurilor de dezvoltare personală – dacă umblăm şi trăim pe la casele vecinilor, de casa noastră cine se mai ocupă? Îmi place să folosesc această metaforă a interiorului nostru văzut ca o casă. Odată ce ne mutăm la loc în casa noastră, fiind atenţi la noi şi ceea ce trăim în interiorul nostru, lucrurile ne vor deveni mai clare. Ceea ce ne dorim cu adevărat, de ce avem nevoie, ce este mai important pentru noi.  

Claudia Jimeno Beltran este psiholog, specialist în comunicare relaţională şi dezvoltare personală, directoarea Centrului de Dezvoltare Personală AmaneSer.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.